Gerdab.IR | گرداب

کاهش بودجه عملیات‌ روانی پنتاگون

تاریخ انتشار : ۱۰ دی ۱۳۹۰

پنتاگون ممکن است در گسترش رو به رشد عملیات‌های اطلاعاتی و پروپاگاندای خود در سراسر جهان با يك سرعت‌گیر مواجه شود.

به گزارش گرداب، واشنگتن پست اعلام کرد کمیته نیروهای مسلح سنای آمریکا از "لئون پانتا"، وزیر دفاع آمریکا، خواسته است تا اثربخشی یک سری وب‌سایت‌های خبري و اطلاعاتي که به وسیله فرماندهی عملیات ویژه ایالات متحده در سال‌های اخیر در تلاش برای مقابله با انتشار پیام‌ها و اخبارهای مغایر با سیاست‌های آمریکا راه‌اندازي شده‌اند را ارزیابی نمايد. اين سایت‌های موسوم به "وب‌سایت‌های تأثیر" به وسیله پیمانکاران دفاعی راه‌اندازي و به وسیله دستورات مختلف صادره از خارج از آمریکا هدايت می‌شود.

برای سال مالی 2012، فرماندهی عملیات ویژه خواستار 22.6 میلیون دلار از حساب عملیات‌های احتمالی در خارج از آمریکا می‌باشد، كه در ابتدا براي تأمین مالی جنگ افغانستان و عراق در نظر گرفته شده است.

کنگره آمریکا، در طول چند سال گذشته، براي توجيه صدها میلیون دلاري كه در طول اين سال‌ها در خارج از آمریکا تحت عناوین مختلفي مانند "ارتباطات استراتژیک" و "عملیات‌های اطلاعاتي" صرف شده است، پنتاگون را تحت فشار قرار داده است.

در آخرین چالش، کمیته نيروهاي مسلح سنا، در یک گزارش قانون‌گذاری اشاره کرد که وب‌سایت‌های عملیات‌های اطلاعاتي به "یکی از اجزای قابل توجه و پرهزینه" مبارزات فرماندهي نظامی ایالات متحده بدل شده است، "با اين وجود اطلاعات چنداني در مورد توانايي دست‌یابی و تأثیر آن‌ها بر مخاطبين هدفي كه حامي امنیتی ملی ایالات متحده باشند وجود ندارد."

از جمله وب‌سایت‌هایی که به اشاره شده است عبارتند از: "Magharebia"، پوشش دهنده شمال آفریقا و تحت‌نظر فرماندهی ایالات متحده در آفریقا؛ "Central Asia Online"، تحت نظر فرماندهی مرکزی ایالات متحده و پوشش‌دهنده کشورهایی مانند ازبکستان، قرقیزستان، و قزاقستان و "Southeast European Times"، تحت فرماندهی ایالات متحده در اروپا و پوشش‌دهنده بالکان، یونان و ترکیه.

در حالی که این کمیته به گفته خود از اهداف اين برنامه پشتیبانی می‌کند، خواستار جزئیات بیشتري در خصوص مسائلي مانند نحوه ارتباط اين سایت‌ها با مخاطبان در مناطق قابل دسترس به اینترنت و مسائل مربوط به نگرانی‌های فوری در خصوص منافع امنیت ملی آمریکا می‌باشد.

در حال حاضر اين كميته تا زمان ارائه مدارك موثق دال بر اثربخشي اين برنامه از طرف پانتا، پيشنهاد تقليل بودجه اين طرح به 11.3 ميليون دلار يعني نصف بودجه درخواستي را ارائه نموده است. اين پيشنهاد به عنوان بخشی از مجوز بودجه دفاعي سال مالی 2012، اخیراً از سوی مجلس سنا به تصویب رسیده ، اما ممکن است از طرف دولت آمریکا وتو گردد.

منبع: مشرق