Gerdab.IR | گرداب

فرمانده نیروی دریایی ارتش در پاسخ به پنتاگون:

بستن تنگه هرمز برای ایران مانند نوشیدن یک لیوان آب است

تاریخ انتشار : ۱۰ دی ۱۳۹۰

در صورت لزوم ایران به راحتی قادر به بستن تنگه هرمز خواهد بود که هدف ایران این نیست، بلکه به دنبال برقراری امنیت پایدار در منطقه برای همه کشور‌ها است.

به گزارش گرداب، فرمانده نیروی دریایی ارتش کشورمان در پاسخ به اظهارت اخیر پنتاگون مبنی برعدم توانایی ایران برای مسدود کردن تنگه هرمز حتی برای یک روز گفت که بستن تنگه هرمز برای ایران مانند نوشیدن یک لیوان آب است.

 امیر دریادار "حبیب‌الله سیاری" در گفت‌وگو با شبکه پرس‌تی‌وی اعلام کرد که هدف ایران از برقراری رزمایش‌های نظامی در منطقه، برقراری امنیت پایدار برای همه منطقه است و کشوری که می‌تواند امنیت پایدار را در منطقه ایجاد کند مسلما توانایی انجام اقدامات دیگر را نیز دارد.

وی با اشاره به اینکه ایران اکنون از تنگه هرمز عبور کرده و وارد عرصه آب های آزاد بین‌المللی شده هشدار داد: «بستن تنگه هرمز برای ایران مانند نوشیدن یک لیوان آب است. ایران امروز به دنبال کسب مهارت در آب‌های بین‌المللی است.»

سیاری با تاکید بر اینکه در صورت لزوم ایران به راحتی قادر به بستن تنگه هرمز خواهد بود  تصریح کرد که هدف ایران این نیست بلکه به دنبال برقراری امنیت پایدار در منطقه برای همه کشور‌ها است.
وی ضمن بیان اینکه حضور نظامی کشور‌های خارجی در خلیج فارس تهدیدی علیه امنیت این منطقه است تاکید کرد: «منافع منطقه برای کشور‌های آن است و خودشان توانایی دفاع و تامین امنیت آن را دارند.»

سیاری در ادامه با اشاره به توانمندی‌های نظامی ایران در ساختن تجهیزات جنگی با اشاره به ناوشکن جماران گفت: «بنا به فرموده مقام معظم رهبری نیروی دریایی ایران باید در عرصه آب‌های بین‌المللی حضور داشته باشد چرا که دریا و منافعش برای همه است.»

ناوشکن جماران که در ماموریت خود تا دریای سرخ پیش رفت نشان داد که از توانمندی برای پیشروی بیشتر در آب‌های آزاد دارد.

در آخرین روز از مرحله دوم و تاکتیکی رزمایش بزرگ دریایی ولایت ۹۰ در آب‌های جنوب شرق کشور انواع سامانه‌های توپخانه‌‌ای و قایق‌های تندرو راکت‌انداز نیروی دریایی ارتش به عنوان یکی از آخرین لایه‌های دفاع ساحلی علیه شناورهای نفوذی دشمن به اجرای آتش پرداختند.

در این عملیات انواع توپخانه‌های مستقر در سواحل و نیز شناورهای تندروی آذرخش مجهز به سامانه‌های راکت‌انداز ۱۰۷ میلی‌متری، اهداف از پیش تعیین شده را در محدوده دریای عمان منهدم کردند.

امیردریادار حبیب‌الله سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش به همراه جمعی از فرماندهان ستاد‌کل نیروهای مسلح و ارتش جمهوری اسلامی ایران از نزدیک رزمایش تکاوران دریایی را مشاهده کرده و سطح آمادگی آنها را در مقابله با اهداف از پیش‌ تعیین شده بررسی کردند.