Gerdab.IR | گرداب

چگونگی رفتار خواص در روزگار فتنه

تاریخ انتشار : ۰۱ دی ۱۳۹۰

تصمیم به موقع خواص با بصیرت٬ باعث دلگرمی ملت نسبت به آنها و تحقق آرمان‌های ‌انقلابشان شده و فتنه‌ها و نفاق‌ها را در نطفه خفه می‌کند در غیر اینصورت باید منتظر عواقب سویی بود که خواص بی‌بصیرت با سوء‌تدبیر و سستی عامل ایجاد آن می‌شوند.

گرداب- یادداشت ارسالی کاربر- در پاسداشت سالروز حماسه تاریخی ۹دی که در آن٬ مردم انقلابی ایران اسلامی عاشقانه و لبیک گویان به صحنه آمدند و بار دیگر حماسه تاریخی آفریدند و از انقلاب و آرمانهای انقلاب و امام انقلاب٬ حمایت عاشورایی کردند٬ لازم به ذکر است تا نکاتی را تحت عنوان پیشنهاداتی برای چگونگی رفتار خواص در شرایط فتنه٬ هرچند به صورت کوتاه مطرح کرد.

اولا: اینک که ملت شجاع و بصیر ایران اسلامی با حضور به موقع خود٬ نقشه های شوم سران کفر و نفاق و فتنه را به خصوص در ۹دی اینچنین نقش بر آب کرد٬ حق آن است که مسئولین محترم نظام مقدس٬ به خصوص قوه قضائیه٬ همیشه با بصیرت و آگاهی٬ اقدام به موقع و لازم و همچنین توأم با قاطعیت و صراحت٬ در هر موضوع و سطحی و نسبت به هر جریان و گروه و فردی از جریان فتنه داشته باشد.

ثانیا: این برخورد آگاهانه و به موقع همیشه باید در شأن حماسه های تاریخی ملت عزیز باشد؛ در غیر این صورت مردم از مسئولین و انقلاب دلسرد می شوند و این خود خسارات جدی و جبران ناپذیری را برای نظام و انقلاب به دنبال خواهد داشت.

ثالثا: تاریخ نشان داده است که تصمیم به موقع خواص با بصیرت٬ باعث شده تا ملت نسبت به آنها و تحقق آرمان های انقلابشان دلگرم شوند و جریاناتی همچون فتنه ها و نفاق ها در نطفه خفه شود و إلا باید منتظر عواقب سویی بود که خواص بی بصیرت با سوء تدبیر و سستی و دلبستگی به دنیا مرتکب آن می شوند.

به فرموده امام خامنه ای عزیز: «تاریخ شرح حال ما و شماست منتها در صحنه ای دیگر.»؛ لذا به فرمایش ایشان: «باید در لحظه لازم اقدام مناسب را انجام داد و إلا حسین بن علی ها به مسلخ کربلا کشیده می شوند

اینجاست که ابتلائات و امتحانات الهی به سراغ خواص آمده و کسی که دل بسته به دنیا باشد در این امتحانات مردود می شود مگر دینداران واقعی. پس در مقابل خواص خفته جبهه حق٬ دشمن بیدار در کمین نشسته است و چه زیبا فرمود امیر بیان علی بن ابی طالب‌علیه‌السلام: «کسی که در یاری رساندن به ولی و سرپرستش در خواب بماند با لگد مال دشمن از خواب بیدار می شود.»

"سرعت، دقت، تاثیر" سه شاخص محوری در تصمیم گیری های اجتماعی
۱- سرعت: در تصمیم گیری باید سرعت عمل داشت. تصمیم باید به موقع باشد نه هنگامی که کار از کار گذشته استغ لذا اگه در غیر وقت لازم  تصمیمی اخذ شود دیگر اثر لازم را نخواهد داشت. اما بدیهی است که سرعت غیر از شتاب زدگی است. در واقع معنای سرعت، اقدام به موقع خواص است.

در قیام امام حسین‌علیه‌السلام و اصحاب باوفایش٬ کمیت شان بسیار اندک بود و همگی در روز عاشورا به درجه رفیع شهادت رسیدند اما چون حرکت آنها به موقع انجام گرفت باعث احیاء مجدد اسلام ناب محمدی شد.

قیام توابین با کمیتی در حدود چهار هزار نفر و در یک روز اتفاق افتاد٬ اما چون به موقع اقدام نکردند به تعبیر مقام معظم رهبری حرکت آنها به قدر یک هزارم حادثه عاشورا اثر نگذاشت.

۲-دقت: دقت را به "بصیرت و آگاهی" و "تدبیر و تدبر" در تصمیم گیری معنا می کنیم. امام علی‌علیه‌السلام می فرمایند: «سوءالتدبیر سبب التدمیر»؛ یعنی سوء تدبیر باعث از بین رفتن می شود.

مقام معظم رهبری می فرمایند: «باید مواظب بود که حرکت ما تکمیل کننده پازل دشمن نشود.» لذا باید دقت لازم را در تصمیم گیری لحاظ کرد. دقت در واقع عقلانیت تصمیم گیری است٬ یعنی همان "چیستی٬ چرایی و چگونگی" تصمیم.
 

در جریان جنگ خندق پیشنهادی از طرف سلمان به پیامبر اکرم‌صلوات‌الله‌علیه‌وآله مبنی بر حفر خندق در اطراف شهر ارائه شد و چون در این طرح عملیاتی٬ دقت عمل٬ درایت٬ نوآوری و تأثیر دیده شد پیامبر با آن موافقت کردند و نهایتا عملیاتی کردن این پیشنهاد٬ منجر به پیروزی سپاه اسلام شد.

۳-تأثیر: تصمیم باید همراه با تأثیر باشد. باید ارزیابی کرد که اگر تصمیمی اثر ندارد به شدت از آن پرهیز شود، در واقع باید اثربخش بودن یک تصمیم را محاسبه شرعی و عقلی کرد. همیشه بر هر تصمیمی آثاری مترتب است؛ لذا باید تصمیم از حداکثر تأثیر برخوردار باشد و إلا مانند حکمیت در تاریخ ثبت خواهد شد.

در جنگ صفین٬ یاران عوام امیرالمومنین‌علیه‌السلام آنچنان فریب طرح دشمن را خوردند که قرآن ناطق را رها کرده و قرآن نوک نیزه را که دشمن برای شکست نخوردن خود علم کرده بود گرفتند٬؛بنابراین دست از جنگ کشیدند و آنقدر عرصه را بر حضرت تنگ کردن٬د که حضرت به مالک که در یک قدمی خیمه معاویه بود دستور عقبگرد داد. با "مطرح کردن حکمیت" و "ساده لوحی برخی از خواص" آنچه نباید می شد، شد.

"موضع گیری، تبیین، مجاهدت" سه فعل اجتماعی لازم برای خواص در حوادث فتنه گون
۱-موضع گیری در واقع خرج کردن آبرویست که خدا داده و باید برای او هزینه شود. موضع گیری باید برای خدا٬ نه حزب و جریان و باند و دفتر و بیت ٬ بلکه تنها برای رضای خدا٬ صریح٬ شفاف و قاطع باشد.

۲-بعد از موضع گیری٬ تبیین لازم است و باید روشنگری صورت گیرد. برای تبیین موضع٬ باید همه خصوصا رسانه ها کمک کنند. برای تبیین یک مطلب راههای گوناگونی وجود دارد. مثل: سخنرانی٬ دادن بیانیه٬ نوشتن مقاله٬ کتاب، همایش٬ فیلم ٬مناظره و... خلاصه به هر شکل ممکن باید در جامعه بصیرت دهی صورت پذیرد.

۳- بعد از تبیین و روشنگری نوبت به جهاد می رسد. قرآن کریم می فرماید: یا ایهاالنبی جاهدالکفار و المنافقین و غلظ علیهم"؛ ای پیامبر با کفار و منافقین جهاد کن و با غلظت و درشتی با آنها برخورد کن.
 
اگر با کفار و منافقین با غلظت برخورد نشود آنها در وجود مومنین احساس طمع می کنند و در نهایت خواص ممکن است دچار تردید شوند و از یاری ولی خدا دست بکشند. اهل کفر و نفاق هم از موقعیت سوء استفاده و نیات شومشان را عملی کنند.
 
جهاد نیز سطوحی دارد: یک سطح٬ آن بود که ملت عزیز و انقلابی در ۹ دی به میدان آمدند و با حضور به موقع و حمایت آگاهانه خود از انقلاب و آرمانهای انقلاب و امام انقلاب حماسه تاریخی آفریدند. سطح دیگر جهاد بیشتر متوجه مسئولین نظام می شود و آن بنا بر دستور امام خامنه ای عزیز: عمل کردن به "مر قانون" است٬ که ملت در جریان برخورد با عوامل فتنه و برخی از آقازادگان فرصت طلب و مفاسد اقتصادی نظیر (اختلاس سه هزار میلیاردی!) همچنان منتظر اجرای آن (عمل به مر قانون از جانب مسئولین) هستند!!

در هر حال٬ باید پشت سر ولی خدا ایستاد٬ چشم به دهان مبارک ولی حق دوخت٬ منتظر دستور ولایی ایشان بود تا در هر لحظه آماده جهاد با کفار و منافقین و اهل فتنه باشیم.

تحقق توصیه های ولی اجتماعی٬ وظیفه ضروری خواص در ۹دی امسال
ایشان در دیدار اعضای ستاد بزرگداشت حماسه نهم دی، بر ضرورت پاسداشت این حماسه بزرگ تأكید كردند و دو توصیه نیز به دست اندركاران ستاد بزرگداشت نهم دی داشتند که تحقق آن وظیفه همه خواص و به خصوص مسئولان نظام در ۹دی امسال است: اولاً در بزرگداشت نهم دی جنبه‌های شعاری غلبه پیدا نكند و ثانیاً به عمق شعارها كه حرف اصلی ملت ایران بود، توجه شود. إن شاءالله
 
با علی در بدر بودن شرط نیست
 ای برادر نهروان در پیش رو است
 
عبدالرحیم بیرانوند/ کارشناس فرق و ادیان حوزه علمیه قم