Gerdab.IR | گرداب

تحلیلگر معروف انگلیسی:

آمريكا فرسوده تر از آن است كه به ايران حمله كند

تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۳۹۰

آمريكا به قدري به دليل جنگ هاي مختلف خسته است كه حتي اگر ايران در آستانه ساخت سلاح اتمي هم قرار بگيرد، حمله نخواهد كرد و به اسرائيل نيز هرگز اين اجازه را نخواهد داد.

به گزارش گرداب به نقل از گلف نيوز، "پاتريك سيل" در مقاله اي با اشاره به فرسايش شديد قدرت آمريكا، تصريح كرد كه اين كشور در حال خروج آرام اما مطمئن از منطقه است و ايران اگر در آستانه ساخت سلاح اتمي هم باشد، نمي تواند به ايران حمله كند و اجازه چنين كاري را به اسرائيل نيز نمي دهد.»

اين تحليلگر انگليسي امور خاورميانه در اين مقاله اشاره كرد: «به ندرت سران جهان عرب، فعالان، حاكمان، روشنفكران و هم‌قطاران آنان با اين حجم چالش رو به رو مي شوند كه امسال تابستان با آن رو به رو هستند. همه امور در داخل و خارج جهان عرب در حال تغيير است.»

به نوشته سيل، دو مشكل اساسي اكنون وجود دارد كه چگونگي حل آن بر آينده جهان عرب موثر است:
مشكل نخست كه روشن تر است، موج انقلابي منتشرشده در تمام منطقه است. سوال اصلي اين است که چگونه مي توان مطمئن شد كه انرژي بزرگي كه نيروي مردمي آن را توليد كرد، اثر مثبت خواهد گذاشت نه اثر منفي؛ بدين معنا كه آيا اين انرژي كه بهار عربي توليد كرد، سبب مي شود كه جهان عربي عادلانه، با ثبات و شكوفا به جاي خشونت و آشوب خلق شود؟»

پاتريك سيل تغيير سياست و راهبرد آمريكا و اروپا را مشكل دوم خواند و افزود: «بي شك آمريكا و متحدان غربي آن نيروهاي نظامي خود را آرام ولي با گام هايي مطمئن از خاورميانه و آسياي ميانه خارج خواهند كرد. همچنان كه چتر امنيتي غرب كه ديرزماني است (از زمان جنگ جهاني دوم) مشخصه منطقه شده است، اندك اندك برچيده خواهد شد. اين روند عملا در عراق و افغانستان و پاكستان آغاز شده است؛ همچنان كه پايگاه هاي آمريكايي در خليج فارس امري استثناست كه وجود آن زياد دوام نخواهد داشت.»

اين تحليلگر انگليسي نوشت: «به نظر مي رسد آمريكا به دليل چند جنگ خسته و درمانده شده است. مجموعه بدهي هاي آن 14 هزار و 500 ميليارد دلار است؛ يعني معادل كل درآمد سرانه اين كشور. ظاهرا هزينه 900 ميليارد دلاري امسال آن براي عمليات دفاعي و نظامي در سالهاي بعد چندان دوام نخواهد آورد. آمريكا از جهان اسلام و جهان عرب عقب نشيني مي كند تا انرژي خود را روي چين كه آن را رقيب جهاني خود مي بيند، متمركز كند. شكست باراك اوباما در تحميل راهكار دو كشور بر اسرائيل دليل ضعف آمريكاست و ميزان سيطره فعالان حامي اسرائيل بر سياست آمريكا به خصوص سياست خاورميانه اي آن را نشان مي دهد.»
 
منبع: فارس