Gerdab.IR | گرداب

"گوگل پلاس" چيست؟

تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۳۹۰

این شبکه نمونه ای از نقض حقوق اجتماعی، سرقت تصاویر و اطلاعات فردی اعضای شبکه از رایانه شخصی و تلفن همراه آنان است که در راستای ماموریت های مشترک سازمان سیا و وزارت خارجه آمریکا انجام شده است.

گرداب- اين روزها حوزه جنگ و دفاع از انقلاب اسلامي و كشور به عرصه‌هاي مجازي كشيده شده و از همين رو بارها مشاهده شده است كه سردمداران دول استعمار خبر از وجود بسته يا چمدان‌هاي اينترنت در فضاي سايبر براي مبارزه با جمهوري اسلامي ايران مي‌دهند.

اگر شما يكي از كاربران پاي كار اينترنت باشيد، شاهد آن هستيد كه گوگل سرويس جديدي را به عنوان گوگل پلاس وارد شبكه مجازي كرده است، با اين بهانه مصاحبه كوتاهي را با "روح‌اله مؤمن نسب‌"، مدير واحد اينترنت مركز توسعه فناوري اطلاعات و رسانه‌هاي ديجيتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي ترتيب داده‌ايم تا بيشتر از تحولات اخير در فضاي مجازي خصوصا با حضور گوگل پلاس در اين عرصه مطلع شويم.

- گوگل پلاس با چه هدفي پا به عرصه اينترنت گذاشته است؟
به نظر مي‌رسد آمريكا و انگليس يا به عبارتي گرگ و روباه پير در ميان خود به جمع‌بندي رسيده‌اند كه آمريكا با ابزار نرم (مثل اينترنت) و انگليس با روش‌هاي ديپلماتيك و ابزارهايي چون تارنماي سفارتخانه خود تهاجمي نرم را عليه جمهوري اسلامي ايران شكل داده‌اند.

گوگل پلاس در واقع سرويسي است كه آمريكا براي جبران افت شديد بازديد كاربران فيس بوك تهيه و تدارك ديده و جايگزين پروژه شكست خورده بي درنگ (Real Time) در گوگل شده است.

‌همانگونه كه خاطرتان هست، گوگل سرويس ريل تايم خود را به صورت شتابزده در 25 بهمن سال گذشته با هدف برهم زدن امنيت اجتماعي ايران راه‌اندازي كرد كه با هوشمندي قابل تقدير مسئولين امر سريعا خنثي و از دسترس خارج شد.

سياستگذاران گوگل با مشاهده شكست‌هاي پي در پي و سنگين پروژه‌هاي خود نهايتا گوگل‌پلاس را كه تلفيقي است از تمام سرويس‌هاي شِيرينگ (sharing) اينترنتي و هدف اصلي آن پر كردن خلأ به‌وجود آمده ناشي از كاهش مراجعه كاربران به فيس‌بوك و تویيتر و جذب ريزش‌هاي آنها و ديگر سايت‌هاي ارائه دهنده خدمات شبكه‌هاي اجتماعي است، به اينترنت معرفي كرد.

- آيا اين سامانه به نوعي مركز جاسوسي نيست و افراد مورد نظر در اين فضا شناسايي نمي‌شوند؟
در واقع همانگونه كه با اعلام رسمي "اريك اشميت"، مديرعامل سابق و رئيس هيئت مديره فعلي گوگل، پروژه جمع‌آوري اطلاعات كاربران (كه بزرگترين منبع درآمد گوگل محسوب مي‌شود) وارد فاز گسترده‌تري شد، اين مسئله از مدتي پيش در تغييرات بخش پروفايل گوگل بيشتر از سرويس‌‌هاي ديگر اين تارنما قابل مشاهده است.

‌در ادامه همين پروژه، سازمان جاسوسي ايالات متحده آمريكا (سيا) در صدد تشكيل پرونده هويتي با محوريت جذب اطلاعات فردي و اجتماعي و استفاده از اعضاي بدنه اجتماعي هر جامعه براي "جاسوسي باز" برآمد و در حقيقت ضمن جمع‌آوري اطلاعات شخصي افراد به صورت فرد به فرد از آنها به عنوان يك جاسوس استفاده كرده و با كمك اطلاعات فردي در مواقع خاص اقدام به ايجاد جو اجتماعي مورد نظر خود به قصد تحقق اهداف شيطاني از پيش تعيين ‌شده كرد.

اين شبكه نمونه‌اي بزرگ از نقض حقوق اجتماعي و فردي افراد است كه با سيستم پيشرفته به كار رفته در آن، سرقت تصاوير و اطلاعات فردي اعضاي شبكه از رايانه شخصي و تلفن همراه آنان صورت مي‌گيرد كه متاسفانه اين پديده در شبكه‌هاي اجتماعي آمريكايي به امري طبيعي تبديل شده است.

يك نمونه از خطرات عضويت در شبكه اجتماعي گوگل پلاس بگوييد؟
يكي ديگر از مهمترين كاركردهاي اين سيستم براي شيطان بزرگ، بسط و گسترش تهاجم فرهنگي و از ميان بردن مرزهاي حريم خصوص و حيا در جامعه است كه از سال‌ها پيش با ايجاد شبه شبكه‌هاي اجتماعي و تشويق افراد به شكستن حريم‌ها پيگيري مي‌شد ولي در اين سرويس با قدرت بيشتري دنبال مي‌شود.

در مقابله با اين تهاجم، به كاربران ايراني اينترنت توصيه مي‌شود تا ضمن استفاده از رسانه‌هاي كاربر‌محور داخلي كه در صفحه رسانه‌هاي كاربرمحور "پيوندها" معرفي شده‌اند، خطرات اينگونه اقدامات دشمن را به دوستان و همكاران خود در قالب امر به معروف و نهي از منكر گوشزد كنند تا در آينده شاهد افشاي ناگهاني و تخريب وسيع هويت فردي و حريم شخصي افراد جامعه به بهانه هك از سوي رژيم دروغگويي چون آمريكا نباشيم.

به نظر شما مسئولان و كاربران ايراني در مقابل وجود چنين شبكه‌هايي بايد چه راهكاري را ارائه دهند؟
فعاليت مجرمانه در تارنماهاي فيلتر شده از نظر قانون و عقل منع شده است و ايرانيان نيك مي‌دانند كه نظام و مسئولان دلسوز كشورشان با ديدگان باز مراقب و حافظ حريم شخصي آنها بوده و به‌ هيچ عنوان اجازه نخواهد داد دزدان اينترنتي با لباس دوست و ظاهري بزك كرده به اطلاعات شخصي آنها دستبرد بزنند.

از طرفي بجاست ايرانيان نيز به عنوان بزرگترين پشتيبان كشورشان در صورت مشاهده هرگونه اقدام مشكوك، آن را به مسئولان امر گزارش دهند و از سویی براي حفظ حريم شخصي خود به توصيه‌ها نيز توجه داشته باشند و افرادي كه توانايي اقدام متقابل را دارند، با طرح‌ها و ايده‌هاي نو و بديع خود به ياري خادمانشان در مركز توسعه فناوري اطلاعات و رسانه‌هاي ديجيتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي بشتابند.
 
منبع: ندای انقلاب