Gerdab.IR | گرداب

گوگل چگونه می‌فهمد کجا هستید؟!

تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۳۹۰

برای هر جستجو گوگل تمام تلاش خود را به کار می‌برد تا بهترین نتایج ممکن را برای شما پیش بینی کند. کشور جستجو کننده یکی از راه‌های تشخیص است.

گرداب- ابتدا مسئله را باز می‌کنیم. بحث این است که وقتی شما یک کلمه را در گوگل جستجو می‌کنید، نتایج چگونه بر اساس زبان و کشور شما فیلتر می‌شود؟

جواب سرراست و اولین پاسخی که ممکن است هر کسی به این سوال بدهد این است که بر اساس IP شما این عمل صورت می‌گیرد. ولی آیا واقعا همین طور است؟

به گزارش پایگاه خبری فناوری اطلاعات برسام، بر اساس تحقیقات و بررسی‌های صورت گرفته مشخص شد که آدرس IP  مهمترین عامل این اتفاق نیست.

ابتدا باید بدانیم که گوگل دنبال چه چیزی است. برای هر جستجو گوگل تمام تلاش خود را به کار می‌برد تا بهترین نتایج ممکن را برای شما پیش بینی کند. کشور جستجو کننده یکی از راه‌های تشخیص است.

نقش کلیدی: از کجا جستجو می‌کنید؟
فرض کنید کلمه مورد جستجو "Lufthansa" باشد. اگر من در غرب آمریکا باشم به احتمال زیاد فقط به منظور پیدا کردن یک پرواز مناسب هستم ولی اگر درNew York, Berlin یا     London باشم یک احتمال دیگر مانند مطالعه اخبار اقتصادی این شرکت نیز به احتمالات دلیل جستجوی من هم اضافه می‌شود.

اگر در آمریکا یا انگلیس باشم دوست دارم نتایج انگلیسی برایم بیاید ولی اگر در آلمان باشم به دنبال نتایج زبان آلمانی آن می‌گردم.

نقش دامنه گوگل موثرتر از آدرس IP شما
ابتدا گوگل حتما باید کشور جستجو گر را بفهمد. بر اساس مطلب بخش قبل اگر در این مورد اشتباه شود، ممکن است نتایج کاملا اشتباه داده شود.

با توجه به توضیحات داده شده می‌توان نتیجه گرفت که گوگل به دامنه‌ای که جستجوگر از آنجا جستجو می‌کند بیشتر از آدرسIP، توجه می‌کند.

در شکل زیر تربیت نتایج به دست آمده در گوگل با دامنه‌های مختلف Google.com و Google.de را مشاهده می‌کنید. همانطور که مشاهده می‌شود، نتایج بر اساس اینکه از کدام دیتاسنتر گوگل به دست آمده تفاوت‌هایی دارند.




نکته بسیار جالب در اینجا این است که آدرس IP در هر دو جستجو یکی قرار گرفته بود. در این آزمایش به عمد لغت مورد جستجو آلمانی به کار رفته است که نشان می‌دهد زبان هم در این جستجو عامل خیلی موثری نیست.



برای تاکید و تایید نتایج گرفته شده در بخش قبل این بار، با همان آدرسIP، با دامنه‌های اتریش و آلمان سایت گوگل جستجو را انجام دادیم. دایره‌های قرمز نشان می‌دهد که در نتایج سایت اتریش، چند سایت با دامنه .at دیده می‌شود.

تفاوت در نتایج گوگل بر اساس آدرس IP را می‌توان در نتایج جستجو به عنوان مثال تهران و اصفهان دید.



عکس بالا مقایسه‌ای بین نتایج جستجوی کلمه "Lufthansa" در دامنه‌های Google.co.uk و Google.de را نشان می‌دهد. دقت داشته باشید که با تغییر آدرس IP باز هم نتایج تغییری نکرد! همانطور که مشاهده می‌شود هم نتایج جستجو کاملا متفاوت است و هم زبان نتایج.

توجه داشته باشید که این نتایج بر روی یک کامپیوتر و IP به دست آمده‌اند. می‌توان نتیجه گرفت که زبان در این جستجو نقش اصلی را بازی کرده است و همچنین کلمه "Lufthansa"  برای گوگل یک بار به عنوان کلمه انگلیسی و یک بار به عنوان آلمانی فرض شده است.



در یک آزمایش جالب دیگر نتایج را مقایسه کردیم. در این تحقیق از کلمه "casseroles" در جستجوی عکس گوگل استفاده کردیم. در نتایج جستجو با دامنه انگلیسی یک غذا نتیجه شده و در دامنه فرانسه آن، یک ظرف! پس به طور کلی می‌توان عمده ترین عوامل موثر در نتایج گوگل را زبان صفحه کلید و همچنین دامنه گوگل، دانست.

منبع: مشرق