Gerdab.IR | گرداب

دور جدید نقش‌آفرینی گوگل در جنگ نرم علیه ایران

تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۳۸۹

ادعاهای گوگل در زمینه حمایت از مردم ایران در شرایطی عنوان می‌شود که این شرکت کماکان بسیاری از سرویس‌های خود و به خصوص خدمات حساس‌تر را برای استفاده در داخل ایران بلوکه کرده است.

گوگل که در جریان ناآرامی‌های پس از انتخابات در ایران از طریق سرویس‌های مختلف خود اعم از جی‌میل، گوگل ارث، یوتیوب، بلاگ اسپات تلاش کرده بود به پیشبرد جنگ نرم در ایران کمک کند، در اقدامی دیگر این نیت شوم خود را عیان‌تر کرده است.

به گزارش گرداب، گوگل با انتشار بیانیه‌ای در وبلاگ رسمی خود پس از وارد آوردن اتهامات فراوان به مقامات کشورمان، آنان را به نقض آزادی بیان و محدود کردن مجاری ارتباطی با جهان خارج متهم کرده و از اینکه جمهوری اسلامی به اغتشاش‌گران و فرصت‌طلبان اجازه نداده از سرویس‌های گوگل برای سازماندهی اقدامات آشوب طلبانه خود استفاده کنند به شدت اظهار نارضایتی کرده است.

به گفته صاحب نظران، بیانیه گوگل در این زمینه به گونه‌ای تنظیم شده که یادآور بیانیه‌های مطبوعاتی کاخ سفید بوده و بیشتر به نظر می‌رسد از سوی سیاستمداران تندروی آمریکایی تنظیم شده باشد تا یک شرکت فناوری که در زمینه ارائه خدمات جستجوی اینترنتی فعال است.

در انتهای این بیانیه گوگل اعلام کرده از این پس به کاربران ایرانی لطف کرده! و اجازه می‌دهد از سرویس‌های مسدود شده‌ای مانند مرورگر کروم این شرکت، سرویس ایجاد آلبوم عکس پیکاسا و همین طور گوگل ارث استفاده کنند. البته در ادامه هشدار داده شده که آدرس‌های آی‌پی متعلق به دولت ایران کماکان امکان استفاده از این سرویس‌ها را نخواهند داشت!

در بیانیه یاد شده که به امضای نیل مارتین مدیر واحد تطبیق صادرات برنامه‌های گوگل رسیده این اقدام در راستای افزایش حق انتخاب، آزادی و توانمندی مردم ایران دانسته شده است! صاحب نظران معتقدند تلاش گوگل برای افزایش استفاده از تولیداتش در ایران نمی‌تواند معنایی جز هماهنگی این شرکت فناوری با نیات سیاستمداران آمریکایی در جهت سوء استفاده از تکنولوژی برای پیشبرد جنگ نرم در ایران داشته باشد.

البته ادعاهای گوگل در زمینه حمایت از مردم ایران در شرایطی عنوان می‌شود که این شرکت کماکان بسیاری از سرویس‌های خود و به خصوص خدمات حساس‌تر خود را برای استفاده در داخل ایران بلوکه کرده است. به عنوان مثال می‌توان به سرویس گوگل کد که ابزار متنوعی را در اختیار برنامه‌نویسان قرار می‌دهد اشاره کرد. این سرویس به نشانی code. google. com کماکان برای ایرانیان داخل کشور غیرقابل استفاده است.

گوگل در اقدام خصمانه و مشکوک دیگری بر ضد ایرانیان طی ماه‌های اخیر ایجاد حساب کاربری جی‌میل را منوط به دریافت شماره تلفن همراه کرده و در صورتی که کاربر شماره همراه خود را در اختیار گوگل قرار ده د اعلام می‌شود که شماره‌های ایران برای ایجاد حساب جی‌میل مورد تایید نیست.

همین رفتار دوگانه و بلوکه کردن سرویس‌های حساس‌تر این شرکت نشان می‌دهد که گوگل تا چه اندازه در ادعاهای خود در مورد ایران صادق است. به نظر می‌رسد اقدام یاد شده نوعی ژست سیاسی تبلیغاتی در جهت ترمیم چهره گوگل هم باشد که بعد از سرقت اطلاعات شخصی کاربران در نقاط مختلف جهان از طریق سرویس‌ نمای خیابانی این شرکت به شدت آسیب دیده، اقدامی که با ادعاهای گوگل در مورد ضرورت حفاظت از آزادی بیان و توانمندسازی مردم همخوانی ندارد.

منبع: فارس