Gerdab.IR | گرداب

به دنبال تغيير چهره ديپلماسي آمريكا در خاورميانه؛

جذب حاميان آمريكا از طريق فيس‌بوك و يوتيوب

تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۳۸۹

نسخه جديد "وب‌سايت مشاركت خاورميانه‌"، كاربران بيشتري را از طريق ارتباط با سايت‌هاي فيس بوك، يوتيوب و پيكاسا دعوت به همكاري با آمريكا مي‌كند.

دومين نسخه "وب‌سايت مشاركت خاورميانه‌" از سوی آمريكا براي بهبود به كارگيري مخاطبان در سراسر جهان طراحي شده و كاربران را از طريق سايت‌هاي فيس بوك، يوتيوب و پيكاسا دعوت به همكاري با آمريكا مي‌كند.

به گزارش گرداب به نقل از فارس، پايگاه اطلاع رساني "لايالينا‌" (layalina.tv) در 25 اكتبر از راه‌اندازي دوباره "وب‌سايت مشاركت خاورميانه‌" (MEPI) از سوی وزارت خارجه آمريكا خبر داد، نسخه جديد اين سايت كاربران بيشتري را از طريق ارتباط با سايت‌هاي فيس بوك، يوتيوب و پيكاسا دعوت به همكاري با آمريكا مي‌كند.

بنا بر اين گزارش، MEPI با صراحت بيان كرده كه ماموريتش ايجاد مشاركت پويا و با طراوت ميان آمريكا و شهروندان خاورميانه و شمال آفريقا و تقويت قدرت آن‌ها به منظور ساختن جوامعي هدفمند، مشاركتي و كثرت‌گرا است، اين اقدامات مستقيماً با سازمان‌هاي جامعه مدني از هر دو منطقه و آمريكا شروع مي‌شود و به شيوه همكاري دولت به دولت نيست.

پايگاه لايالينا در اين گزارش اعلام كرده كه سايت جديد براي بهبود به كارگيري مخاطبان در سراسر جهان طراحي شده و با اهداف MEPI و شهروندان كل خاورميانه كه براي قدرتمند كردن خودشان تلاش مي‌كنند، مرتبط است.

آموزش تابستانه تعهدات مدني به دانشجويان خاورميانه و آفريقا در آمريكا
يكي از برنامه‌هاي برجسته در اين وب‌سايت برنامه تابستاني دانشجويان MEPI است كه در آن دانشجويان دانشگاه‌هاي خاورميانه و شمال آفريقا (MENA) درباره تعهدات مدني موجود در آمريكا آموزش مي‌‎بينند.

ديگر برنامه‌هاي برجسته‌ شامل پوشش نشست هيئت رئيسه دانشجويان دانشگاه‌هاي خاورميانه و شمال آفريقا در آوريل و نشست زنان در برنامه تكنولوژي است كه مايكروسافت و ديگر بازيگران قدرتمند "هاي تك‌" (تكنولوژي بالا) آن را براي توسعه حقوق زنان در منطقه طرح‌ريزي كرده‌اند.

"مديل رپورت‌" از انتشارات روزنامه‌نگاري مدرسه تحصيلات تكميلي دانشگاه‌هاي شمال غرب متذكر مي‌شود كه نيت آمريكا رسيدن به درجات ديپلماتيك عالي براي برقراري روابط ملايم در منطقه است، اما چيزي تاكنون اتفاق نيافتاده است.

"گوردون گري‌" سفير آمريكا در تونس مي‌گويد: «اوباما عصاي جادويي ندارد، اما وي تلاش‌هاي زيادي انجام داد و بر روابط در خاورميانه متمركز شد، گري در اكتبر براي شوراي روابط خارجي شيكاگو صحبت كرد و تاكيد كرد كه در خاورميانه چيزهاي بيشتري براي اقدام وجود دارد.»

در ادامه اين گزارش به نقل از "خليج نيوز‌" آمده است: «اين تلاش‌هاي ديپلماتيك در طول افزايش نارضايتي مردم خاورميانه صورت گرفت، اما دولت اوباما بصيرت لازم را در اين زمينه نداشت.»

"مارگارت اسكوبي‌" سفير آمريكا در مصر گفت: «اوباما اميدها را افزايش داد و در جهت برقراري روابط نزديك با جهان اسلام گام برداشت.»، اما "مروان الكابالان‌" از دانشگاه دمشق براي خليج‌نيوز مي‌نويسد كه هيچ دليلي براي بي‌ريايي و صداقت رئيس جمهور آمريكا در زماني كه وي مي‌گويد براي حل منازعه فلسطين و اسرائيل يا بهبود روابط با جهان اسلام تلاش مي‌كند، وجود ندارد، بصيرت و رويكرد رئيس جمهور آمريكا چندان واضح نيست همانطور كه وي در بعضي از مسائل سياست خارجي آمريكا نيز نمي‌تواند ديدگاه بادوام و مستحكمي داشته باشد.

ايران بايد در جامعه بين‌المللي نقش آفريني كند
الكابالان همچنين مي‌نويسد كه ايران بايد در جامعه بين‌المللي نقش آفريني داشته باشد، تحريم‌ها، انزوا و تهديدات فقط جريان فكري توليد تنش در خليج‌فارس را تشديد مي‌كند، آمريكا ممكن است بخواهد به اسرائيل براي پذيرش يك توافق كه ممكن است بيشتر باب ميل فلسطيني‌ها و جهان عرب باشد، فشار بياورد.

طبق گفته مديل رپورتر، "امينه شريف‌" مشاور و هماهنگ كننده شوراي روابط اسلامي آمريكايي نيز تاكيد مي‌كند كه به خاطر جنگ‌هاي عراق و افغانستان، مسلمانان احساس مي‌كنند كه در حل منازعه فلسطين - اسرائيل پيشرفت كافي به وجود نيامده، كلمات و حرف‌ها خوب هستند اما عمل به آن بهتر است.

الكابالان مي‌نويسد: سياست آمريكا در پاكستان نيز نگراني عمده ديگري به شمار مي‌رود، نتيجه سياست ايالات متحده در افغانستان و شبه قاره هند، هرج و مرج در پاكستان است.

"فرهان بخاري‌" مفسر امور پاكستان در سر مقاله خليج نيوز مي‌نويسد: ميزان تلفات غير نظامي از هواپيماهاي بدون سرنشين وجهه آمريكا را شديدا در بين افكار عمومي منطقه تنزل داده است، ايالات متحده به سرعت بعضي شكاف‌ها را در رويكردش تشخيص داد و بهترين فرصت را در استفاده از روش‌هاي تجاري در پاكستان ديد.

در حالي‌كه اغلب تحليلگران بحث مي‌كنند كه تصميمات در زمينه سياست‌هاي ذكر شده حياتي هستند، ديگران اضافه مي‌كنند كه تلاش‌هاي واقعي به روابط معنادار در سطوح پايين‌تر همكاري بين‌المللي منجر مي‌شود، براي مثال، "جوزف لي بارون‌" سفير آمريكا در قطر، رسانه‌ها را به خاطر گزارشات نه چندان درست درباره دولت اوباما مورد انتقاد قرار داد. وي متذكر ‌شد كه بعضي از اين گزارش‌ها بدون اطلاعات دقيق موفقيت‌هايي به دست آوردند.

"ايدا ارايسي‌" رئيس اتاق بازرگاني دو جانبه عرب - ايالات متحده (BUSACC) مي‌گويد كه ما پيشرفت‌ها و فرصت‌هاي زيادي براي شركت‌هاي ايالات متحده در منطقه خاورميانه براي چندين دهه به دست آورديم. BUSACC يكي از گروه‌هاي تجاري ايالات متحده و خاورميانه و توسعه صادرات است كه لي بارون و سفيران قبلي به آن توجه داشتند.

لي بارون مي‌گويد: «من خوشبينم كه رويكردها در حال تغيير به سمت روندهاي مثبت هستند.»