۹۵ درصد از اپلیکیشن‌های مخصوص کودکان حاوی تبلیغات هستند

۹۵ درصد از اپلیکیشن‌های مخصوص کودکان حاوی تبلیغات هستند
تاریخ انتشار : ۰۹ آبان ۱۳۹۷

طبق تحقیقات منتشرشده در مجله Journal of Developmental & Behavioral Pediatrics بیش از 95 درصد از اپلیکیشن‌های کودکان زیر 5 سال حاوی تبلیغات آنلاین هستند. نکته جالب اینکه اغلب این اپلیکیشن‌ها برچسب آموزشی دارند.

به گزارش گرداب، دکتر «جنی رادسکی» از دانشگاه میشیگان می‌گوید اغلب این تبلیغات مزاحم بوده و مانع از دیده شدن محتوای اپلیکیشن می‌شوند، طوری که کل صفحه نمایشگر را می‌پوشانند و کاربر نیاز به بستن آن‌ها با کلیک روی حرف X دارد. 

به گفته این محقق اما این حرف x به مدت 20 ثانیه اول تبلیغ ظاهر نمی‌شود و بچه‌های 2 یا 3 ساله خیال می‌کنند آنچه می‌بینند بخشی از نرم‌افزار بوده و روی آن کلیک می‌کنند.

بچه‌ها نمی‌دانند واقعاً چه‌کار کنند و اکثر آن‌ها پس از کلیک روی صفحات دیگر ارجاع داده می‌شوند و برخی از تبلیغات مناسب با سن کودکان تعریف‌نشده و دردسرساز می‌شوند.

تحقیق مذکور بر اساس 135 اپلیکیشن رایگان و پولی گوگل پلی با بیشترین تعداد دانلود، تعریف‌شده برای سنین 5 سال به پایین انجام شد. در بین این اپ‌ها برنامه‌هایی با 10 میلیون دانلود نیز وجود داشت و یا برخی از اپ‌های پولی با 100 هزار دانلود نیز وجود داشت.

درنتیجه آن‌ها متوجه شدند که 95 درصد از اپلیکیشن‌های برگزیده به‌نوعی حاوی تبلیغات آنلاین هستند. برخی از آن‌ها شخصیت‌های کارتونی بودند که تشویق به خرید محصولات کرده و برخی نیز با اجرای ویدئوی کامل، مانع از دیده شدن اپلیکیشن اصلی می‌شدند.

طبق این تحقیق کودکان نمی‌توانند محتوای رسانه‌ای را از تبلیغ تشخیص دهند و بدتر اینکه از برچسب آموزشی نیز سوءاستفاده می‌کنند که باید کمیسیون تجارت فدرال / FTC به این مسئله ورود کند.