در نشست سازمان جهانی آیکان مطرح شد

انتقاد از محدودیت دسترسی ایرانیان به نرم‌افزارها

انتقاد از محدودیت دسترسی ایرانیان به نرم‌افزارها
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۳۹۷

رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران در نشست سازمان جهانی آیکان از حذف اپلیکیشن‌های ایرانی از فروشگاه‌های App Store و Google Play و محدودیت دسترسی ایرانی ها به بسیاری از نرم‌افزارها انتقاد کرد.

به گزارش گرداب، امیر ناظمی در شصت و سومین نشست سطح بالای کمیته مشورتی سازمان جهانی آیکان (GAC) از تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران در حوزه فناوری اطلاعات انتقاد کرد.

وی با بیان اینکه تحریم‌های یک‌جانبه که به‌عنوان «اقدامات قهری یک‌جانبه» (UCM) شناخته می‌شوند، نمونه‌ای واضح از نقض حقوق اساسی آسیب‌پذیرترین اقشار است، افزود: تحریم‌ها، زیرساخت‌های کشور تحت تحریم را هدف قرار می‌دهند و حقوق مدنی مردم از قبیل حق زندگی، سلامتی، صلح و توسعه را خدشه‌دار می‌سازند. این تحریم‌ها همچنین ناقض حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی آحاد جامعه است.

ناظمی با اشاره به اینکه «اقدامات قهری یک‌جانبه» حق توسعه را به‌طور اعم و توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات را به‌طور اخص مورد تهدید قرار می‌دهد، اضافه کرد: در سال ۲۰۱۷ آمازون برای فروش کالاهای مصرفی ۳۰۰ دلاری به یک ایرانی مورد بازجویی قرار گرفت.

وی با بیان اینکه مداخلات یک‌جانبه‌ کشورهایی مانند ایالات‌متحده، نه‌تنها جریان پول و مبادله‌ کالا توسط کشورهای دیگر را متوقف می‌کند، بلکه جریان اطلاعات و داده‌ها را نیز محدود می‌سازد، گفت: تحریم‌های ایالات‌متحده در زمینه صادرات فناوری به ایران، بر اساس مقررات تنظیم‌شده توسط این کشور، صادرات، صادرات مجدد، فروش و عرضه هر نوع کالا، فناوری یا خدمت، به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم، از ایالات‌متحده یا یک فرد آمریکایی در هر نقطه دنیا به ایران را منع کرده است.

معاون وزیر ارتباطات افزود: این ممنوعیت حتی «فراهم آوردن دسترسی به اینترنت توسط اشخاص آمریکایی به ایرانیان» را نیز شامل می‌شود.

وی ادامه داد: توسعه‌دهندگان نرم‌افزار ایرانی نمی‌توانند محصولات خود را در App Store یا Google Play عرضه کنند. همچنین هیچ فرد ایرانی نمی‌تواند از محصولات Adobe AMD، MATLAB، McAfee و بسیاری دیگر استفاده کند و همچنین برخی از خدمات Google، Microsoft، ESET یا Oracle یا وب‌سرویس‌های مختلف آن‌ها از آدرس IP با اصلیت ایرانی، ممنوع شده است. حتی نرم‌افزارهای ضروری برای تجهیزات پزشکی نیز از این تحریم‌ها مستثنی نشده‌اند.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات خاطرنشان کرد: در چند ماه گذشته، برنامه‌های کاربردی (اپلیکیشن‌ها) بسیاری از کسب‌وکارهای نوپای ایرانی از فروشگاه App Store یا Google Play حذف‌شده است. چنین محدودیت‌هایی کسب‌وکارهای نوپای ایرانی را در راه بالا بردن کیفیت زندگی شهروندان با چالش و مانع مواجه ساخته است.

به گفته وی، محدود کردن دسترسی مردم به دانش، به‌صورت یک‌طرفه توسط یک کشور، حق دسترسی آزاد به اطلاعات را نقض می‌کند. در دنیای واقعی، تحریم‌ها مردم و نه دولت‌ها را هدف قرار می‌دهد. چنین تحریم‌هایی فرصت‌های منصفانه را از شهروندان سلب می‌کند و شکاف دیجیتالی را در جامعه‌ بین‌الملل گسترش می‌دهد.

ناظمی افزود: ما باید مطمئن شویم که همه مردم، ازجمله مردم ایران، فرصتی منصفانه برای توسعه و استفاده از خدمات اساسی دارند. انصاف در تخصیص «شناسه‌های اینترنتی منحصربه‌فرد» (UII)، مسیری طبیعی است که باید بدون تبعیض طی شود.

وی با بیان اینکه ما از تلاش‌های بسیاری از نمایندگان دولت‌ها در جهت گسترش استقلال آیکان از قوانین ایالات‌متحده و تقویت توانایی خود به‌منظور مقاومت در برابر تحریم‌های OFAC علیه سایر ملت‌ها و کشورها حمایت می‌کنیم، اضافه کرد: هیچ‌چیز برای عملکرد آیکان (ICANN ) پرآسیب‌تر از محدودیت‌های خودسرانه در دسترسی آزاد به اینترنت، داده‌ها و اطلاعات توسط برخی کشورها برای رسیدن به اهداف سیاسی نامشروع نیست.

آیکان (ICANN) ، مؤسسه جهانی اینترنت برای اعداد و نام‌های اختصاص یافته است که مسئول پروتکل اینترنتی، تخصیص فضای آدرس، تعیین پروتکل، مدیریت سیستم دامنه‌های کشوری و عمومی و مدیریت سیستم سرور ریشه (Root Server) است.

کمیته مشورتی دولتی (GAC) متشکل از نمایندگان دولت‌ها بوده و وظیفه اصلی آن مشاوره به هیات‌مدیره آیکان در جنبه‌های سیاست‌گذاری عمومی حاکمیت اینترنت است.

امسال همزمان با شصت و سومین نشست آیکان، نشست سطح بالای دولتی به دعوت کشور اسپانیا در قالب جلسه GAC برگزار شد که نمایندگانی از کشورهای مختلف در سطح وزیر یا معاون وزیر در آن حضور داشتند.

این جلسه هر دو سال یک بار برگزار شده و نشست سال جاری چهارمین دوره آن است که رئیس سازمان فناوری اطلاعات به نمایندگی از ایران در نشست این دوره سخنرانی کرد.