بزرگترین معظل فضای مجازی نداشتن سواد رسانه ای است

بزرگترین معظل فضای مجازی نداشتن سواد رسانه ای است
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۳۹۷

کارشناس پلیس فتا با بیان اینکه ارتقاء سطح سواد رسانه‌ای لازمه فعالیت در فضای مجازی است، گفت: با توجه به بررسی پرونده‌های ارجاعی به پلیس فتا مهمترین عامل بروز مشکلات در فضای مجازی عدم سطح سواد رسانی‌ای از ناحیه کاربران می‌باشد.

به گزارش گرداب، کارشناس پلیس فتا با حضور در کارگاه آموزشی با محوریت فرصت‌ها و تهدیدات فضای مجازی، ضمن تعریف لغوی فضای سایبری و معرفی پلیس فتا به تشریح مهم‌ترین آسیب‌های فضای مجازی پرداخت و گفت: با توجه به زندگی درعصر اینترنت و استفاده روزافزون نوجوانان و جوانان ازاین رسانه تعاملی و از سویی افزایش آسیب‌های اجتماعی نوپدید فضای مجازی، ارتقای سواد رسانه‌ای می‌تواند نقش موثری درکاهش این نوع آسیب‌ها واستفاده نقادانه وهوشمندانه ازاینترنت داشته باشد.

 این کارشناس سایبری هتک حیثیت را یکی از مهم‌ترین جرائم در حوزه فضای مجازی را  نام برد و از آنان خواست؛ دانشجویان سعی کنند دستگاه‌های رایانه خود و همچنین تلفن متصل به اینترنت آن‌ها  فاقد اطلاعات شخصی باشد و به‌ هیچ‌ عنوان عکس‌های خانوادگی خود را در شبکه‌های موبایلی رد و بدل نکنند زیرا امکان هرگونه هک و سرقت اطلاعات در این شبکه‌ها  وجود دارد.

وی بسیاری از پرونده‌های این پلیس را مربوط به انتشار تصاویر خصوصی کاربران در فضای مجازی دانست و تصریح کرد: کاربران با به اشتراک گذاشتن اطلاعات شخصی خود نظیر فیلم و عکس در شبکه‌های اجتماعی موجب می‌شود افرادی از این فرصت سوءاستفاده و نیات مجرمانه خود همچون اخاذی، هتک حیثیت، نشر اکاذیب را عملی کنند.

این کارشناس فضای مجازی به هویت‌های کاذب در فضای مجازی اشاره کرد و متذکر شد: کاربران به‌ هیچ‌ عنوان نباید به افراد غریبه آنلاین در فضای‌ مجازی اعتماد کنند، چراکه ممکن است آنچه خود را معرفی می‌کند نباشد و اهداف مجرمانه‌ای داشته باشد.

وی، یکی از مهم‌ترین اقدامات در برقراری امنیت‌ دیجیتالی را استفاده از فایروال و آنتی‌ ویروس مناسب دانست و تصریح کرد: کاربران سعی کنند، نرم‌افزارهای مورد نیاز خود را از منابع رسمی، مورد اطمینان و امن دانلود کنند و سیستم‌عامل و نرم‌افزارهای آنتی‌ ویروس موجود در سیستم خود را نیز به‌ صورت مداوم به‌ روزرسانی کرده و اطمینان یابند که از نسخه به‌ روز شده‌ نرم‌افزار، استفاده می‌کنند.

منبع: پلیس