خطرات جبران ناپذیر بازی های رایانه ای

خطرات جبران ناپذیر بازی های رایانه ای
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۳۹۷

حتما شما هم در اطرافیان خود کودکی را دارید که به بازی های کامپیوتری علاقه زیادی داشته باشد و ساعت ها بدون اینکه استراحتی به خود بدهد به بازی کردن با کامپیوتر یا گوشی می پردازد.

به گزارش گرداب، متاسفانه برخی از خانواده ها اصلا به نوع بازی که کودکانشان می کنند دقت نمی کنند و این موضوع را در نظر نمی گیرند که این بازی ها می تواند برای کودکان آن ها خطرها و عوارض بدی را به دنبال داشته باشد و قطعا برخی از این بازی ها بر روی روحیه کودکان نیز تاثیر جدی می گذارد.

بازی های رایانه ی چه عوارضی را به دنبال دارند؟
این روزها بازی های کامپیوتری زیادی وجود دارد که برخی به عنوان محبوب ترین ها شناخته می شوند ولی بسیاری از این بازیها میتوانند بر روی سلامت جسمی و روانی کودک تاثیر بگذارند. البته به این معنی نیست که شما فکر کنید همه ی بازی ها بد و مضر هستند بلکه برخی از کارشناسان می گویند بازی های که استانداردهای لازم را دارند سبب تقویت فکر کودک شده و حتی سلول های مغزی را مجبور می کنند که فعالیت کند. اصلی ترین کاری که والدین باید انجام بدهند انتخاب بازی های می باشد که با سن کودک متناسب است و بدانند که بازی چه تاثیری می تواند در جسم و روح فرزندان داشته باشد.

معمولا افرادی که ساعت های زیادی را در روز به با اینترنت سپری می کنند بدون اینکه هدفی داشته باشند و همچنین از بازی های رایانه ی استفاده می کنند دیگر زمان کافی برای درس خواندن یا یادگیری مباحث علمی و اموزشی ندارند.

وقتی کودکان و نوجوان ها زمان زیادی را به بازیهای رایانه ی اختصاص بدهند قطعا آسیب های فراوانی را برای خود رقم زده اند که می توان به سردرد، چشم درد، افزایش وزن، تیکها و فشارهای عصبی، کم خوابی یا اختلال در خواب، ایجاد دردهای مفصلی، خارج شدن ستون فقرات از وضعیت طبیعی ، اختلال در میزان اشتها و… اشاره کرد.


عوارض خطرناک بازی های کامپیوتری و گوشی برای کودکان
به جرات می توانیم بگوییم که امروزه کمتر کودکی به سراغ بازی های سنتی می رود یا اینکه در کوچه به بازی با دیگر کودکان می پردازد چون بیشتر آنها ترجیح میدهند در یک جا بنشینند و زمان خودشان را بازی در دنیا فناوری و دیجیتالی سپری کنند و این موضوع برای آن ها یک سرگرمی اساسی به شمار می رود.  این در حالی است که کودکان نسل های پیشین بازی های را با توپ یا دوچرخه و… انجام میدادند که نوعی تحرک عالی برای آن ها به شمار می رفت.

از دیگر آسیب های که بازی های رایانه ی به کودکان می تواند وارد کنند ،آسیب های اخلاقی است و البته سبب از بین رفتن رابطه عاطفی و فکری بین فرزندان و والدین می شوند و همین موضوع زمینه ساز بسیاری از مشکلات جدی و حاد خواهد بود و به عقیده برخی از کارشناسان بازی کردن بیش از اندازه کودکان با چنین بازی های نوعی اعتیاد را در آن ها به وجود می آورد که بسیار برایشان خطرناک است.

مضرات بازی های کامپیوتری و ویدئویی
همانطور که اشاره کرده ایم اگر در انجام بازی های کامپیوتری و ویدئویی زیاده روی های صورت بگیرد منجر به خطر افتادن سلامتی خواهد شد ولی اگر این بازی ها به صورت تعادل انجام گردد و متناسب با سن انتخاب شود علاوه بر اینکه ضرری ندارد بلکه مفید نیز خواهد بود. اما بیش از حد بازی کردن می تواند سبب بروز عوارض و مضرات زیر شود:

صدمه رساندن به استخوان ها

تشنج کردن به علت هیجان بازی در بیمارانی که به صرع مبتلا هستند

مشکلات پوستی

مرگ (این مورد به ندرت رخ میدهد)

مطالعات زیادی صورت گرفته است که نشان میدهد بازی های کامپیوتری و ویدئویی می تواند در دقت و یادگیری دروس کودکان نیز مشکلاتی را ایجاد کنند. محققان در این خصوص می گویند کودکانی که در روز بیشتر از ۲ ساعت را به بازی کردن اختصاص میدهند ۲ برابر زیادتر در توجه به دروس با مشکلات روبرو هستند.

اگر در کودکان اعتیاد به بازی های کامپیوتری ایجاد شود ،در کوتاه مدت آن ها را به فردی پرخاشگر،خشن تبدیل می کند و حتی منجر به ایجاد ترس در آن ها نیز خواهد شد. از اصلی ترین عواملی که بی تحرکی و زندگی ناسالم و غلط را در کودکان پدید آورده است، بازی های کامپیوتری و ویدئویی هستند. از جمله رایج ترین عوارض جسمی اعتیاد به بازیهای کامپیوتری در کودکان شامل موارد زیر است:

کبودی زیر چشم

کم خوابی

سفتی عضلات شانه

اختلالات غذا خوردن

میگرن

کمردرد

بهداشت ضعیف شخصی

نکته) برخی از مطالعات نشان میدهند که بین این گونه بازی ها و مشکلات روحی افراد ارتباطی وجود دارد مثل بالا رفتن افسردگی در خانم ها یا ایجاد پرخاشگری در آقایان. ولی در مقابل یک مطالعه اینگونه ادعا می کند که دخترهای که بازیهای ویدئوی و کامپیوتری را انجام میدهند کم تر دچار افسردگی شده ولی نسبت به دعوا گرایش زیادتری را دارند.


بازی های رایانه ی
همانطور که اشاره شده است ،بیشتری کودکان و نوجوان های که به این گونه بازی ها اعتیاد پیدا کرده است به بهداشت فردی شان اصلا اهمیتی نمی دهند و همیشه قید شانه زدن موها یا شستن صورت شان را می زنند.

در خصوص عوارض جسمی بازی ها باید بدانید که در هر بازی متفاوت بوده و میزان شدت آن ها به شدت اعتیاد به بازی مرتبط است اما همیشگی نخواهد بود. بازیکن های که هم اکنون بهداشت ضعیت تر و شرایط جسمی پایین تری داشته است ،سریع تر عواقب بی توجهی خود را مشاهده می کند.

با وجود اینکه بازی های کامپیوتری به عنوان یک ابزار تفننی برای کودکان و نوجوان ها به شمار می روند و آن ها می توانند اوقات فراغت شان را به وسیله ی آن ها پر کنند ولی واقعیت این است که این بازی ها در مقایسه با بازی های سنتی سالم و فیزیکی که به واسطه گروه های سنی مختلف در جهان استفاده می شوند که گروه سنی نوجوان به دلیل حساسیت بالای که در ارضای حس کنجکاوی شان دارند و با توجه به سنشان بیشتر از هر گروه و طبقه ی با این نوع بازی ها درگیر و دارای مشغله فکری هستند.