ایران و تلویزیون شخصی 24 میلیونی

ایران و تلویزیون شخصی 24 میلیونی
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۳۹۷

درج یک خبر در یک پیج اینستاگرام و دیگر شبکه های اجتماعی آنقدر سر و صدا می‌کند که صدا و سیما هم نمی‌تواند آن را لاپوشانی کند.

به گزارش گرداب، این روزها فضای رسانه‌ای بسیار متنوع شده و حالا صداوسیما تنها بازگو کننده تمام رخدادهای جامعه نیست.

فضاهای مجازی اجتماعی در ایران بیش از پیش گسترش یافته و حتی اخباری که از تلویزیون پخش نمی‌شود به سرعت در این فضاها نشر پیدا می‌کنند.

پس از فیلترینگ تلگرام، اینستاگرام دارای محبوبیت 24 میلیونی در ایران است.

اینستاگرام پدیده‌ای است که از سال 2010 وارد فضای مجازی شد. فرد در این شبکه اجتماعی عکس و ویدئو را با فالوئرهای خود به اشتراک می‌گذارد.

مدیران اینستاگرام که در ابتدا این رسانه مجازی را عکس محور قرار داده بودند حالا به حدی پیشرفت کرده‌اند که می‌توان در حل لحظه و با کمترین امکانات مهمترین وقایع زندگی از شخصی‌ترین مسئله تا اجتماعی‌ترین قضیه را به صورت زنده رسانه‌ای کرد.

ایران از لحاظ تعداد کاربران فعال اینستاگرام در رتبه هفتم جهان با ۲۴ میلیون کاربر بعد از آمریکا، برزیل، اندونزی، هند، ترکیه و روسیه قرار دارد.  این تلویزیون 24 میلیونی رقیبی جدی برای رسانه‌ای است که قرار نیست همه چیز را شفاف با مخاطبانش مطرح کند.

شاید تا پیش از این وقتی دوربین صداوسیما را می‌دیدیم دور تا دورش جمع می‌شدیم تا تصویرمان برای لحظه‌ای در تلویزیون نشان داده شود. به همگان می‌گفتیم که امشب در فلان ساعت تصویر من پخش می‌شود و...

اگر قرار بود مصاحبه‌ای گرفته شود با لکنت روبرو می‌شدیم و رنگ از چهره‌امان می‌پرید و ضعف می‌کردیم و در آخر مصاحبه به کسانی می‌رسید که شجاعت رو در رو شدن با دوربین را داشتند.

مسئولان دولتی و خصوصی بارها و بارها از خبرنگاران صدا و سیما می‌خواستند تا فلان طرح را حتی شده چند ثانیه در تلویزیون نشان دهند تا رزومه‌ای باشد برای کارشان اما حالا فالوئرهاست که حرف اول را می‌زنند! فلان بازیگر و یا فلان پیج خبری آنقدر مهم شده اند که تهدید سانسور صداوسیما دیگر تاثیرگذاری قبل را ندارد. هنوز شخص از پشت تریبون سخنرانی پایین نیامده که می‌بیند در تمام شبکه‌ها بحث از اوست.

درج یک خبر در یک پیج اینستاگرام و دیگر شبکه های اجتماعی آنقدر سر و صدا می‌کند که صدا و سیما هم نمی‌تواند آن را لاپوشانی کند. در واقع همه چیز شفاف است و بدون سانسور.

شهروند خبرنگاران زیاد شده‌اند و همه خود را خبرنگار می‌دانند و سریع اتفاق رخ داده را پوشش می‌دهند اما این اخبار بعضاً خام، سخت، بدون جزئیات پیدا و پنهان و ملاحظه‌کاری‌هاست!