اپلیکیشن‌هایی که حریم خصوصی شما را به خطر می‌اندازند

اپلیکیشن‌هایی که حریم خصوصی شما را به خطر می‌اندازند
تاریخ انتشار : ۱۹ شهريور ۱۳۹۷

بسیاری از اپلیکیشن‌های محبوب آیفون اطلاعات مربوط به مکان جغرافیایی کاربران را به سرقت برده و به شرکت‌های دیگری ارسال می‌کرده‌اند.

به گزارش گرداب، متخصصان و کارشناسان فعال در حوزه امنیت سایبری و فناوری بر این باورند که بسیاری از اپلیکیشن‌ها و برنامه‌هایی که در دسته‌بندی‌های خبری، وضعیت آب و هوا و تناسب اندام جای می‌گرفتند، به‌منظور ارائه خدمات بهتر از کاربران مکان جغرافیایی (Location) آن‌ها را دریافت کرده و برای شرکت‌ها و موسسات تحقیقاتی دیگری که از آن‌ها اطلاعات دقیق و درستی در دسترس نیست، ارسال می‌کرده‌اند.

این برنامه‌ها تنها داده‌های مکانی کاربران را دریافت و ارسال نمی‌کردند بلکه اطلاعات حساس دیگری که شامل حریم خصوصی آن‌ها می‌شود، را نیز داد و ستد کرده و به موسسات تحقیقاتی نامعلومی می‌فروختند.

برخی از این اپلیکیشن‌های مذکور شامل GasBuddy ،Photobucket ،Roadtrippers NOAA Weather Rada,،Homes.comو Marketplace می‌شوند.

محققان امنیتی هم‌چنین با بررسی‌هایی که انجام داده‌اند دریافتند که اپلیکیشن‌های ذکرشده اطلاعات کاربران را به شرکت‌هایی از قبیل  Reveal ،Sense۳۶۰، Cuebiq، Teemo ،Mobiquity و Fysical ارسال کرده‌اند که البته این شرکت‌ها مدعی شده‌اند که اطلاعات مربوطه به انتخاب خود کاربران به اشتراک گذاشته شده و خلافی صورت نگرفته است.

آن‌ها به کاربران هشدار داده‌اند که بدون شک بسیاری از اپلیکیشن‌های دیگر وجود دارند که حریم خصوصی کاربران گوشی‌های هوشمند را نقض کرده و به مخاطره می‌اندازد بنابراین فروشگاه‌های اینترنتی همچون اپ استور اپل و گوگل پلی استور باید با وضع قوانین و استانداردهای نظارتی دقیق و موشکافانه‌تری به حذف اپلیکیشن‌های مذکور بپردازند و یا کاربران را به انجام تنظیمات Privacy و غیرفعال‌سازی قابلیت آگهی‌های اینترنتی Advertising هدایت کنند.

این پژوهشگران امنیتی همچنین به کاربران گوشی‌های هوشمند هشدار داده‌اند که درصورت عدم نیاز به تجهیزات ارتباطی نظیر بلوتوث، وای فای و ردیاب ماهواره‌ای آن را خاموش کنند.

منبع: ایتنا