معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات:

اجرای آزمایشی خانه هوشمند

اجرای آزمایشی خانه هوشمند
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۳۹۷

عاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: همزمان با توسعه فناوری های نوین، فناوری خانه هوشمند به صورت آزمایشی در حال اجراست.

به گزارش گرداب، رسول سراییان در کنگره جهانی فناوری‌های هوشمند افزود: نخستین رکن شهر هوشمند زیرساخت ارتباطی است. باید تغییرات اندازه‌ گیری، داده‌ها جمع‌آوری و سپس مدیریت شود که به ‌واسطه زیرساخت ارتباط تلفن همراه موجود در کشور فعالیت‌های اولیه برای خانه‌های هوشمند به‌صورت آزمایشی در حال انجام و اولویت بندی است.
به گزارش ایرنا، نخستین کنگره جهانی فناوری هوشمند2018 با همکاری 10 کشور و سه رویکرد دولت هوشمند، شهر هوشمند و بانکداری هوشمند در دانشگاه شهید بهشتی در حال برگزاری است.
تفاوت اصلی خانه های هوشمند با خانه های معمولی در این است که همه وسایل در خانه های هوشمند به یکدیگر متصل است و با یک دستگاه مرکزی کنترل می شود.
دستگاه های کنترل آب و هوا، چراغ ها، لوازم، قفل ها و انواع دوربین ها و صفحه های نمایش به خانه های هوشمند و خودکار اضافه شود تا از هر مکان قابل دسترسی باشد.

برنامه های هوشمندسازی 
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به امضای تفاهمنامه با وزارتخانه های نیرو و جهاد کشاورزی اشاره کرد که بر اساس آنها، استفاده از فناوری های نوین مانند اینترنت اشیا و هوشمندسازی صنایع برای کاهش هزینه ها و افزایش بهره وری در دستور کار قرار می گیرد.
سراییان ادامه داد: با اجرای این تفاهمنامه ها، کنتورهای آب و برق، کلیدها، پست های برق و روشنایی معابر هوشمند می شود و میزان مصرف آب و برق کاهش پیدا می‌کند.
رییس سازمان فناوری اطلاعات تصریح کرد: انرژی، محیط‌ زیست، اشتغال، بهره‌وری، رشد اقتصادی و مهمتر از همه شفافیت از چالش های پیش روی کشور است که فناوری اطلاعات، رکن موثر برای مقابله با آنها به شمار می رود.
وی گفت: باور ما این است که کوتاه‌ترین و بهینه‌تر مسیر برای عبور از چالش‌ها فناوری اطلاعات است.
به گزارش ایرنا، کنگره جهانی فناوری های هوشمند با رویکرد هوشمندسازی و تحول نظام اداری و حمایت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزارت ورزش و جوانان، وزارت جهاد کشاورزی و دانشگاه های معتبر کشور برگزار شده است.
هدف از این کنگره دوروزه بررسی اصلاح فرآیندها، برنامه الکترونیکی سازی خدمات دستگاه ها، واکاوی برنامه دوم نقشه راه اصلاح نظام اداری (توسعه دولت الکترونیک و هوشمندسازی اداری) و ارائه تجربیات بین‌المللی در مبحث فناوری‌های هوشمند است.
در این کنگره مهمانانی از ایتالیا، اسپانیا، انگلیس، فرانسه، سوئد، هلند، بلاروس و یونان حضور دارند.

منبع: ایرنا