صدور پروانه مخابرات ماهواره‌ای در دستور کار قرار گرفت

صدور پروانه مخابرات ماهواره‌ای در دستور کار قرار گرفت
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۳۹۷

رئیس سازمان فضایی ایران با اشاره به اهمیت حضور بخش خصوصی در عرصه فضایی کشور، گفت: ۷۵ درصد حجم اقتصاد فضایی در کشورهای صاحب فناوری فضایی در دست بخش خصوصی است.

به گزارش گرداب، مرتضی براری به اتفاق هیئتی شامل برخی اعضای شورای عالی فضایی، مرکز پژوهش‌های مجلس، نمایندگانی از بخش خصوصی و اپراتورهای تلفن همراه در پژوهشکده سامانه‌های ماهواره پژوهشگاه فضایی ایران حضور یافتند و از دستاوردهای ماهواره‌ای این پژوهشکده دیدار کردند.

براری در این دیدار با بیان اینکه در کشور نیروهای انسانی ارزشمندی در حوزه فضا توسط مراکز دانشگاهی آموزش دیده‌اند، گفت: در حال حاضر نیز نوبت صنایع و بخش خصوصی است که با ورود به عرصه فضا در تقویت و توسعه فعالیت‌های فضایی کشور همکاری کنند.

رئیس سازمان فضایی ایران تصریح کرد: امروزه، در دنیا، حوزه فضایی بستر اشتغال و کسب‌وکار شده و کاملا اقتصادی است، بطوریکه 75 درصد حجم اقتصاد فضایی در کشورهای صاحب این فناوری در بخش خصوصی است و سهم دولت‌ها 25 درصد است.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید به اینکه وزارت ارتباطات تجربه سرمایه‌گذاری موفق بخش خصوصی در حوزه ICT را دارد، گفت: بطوریکه ورود بخش خصوصی در حوزه اپراتورهای تلفن همراه، نتایج بسیار خوبی را در بر داشته است.

وی افزود: ما در تلاش هستیم تا بستر لازم را برای ورود بخش خصوصی در عرصه فضایی کشور و سرمایه‌گذاری در این حوزه را برای آنها فراهم کنیم و به این منظور تعاملات متعددی با بانک‌های دولتی و خصوصی، اپراتورها و سایر شرکت‌های خصوصی داشته‌ایم و به‌طور جدی، کارها را پیگیری می‌کنیم.

براری از جمله این امور را صدور پروانه مخابرات ماهواره‌ای اعلام کرد که در دستور کار کمیسیون تنظیم مقررات قرار دارد و این کار را نقطه عطفی در ورود بخش خصوصی در حوزه فضایی کشور و سرمایه‌گذاری در این بخش عنوان کرد.

او تصریح کرد: از جمله دغدغه‌های ما این است که تصدی‌گری در حوزه فضا را رها کرده و تا جاییکه بخش خصوص ورود پیدا کند، از جمله در بخش اپراتوری فضایی، کار را به این بخش محول کنیم.

وی افزود: دولت تلاش می‌کند براساس سند چشم‌انداز و برنامه ششم توسعه، فعالیت‌های حوزه فضایی کشور را توسعه دهد و در این راستا، سازمان فضایی ایران حمایت صد در صدی از پروژه‌های فضایی را ادامه می‌دهد و تلاش می‌کنیم مراکز فضایی کشور در کل زنجیره فضایی فعال باشند.