"سیب" کاغذ را از مراکز بهداشتی حذف کرد

تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۳۹۷

برخی شواهد نشان می‌دهند با ارائه خدمات و فعالیت‌های مربوط به ثبت داده‌ها، کاغذ از فرآیند سلامت در مراکز بهداشتی کشور حذف شده و قرار است سامانه‌ای به نام "سیب" در صورت ارتباط با بیمه، دفترچه‌های کاغذی بیمه را نیز حذف کند.

به گزارش گرداب، اواخر سال گذشته بود که مدیرکل بیمه سلامت استان تهران از برنامه این سازمان برای حذف دفترچه بیمه کاغذی در بخش خدمات بستری طی ماه‌های آینده خبر داد و گفت: این سامانه در مرحله اول برای چند بیمارستان در استان تهران به صورت آزمایشی اجرا می‌شود و بعد از آن امکان اجرا در تمام کشور وجود خواهد داشت. او معتقد بود اگر بتوانیم دفترچه‌های کاغذی را حذف کنیم، خدمت‌رسانی راحت‌تر می‌شود و امکان سوء استفاده از این دفترچه‌ها کاهش پیدا می‌کند.

حذف دفترچه‌های بیمه به گفته کارشناسان، مزیت‌های خوبی دارد؛ به عنوان مثال کنترل استحقاق درمان به صورت قطعی انجام خواهد شد زیرا قبلا شاهد بودیم دفترچه‌هایی تا سه سال اعتبار زده می‌شد اما فرد بیمه‌اش قطع شده بود. اکنون دیگر بیمه شده باید به صورت حضوری مراجعه کند و کد ملی‌اش را ارائه دهد و نمی‌تواند حتی با دفترچه فرد دیگری مراجعه کند. همچنین نسخه‌نویسی الکترونیک تداخلات دارویی را شناسایی می‌کند. درواقع حذف دفترچه‌های بیمه گام مهمی در جهت ارتقای کیفیت خدمات و کنترل مصارف است.

حذف دفترچه‌ها پیش‌نیاز استقرار نظام جامع سلامت در کشور است و در کنار آن سالانه از هزینه‌های گزاف سرسام‌آور و میلیاردی چاپ دفترچه‌های کاغذی در کشور جلوگیری شده و این مبلغ کلان که بالغ بر ده‌ها میلیارد تومان است، به چرخه درمان کشور بازخواهد گشت.

بنا بر اعلام مسوولان، در سه سال گذشته سه استان پایلوت این طرح در کشور انتخاب شده بودند که امسال نیز استان اردبیل با ورود به این چرخه درصدد عملیاتی کردن طرح حذف دفترچه‌های کاغذی از چرخه درمان است؛ به طوری که تا پایان سال جاری در تمام کشور این طرح عملیاتی می‌شود.

با این عمل، در واقع بسیاری از مشکلات در بخش نسخه‌نویسی و ثبت سوابق بیماری برطرف شده و بیمار با مراجعه به هر مرکز درمانی در جای جای کشور می‌تواند به سوابق درمانی خود دسترسی داشته و در کنار آن کار پزشکان و کادر درمان نیز در رسیدگی به بیماران سهل‌تر می‌شود.

درباره آخرین روند حذف دفترچه‌های بیمه در مراکز درمانی سازمان تامین اجتماعی هم عضو هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی گفته بود که خوشبختانه در تمامی بیمارستان‌های تامین اجتماعی دفترچه‌های بیمه عملا حذف شده و بیش از ۹۳ درصد نسخ در مراکز درمانی تامین اجتماعی نیز به صورت الکترونیک تولید می‌شوند.

در این باره بهمن برزگر - مدیر عامل شرکت مجری طرح سامانه یکپارچه بهداشت (سیب) - در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: حوزه بهداشت کاری را از سال ۱۳۹۴ شروع کرده است که سه شرکت، فعالیت‌های مربوط به ثبت داده‌ها، مدیریت و کلا فرآیند ارائه خدمات را در سامانه‌هایشان انجام می‌دهند. اکنون در ۳۰ هزار موسسه یا مرکز بهداشتی کشور، از سامانه سیب استفاده می‌کنند و با این کار تقریبا کاغذ از فرآیند حذف شده است.

وی ادامه داد: سامانه سیب ۱۲۵ هزار کاربر دارد و حدود ۶۷ میلیون پرونده الکترونیکی برای مردم هم شکل گرفته است و به همراه سامانه سینا و ناب، کل جامعه ایران را تا ۸۰ میلیون نفر پوشش دادند. مدل قراردادی سامانه یکپارچه بهداشت، به صورت مشارکت بخش خصوصی بوده، البته به شیوه خرید سرویس بوده و BOT نیست و انتقال وجود ندارد. این سامانه یکی از بزرگترین سامانه‌ها در ارائه خدمات بهداشتی است. کارفرمای این طرح هم وزارت بهداشت است.

او در پاسخ به نحوه ارتباط این طرح با USO (طرح عمومی خدمات اجباری) اظهار کرد: سامانه یکپارچه سیب به طور مستقیم با USO ارتباط ندارد اما پروژه‌های طرح USO در سامانه ما قابل استفاده است، زیرا بسیاری از مراکز ما درون روستاست و آنجا در USO خدمات ارتباطی و اینترنتی برقرار است. مبتنی بر آن ما هم می‌توانیم سامانه را در آنجا به صورت آنلاین استفاده کنیم.

برزگر با اشاره به فرآیند حذف دفترچه‌های بیمه بیان کرد: اگر حوزه سلامت را چهار بخش بیمه، بهداشت، درمان و دارو در نظر بگیریم، ما بخش بهداشت را در این سامانه انجام می‌دهیم که اکنون اتوماسیون مربوطه کامل شده است. پروژه حذف دفترچه در بیمارستان و داروخانه هم هست و بخش سلامت آن می‌تواند این جا شکل بگیرد. ما سرویس دیگری را در کنار این سرویس ارائه می‌دهیم به اسم استحقاق درمان که باید از سامانه سیب به صورت آنلاین استعلام شود که آیا شخص بیمه‌اش معتبر هست یا نه و مجموعه این دو سامانه می‌تواند دفترچه را حذف کند.

وی در پاسخ به چگونگی استفاده کاربران عادی از این سامانه بیان کرد: در حال حاضر سیب کاربر عام ندارد و کاربر فقط طرف دولت است. تمامی عوامل در یک مرکز بهداشتی، اتوماسیون درون‌سیستم و نسخه الکترونیکی و همه ارجاعات این جا انجام می‌شود. پزشک، ماما، پرستار یا همه عوامل مراقبت از سلامت، همه کارهای مربوط به شخص و هر اتفاقی برای فرد رخ بدهد را در این سامانه ثبت می‌کنند و عملا بخشی از پرونده الکترونیکی سلامت شخص شکل گرفته است.