سرویس شبکه خصوصی مجازی چیست؟

سرویس شبکه خصوصی مجازی چیست؟
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۷

شرکت مخابرات ایران با ارائه سرویس شبکه خصوصی مجازی قابلیت برقراری ارتباط بین دو یا چند نقطه دلخواه مورد درخواست مشتری از طریق شبکه موجود را فراهم می‌کند. مشتری با اتصال دو سر این ارتباطات به سوئیچ‌ها یا روترها می‌تواند یک شبکه خصوصی مجازی بین نقاط برقرار کند.

به گزارش گرداب، اگر در موقعیتی قرار گرفتید که از محل کار خود دور هستید همچنان می‌توانید با استفاده از سرویس‌های VPLS به شبکه شرکت یا محل کار خود متصل شوید و کار خود را ادامه دهید. دقیقا به همین دلیل است که سرویس‌های VPLS امروزه به عنوان یک سرویس قابل اتکا در ارتباطات دورکاری در سازمان‌ها استفاده می‌شوند. فرض کنید که شما امروز در تهران هستید و فردا در شهرهای مختلف و در این حین مجبورید به نامه‌هایی که در اتوماسیون اداری شما ارسال می‌شود، نیز دسترسی داشته باشید.

با جست‌وجو در میان سایت‌های تخصصی درباره دو نوع شبکه VPLS و MPLS  می‌توان به این تعریف رسید که این دو بدون مشکل می‌توانند روی یک خط ارتباطی یا بهتر بگوییم روی یک سیم کار کنند و شما می‌توانید در عین حال از چندین سرویس ارائه شده توسط این بسترها استفاده کنید.

بر این اساس با استفاده از VPLS شما به شبکه داخلی شرکت خود از بیرون متصل می‌شوید و کار شما به وقفه نمی‌خورد. شما با استفاده از VPLS سرعت انتقال داده‌های بیشتری را تجربه خواهید کرد و اینکار با استفاده از کمتر کردن هاب‌های موجود در مسیر انجام می‌شود. شما می‌توانید با استفاده از VPLS ساختار مسیریابی و تغییرات دلخواه خود را بدون نیاز به کار داشتن با سرویس‌دهنده اینترنتی خود انجام دهید.

طبق اطلاعات موجود در سایتهای تخصصی، درواقع VPLS این امکان را به شما می‌دهد که حتی زمانیکه در محل کار خود نیستید بتوانید کاملا محیط کاری خود را مدیریت کنید. با استفاده از VPN اگر شما به عنوان یک مدیر شبکه فعالیت می‌کنید براحتی می‌توانید به شبکه محل کار خود متصل شوید و مشکلات را برطرف کنید و دیگر نیازی به پاسخگویی سرویس دهندگان اینترنتی نخواهید داشت. هزینه پیاده‌سازی سرویس VPLS بسیار ارزان‌تر از پیاده‌سازی سرویس MPLS است و شما با استفاده از هر بستر ارتباطی می‌توانید به شبکه خود VPLS بزنید.

اکنون شرکت مخابرات ایران با ارائه این سرویس قابلیت برقراری ارتباط  بین دو یا چند نقطه دلخواه مورد درخواست مشتری از طریق شبکه  موجود را فراهم می‌کند. مشتری با اتصال دو سر این ارتباطات به سوئیچ‌های و یا روترها می‌تواند یک شبکه خصوصی مجازی بین نقاط برقرار کند. این ارتباط به صورت فنی در لایه سه از مدل OSI در پروتکلTCP/IP  برقرار می‌گردد.

(MPLS (Multi Protocol Label Switching یکی از پروتکل‌های مهم IP است که سوئیچینگ مبنی بر بسته لایه دو ایجاد کرده و از اطلاعات Forwarding لایه سه استفاده می‌کند.

این پروتکل از الگوریتم جابجایی برچسب برای هدایت بسته‌ها استفاده کرده و هر LSR (Label Switch Router) در شبکه از تکنیک جابجایی برچسب برای هدایت بسته‌ها به سمت مقصد نهایی استفاده می‌کند.
 

بخشی از ویژگی‌ها و قابلیت‌های سرویس VPN/MPLS شامل سهولت بکارگیری شبکه برای مشتریان، سهولت نگهداری شبکه مشتری، امکان اعمال QOS مورد نیاز مشتری، امنیت بیشتر در ارسال اطلاعات نسبت به سرویس‌های مشابه، هزینه کمتر و استفاده بهینه از پهنای باند، تأمین Redundancy شبکه مشتری، قابلیت ارتباط مستقیم کلیه نودها با یکدیگر و امکان تخصیص آدرس‌ها IP طبق نظر مشتریان و مطابق با شبکه LAN مشتریان اعلام شده است.

همچنین در ارتباط با VPN/MPLS بطور پیش فرض توپولوژی Full Mesh بین نقاط مختلف مشتری پیاده می‌گردد، لذا بر اساس این توپولوژی کلیه نقاط انتهایی بدون نیاز به مسیریابی از طرف نقطه مرکزی با یکدیگر نیز می‌توانند ارتباط برقرار کنند.

درصورت درخواست مشتری، برقراری ارتباط بین چند نقطه به صورت توپولوژی  Hub and  Spoke نیز قابل پیاده‌سازی است. این در حالتی است که مشتری ارتباط کلیه نقاط را فقط با نقطه مرکزی بخواهد و نیازی به ارتباط نقاط فرعی با یکدیگر نباشد.

 از سوی دیگر سرویس VPN/MPLS از طریق ADSL متقاضی می‌تواند با استفاده از یک دستگاه مودم ADSL، یک خط تلفن و یا یک ارتباط زوج سیم مجزا نسبت به دریافت این سرویس اقدام کند. تمام موارد ذکر شده در خصوص تعریف، ویژگی‌ها، قابلیت‌های سرویس و انواع توپولوژی در بخش سرویس VPN/MPLS از طریق بستر DSL در خصوص این نوع سرویس نیز حاکم می باشد و تفاوت در بستر ارتباطی لایه دسترسی است.