دستور ترامپ برای رفع ممنوعیت تجاری ZTE

دستور ترامپ برای رفع ممنوعیت تجاری ZTE
تاریخ انتشار : ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۷

دونالد ترامپ با گذشت چند هفته از ممنوعیت صادرات به ZTE، به وزارت بازرگانی آمریکا دستور داد به این شرکت مخابراتی چینی برای بازگشت به تجارت کمک کند.

به گزارش گرداب، وزارت بازرگانی آمریکا ماه میلادی گذشته فروش به شرکت ZTE که تامین کننده بزرگ تجهیزات مخابراتی و گوشیهای تلفن هوشمند است را به مدت هفت سال برای شرکت‌های آمریکایی ممنوع کرد. نقض شرایط توافق مربوط به نقض تحریم‌های ایران و کره شمالی، علت این ممنوعیت صادراتی اعلام شد.

شرکت ZTE که بیش از ۷۰ هزار کارمند دارد و برای برخی از بزرگترین شرکت‌های مخابراتی دنیا شبکه یا تجهیزات تامین کرده است، اوایل ماه مه اعلام کرد فعالیت‌های اصلی خود را در نتیجه فرمان ممنوعیت صادراتی وزارت بازرگانی آمریکا متوقف کرده است.

ترامپ که در خصوص مسائل فناوری و تجاری با پکن، مواضع سرسختانه‌ای دارد، در توییتی اعلام کرد که وی و شی جین پینگ، رییس جمهور چین با یکدیگر برای بازگرداندن سریع ZTE به کسب و کار همکاری می کنند. مشاغل زیادی در چین از دست رفته اند. به وزارت بازرگانی دستور داده شده این مسئله را حل کند.

با این حال از توییت ترامپ مشخص نیست وی چه برنامه ای دارد. یکی از مقامات کاخ سفید به پولیتیکو گفت: ترامپ انتظار دارد ویلبر راس، وزیر بازرگانی با نظر شخصی خود اقدامات رگولاتوری در خصوص ZTE را حل کند.

پیش از این درخواست رسمی ZTE به وزارت بازرگانی آمریکا برای تعلیق مجازاتش نادیده گرفته شد.

ممنوعیت وزارت بازرگانی برای فروش کالاهای صادرکنندگان آمریکایی به ZTE در جریان سفر اخیر هیات بازرگانی آمریکا به پکن مورد بحث قرار گرفته بود.

چین از دونالد ترامپ درخواست کرده از تهدید وضع تعرفه برای واردات چینی دست کشیده و تحت بازبینی‌های امنیتی آمریکا، با سرمایه‌گذاری‌های چینی برخورد یکسانی داشته باشد و ممنوعیت فروش به ZTE را مورد بازنگری قرار دهد.