رئیس سازمان فناوری اطلاعات خبر داد

دولت همراه راه‌اندازی شد

دولت همراه راه‌اندازی شد
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۷

رئیس سازمان فناوری اطلاعات با بیان اینکه هدف دولت همراه ارائه خدمات به مردم از یک زنجیره واحد است، این خدمت را قابل ارائه بر بستر گوشی تلفن همراه اعلام کرد.

به گزارش گرداب، رسول سراییان امروز (۱۰ اردیبهشت) در نشست خبری از راه‌اندازی دولت همراه خبر داد و گفت: این سامانه به صورت شبانه‌روز در همه ایام سال قابل دسترسی است که تاکنون ۱۶ دستگاه در حدود ۵۰ خدمت را در آن ارائه داده‌اند.

او با بیان اینکه تعداد درخواست‌ها از این سامانه حدود ۲ میلیون تقاضا بوده است اظهار کرد: در حال حاضر ۱۲ هزار نفر از این سیستم استفاده می‌کنند که بیشترین تقاضا نیز از سوی ثبت احوال بوده است. اپلیکیشن دولت همراه در حال حاضر در کافه بازار قابل دانلود است.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات با بیان این‌که دستگاهی که بیشترین همکاری را با ما داشته است ثبت احوال بوده که با هماهنگی سیستم کد ملی و شماره موبایل در تسهیل بسیاری از امور به ما کمک کرده است، گفت: ما همچنین از بانک مرکزی، گمرک، آموزش و پرورش و حوزه سلامت نیز انتظار داریم در پیوستن این شبکه دولت همراه به ما کمک کنند. همچنین همه شهروندان می‌توانند در اپلیکیشن دولت همراه و سامانه ۱۹۵ نقطه نظرات خود را به ما منعکس کنند.

سراییان همچنین به برنامه حضور دولت در نمایشگاه الکامپ نیز اشاره و اظهار کرد: در نمایشگاه امسال همانند سال‌های گذشته ما سالن دولت الکترونیک و سایر استارت‌آپ‌ها را خواهیم داشت. همچنین از بسیاری از کشورهای خارجی از جمله هند و ترکیه نیز دعوت کرده‌ایم تا در نمایشگاه امسال حضور داشته باشند. سازمان فناوری اطلاعات همچنین در صدد است تا مقدمات حضور برخی از شرکت‌های داخلی را در نمایشگاه‌های خارجی فراهم کند.

وی با تاکید بر این که تمام اقدامات در حوزه فناوری اطلاعات باید توسط بخش خصوصی انجام شود، ادامه داد: در مواردی که دولت وارد عرصه می‌شود در واقع قصد رفع موانع را دارد. در همین زمینه ما می‌خواهیم از تمام ظرفیت‌های سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور برای ایجاد اشتغال استفاده کنیم.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات همچنین به طراحی ایده‌ای به نام طرح نوآفرین اشاره کرد و گفت: طرح نوآفرین از جمله طرح‌هایی است که برای رفع موانع کسب‌وکارهای نوپا طراحی شده است و در راستای لوایح پنج‌گانه تعریف می‌شود.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین به کارکردهای طرح داده‌های باز نیز اشاره کرد و افزود: بهبود عملکرد دولت در تحقق حقوق شهروندی یکی از کارکردهای داده‌های باز است، چرا که شهروندان از این طریق می‌توانند بر عملکرد دولت نظارت داشته باشند. همچنین بهبود خدمات عمومی و ایجاد فرصت‌های جدید اقتصادی از دیگر فواید طرح داده‌های باز خواهد بود.

سراییان در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا مبنی بر این‌که شیوه‌ی آمارگیری از میزان مشاغل ایجاد شده توسط حوزه فناوری اطلاعات برچه اساسی است، اظهار کرد: این آمار را که وزیر ارتباطات ۲۰۰ هزار شغل اعلام کرده است از سوی وزارت کار اعلام می‌شود و آنها این آمارها را ارائه می‌دهند.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایسنا، درباره تداخلات پیش آمده در تعریف وظایف وزارت ارتباطات و صداوسیما در حوزه تولیت محتوا در کشور، گفت: واقعیت این است که وزارت ارتباطات مسئول ایجاد زیرساخت برای تولید محتوا در کشور است و در خصوص مسائل پیش آمده نیز وظیفه شورای عالی فضای مجازی است که مسئولیت صداوسیما را در این حوزه تعریف کند.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین درباره‌ سرنوشت لایحه‌ای که با عنوان لایحه مالکیت معنوی به مجلس ارائه شده است نیز توضیح داد: این لایحه چند متولی دارد که یکی از آنها وزارت ارشاد و دیگری وزارت ارتباطات است که وزارت ارتباطات و سازمان فناوری اطلاعات یکسری لوایحی را به این لایحه می‌خواهد اضافه بکند که در این صورت یا لایحه باید برگشت بخورد یا با همان لایحه و اصلاحات جدید آن را پیش خواهیم برد.

در ادامه این نشست همچنین خسرو سلجوقی – عضو هیات عامل سازمان فناوری اطلاعات – به سند توسعه فضای مجازی برای کودکان نیز اشاره کرد و گفت: سند توسعه فضای مجازی برای کودکان بر مبنای یک نقشه طراحی شد و اطلاع‌رسانی‌های عمومی نیز انجام گرفت. در برنامه ایجاد شده ما قصد هماهنگی پروژه‌های زیرساخت را داریم و نمی‌خواهیم در بازار بخش خصوصی دخالت کنیم.

وی افزود: در این راستا طرح ۲۰ تا ۲۰ را پیشنهاد داده‌ایم که مجری آن در واقع بخش خصوصی است که در بخش تلفن همراه و آسیب‌هایی که می‌تواند برای کودکان داشته باشد طراحی شده است.