حمله سایبری گسترده به غرب آسیا و شمال آفریقا

حمله سایبری گسترده به غرب آسیا و شمال آفریقا
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۳۹۷

به ادعای کسپرسکی، عملیات تازه‌ای به نام "عملیات پارلمان" مجالس و نهادهای نظامی و اطلاعاتی خاورمیانه و شمال آفریقا را هدف قرار داده است.

به گزارش گرداب، کسپرسکی، انگیزه این حمله را رویدادهای ژئوپلیتیکی قلمداد می‌کند. بر این اساس، عملیات پارلمان (Operation Parliament)، حداقل 27 کشور را موردتهاجم قرار داده است.

کشورهای شمال آفریقا و خاورمیانه، ازجمله ایران، مصر، عراق، اردن، کویت، لبنان، مراکش، عمان، فلسطین، قطر، عربستان سعودی و امارات متحده عربی، از کشورهایی بودند که در لیست قربانیان هستند. بر اساس گزارش منتشرشده در این زمینه، گروه هکری که مسئول انجام این حمله بوده است، از سال 2017، مشغول به فعالیت بوده و با استفاده از ترفند ضمیمه کردن فایل‌های آلوده، اقدام به انجام این حمله سایبری کرده است. بعدازاینکه بدافزار موردنظر وارد سامانه قربانی می‌شده است، کنترل از راه دور تجهیزات را به دست مهاجم واگذار می‌شود.

بر اساس گزارش گروه کسپرسکی، این گروه مهاجم، از قوانین استتار استفاده می‌کند. در این گزارش تأکید شد که بدافزار این حمله، خود را در قالب نوع دیگری از عملیات پنهان‌سازی کرده که اهداف سیاسی آن، مشخص نشود. در حقیقت، اصل حمله برای رسیدن به اهداف خاص سیاسی بوده است. برخی کارشناسان، ادعا می‌کنند که در ابتدا، گمان‌ها به سمت گروه دیگری بود که سابقه دولتی داشت و به نظر می‌رسید که این حمله، از جانب دولتی خاص حمایت می‌شود.

در گزارش منتشرشده در این زمینه، قربانیان این حمله، مجلس کشورها، محققان علوم سیاسی، آژانس‌ها و نهادهای اطلاعاتی و نظامی، وزارتخانه‌ها، رسانه‌های خبری، مراکز تحقیقاتی، گروه‌های انتخاباتی، سازمان‌های ورزشی و حجم وسیعی از کمپانی‌های تجاری معرفی می‌شوند.

محمدامین حسبینی (Mohamad Amin Hasbini)، محقق ارشد موسسه امنیتی کسپرسکی، دراین‌باره معتقد است: «عملیات مجلس، نشانه دیگری از تنش‌های رو به رشدی است که در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا در حال وقوع است. ما نشانه‌های بسیار پیشرفته‌تری از هکرها پیدا کرده‌ایم و بعید می‌دانیم آن‌ها به‌زودی، عملیات خود را متوقف نمایند.»