Gerdab.IR | گرداب

نقش "داده"ها در افول و ظهور شرکت‌ها

نقش
تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۳۹۶

رئیس مرکز تحقیقات علمی ایران با تأکید بر اینکه افول و ظهور بسیاری از شرکت‌ها وابسته به "داده" است، گفت: در کشورهای توسعه یافته از داده و دیتا در کاهش ریسک استفاده می‌کنند.

به گزارش گرداب، دکتر وحید احمدی روز یکشنبه، 5 آذرماه در پنجمین همایش ملی مدیران فناوری اطلاعات که به همت پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات (ایرانداک) در مرکز همایش‌های بین‌المللی برج میلاد برگزار شد، با تأکید بر جایگاه بالای حکمرانی داده‌ها در نظام جدید، افزود: در نگرش‌های سنتی نسبت به داده‌ها همانند نگرش سابق ما نسبت به ثروت‌های ملی توجه می‌شد و در این وضعیت بیشتر به انباشت داده‌ها تمرکز می‌شد.

وی با بیان اینکه در نگرش سنتی از داده‌ها بهره‌برداری‌های موضعی می‌شد، خاطر نشان کرد: در این نگرش حجم عظیمی از داده‌ها وجود داشت که این امر در نظام مدیریتی و گاهی در بخش‌های صنعتی سردرگمی ایجاد می‌کرد.

احمدی با تأکید بر اینکه در نظام نوین حکمرانی، داده‌ها جایگاه بالایی در حلقه و زنجیره کسب و کار دارد، ادامه داد: از این رو در نظام نوین مفهوم داده به عنوان دارایی استراتژیک تلقی می‌شود که بر این اساس رویکرد ما نسبت به حکمرانی داده‌ها متحول شده است.

رئیس مرکز تحقیقات علمی با تأکید بر اینکه در حکمرانی داده‌ها، داده‌ها می‌توانند جایگزین سرمایه‌های فیزیکی و معمولی شوند، اظهار کرد: با توجه به اهمیت داده‌ها در بخش‌های مهم اقتصادی و اجتماعی به طور قطع داده‌ها می‌توانند جایگزین مناسبی برای نفت باشد.

به گفته وی، افرادی که بتوانند از داده‌ها بهره‌برداری کنند می‌توانند مدیریت درستی داشته باشند. از این رو در رویکرد جدید مفاهیم جدیدی ایجاد شده است که از آن جمله می‌تواند به "آمازون"، "فیس بوک"، "گوگل" و "ماکروسافت" اشاره کرد.

احمدی با تأکید بر اینکه این شرکت‌ها در بازار بورس جهانی با هویت‌های انفجاری، قدرتمند و اثرگذار ظاهر شده‌اند، ادامه داد: با این تلقی، فرهنگ با مفاهیم جدید گره خورده است و ما امروزه با حجم عظیمی از داده‌ها مواجه هستیم که اگر درست از آن‌ها استفاده کنیم به توسعه پایدار دست خواهیم یافت.

دبیرکل شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری، با بیان اینکه نظام نوین در قالب نظام نوآوری و توسعه پایدار تعریف جدیدی برای حکمرانی داده‌ها ارائه می‌دهد، اضافه کرد: در دنیای نو، شرکت‌های بزرگ که بازارهای جدیدی را ایجاد کرده‌اند، مفاهیم جدیدی مانند اخلاق داده و فرهنگ و مسائل ارتباطی ارائه کرده‌اند.

وی همچنین اضافه کرد: بر این اساس در کشورهای توسعه یافته اقتصاد ریسک‌پذیر مطرح شده است که در این اقتصاد دیتا و داده‌ها در کاهش ریسک بسیار موثر بوده است. با این نگرش وظیفه ما سنگین‌تر خواهد شد و باید در این مسیر اساتید و صاحبان سرمایه و فناوری فعال شوند.

احمدی با تأکید بر اینکه در این رویکرد نقش دولت در زنجیره خلق ارزش بسیار مهم است، خاطر نشان کرد: در این مسیر می‌توان با استفاده از داده‌ها علاوه بر اشتغال و خلاقیت، دانش را در اقتصاد پیاده‌سازی کرد.

وی با بیان اینکه ما در سال "اقتصاد مقاومتی و اشتغال و تولید" هستیم، تأکید کرد: حکمرانی داده در کنار دولت الکترونیک ابزار قدرتمندی خواهد بود که به تحقق اشتغال منجر می‌شود.

وی با بیان اینکه افول و ظهور بسیاری از شرکت‌ها وابسته به داده است، اضافه کرد: اگر شرکتی از داده‌ها به خوبی استفاده کند و دیتاها را به خوبی تولید کند، قطعا می‌تواند در بازارهای جدید حضور یابد.

احمدی ادامه داد: با این نگرش اعتقاد داریم دولت الکترونیک که مبتنی بر مدیریت داده و حکمرانی داده است، ابزار قدرتمندی خواهد بود؛ چرا که می‌تواند کارها را تسهیل و نظام تحولی مبتنی بر نگرش نو را ایجاد کند.