احتمال مردود شدن گوشی قاچاق در تست‌‌ تشعشعات

احتمال مردود شدن گوشی قاچاق در تست‌‌ تشعشعات
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۳۹۶

یک کارشناس امواج الکترو مغناطیسی گفت: سری‌های ساخت یک مدل در خط‌ تولید‌ گوشی موبایل متفاوت است که ممکن است باعث تفاوت‌هایی شود و در نتیجه آن ۲ گوشی قانونی و قاچاق در مدل شبیه اما در سری ساخت و کیفیت متفاوت باشند.

به گزارش گرداب، احمد چلداوی کارشناس امواج الکترو مغناطیسی و عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت در پاسخ به این سوال که یکی از تست‌هایی که هنگام واردات روی گوشی موبایل انجام می شود تست سلامت تشعشعات (SAR) است، چه تفاوتی میان دو نمونه مشابه از یک مدل گوشی موبایل که یکی به صورت قانونی و دیگری به صورت قاچاق وارد شده برای مصرف کننده وجود دارد که لازم باشد مشتری به دلیل نگرانی های مربوط به تشعشعات و سلامت، احتیاط کند؟ اظهار داشت: علیرغم یکسان بودن مدل، سری‌های ساخت در خط‌ تولید‌ گوشی تلفن همراه متفاوت است که ممکن باعث بروز تفاوت‌هایی شود.

این استاد دانشکده برق دانشگاه علم و صنعت ادامه داد: در ایران SAR (حد تشعشعات) باید زیر 1.7 باشد و ایران یکی از سخت‌گیرانه ترین استانداردها برای SAR گوشی را دارد.

وی توضیح داد: برای تست استاندارد فنی یک مدل از یک گوشی تلفن همراه، از هر سری ساخت یک یا چند نمونه تست می‌شود و تست تنها یک نمونه برای احراز استاندارد تمامی تولیدات یک مدل کافی نیست. بنابراین اگر چند میلیون گوشی از یک مدل ساخته شده نمونه‌برداری از سری‌های متعدد خط تولید الزامی است تا ضریب اطمینان افزایش یابد.

به گفته وی، مشابه این روش در کارخانه‌های تولید گوشی نیز انجام می شود و از هر سری به صورت تصادفی چندین نمونه تست فنی می شوند.

این استاد امواج الکترو مغناطیسی گفت: گوشی‌هایی که از مبادی قانونی وارد می‌شوند تأییدیه استاندارد را اخذ می‌کنند اما گوشی‌های قاچاق امکان تست ندارند و از نظر مطابقت با استاندارد تایید نشده‌اند از این رو ممکن است برخی سری‌ها بدون اشکال باشند اما برخی سری‌های ساخت ایراداتی داشته باشند که نتوانند در تست‌های فنی، استانداردهای الزامی را کسب کنند.