واکنش وزیر ارتباطات به موزه‌ای شدن ماهواره مصباح

واکنش وزیر ارتباطات به موزه‌ای شدن ماهواره مصباح
تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۳۹۶

وزیر ارتباطات درباره موضوع انتقال ماهواره مصباح به موزه، گفت: باید ماهواره به داخل کشور برگردد و متخصصان بررسی کنند که با توجه به ساخت چند ماهواره سنجشی پس از مصباح آیا صرف هزینه بالا برای این ماهواره درست است یا خیر.

به گزارش گرداب، محمود واعظی درباره مباحثی که در مورد ماهواره مصباح مطرح شده، گفت: ساخت ماهواره مصباح از 14 سال گذشته توسط متخصصان ایرانی آغاز شد و حدود 10 سال پیش کار ساخت این ماهواره به پایان رسید. در دولت گذشته به توجه به شرایطی که کشور در آن زمان قرار داشت و بدون تحقیق، این ماهواره بدون تضمین های لازم از کشور خارج و برای پرتاب به ایتالیا ارسال شد.

وی ادامه داد: ماهواره مصباح در ایتالیا دچار مشکلاتی شد و عملا از برنامه پرتاب کنار گذاشته شد. ماهواره ها به خصوص ماهواره های سنجشی آزمایشی باید مراحلی را طی کنند تا به مرحله پرتاب برسند و اطلاعات آنها به زمین مخابره شود تا متخصصان مرحله بعدی آن را بسازند و این مرحله طولانی شد و در همان دولت تصمیم گرفتند که ماهواره مصباح 2 را بسازند و اقدامات دیگری هم انجام شد.

واعظی تصریح کرد: بعد از این اقدامات و در این دولت یازدهم نیز، ماهواره دیگر سنجشی را که بسیار پیشرفته تر از ماهواره مصباح بود؛ با پرتابگرهای بومی ساختیم.

وی با اشاره به مذاکراتی که در این زمینه از طریق وزارت خارجه داشته ایم، گفت: در این مذاکرات همواره برگرداندن ماهواره مصباح را پیگیری کردیم تا بعد از برگشت این ماهواره به داخل کشور امکان بهره برداری از این ماهواره را بررسی کنیم، که هنوز موفق به برگرداندن ماهواره نشدیم؛ اما ناامید نشده و در تلاشیم تا بتوانیم این کار را انجام دهیم.

وزیر ارتباطات درباره مطرح شدن بازگشت ماهواره مصباح و انتقال آن به موزه، گفت: در این باره زمانی می توانیم تصمیم بگیریم که ماهواره به داخل کشور برگردد و متخصصان و سازندگان این ماهواره بررسی کنند که از نظر فنی با توجه به اینکه بعد از مصباح چند ماهواره سنجشی ساخته شده آیا صرف هزینه بالا برای این ماهواره درست است یا خیر.

وی تصریح کرد: امکان دارد قطعات این ماهواره یا بخش هایی که مورد تست قرار نگرفته است را با ماهواره سنجشی در حال ساخت که بیش از 80 تا 90 درصد آن انجام شده است، تلفیق و به فضا پرتاب کنیم.

واعظی اعلام کرد: سیاست ما این است که از هر کاری که قبلا در هر دولتی توسط متخصصان و دانشمندان ما انجام شده حداکثر بهره را ببریم تا به هدف ساخت ماهواره سنجشی بومی برسیم.