دفع حملات خطرناک توسط هانی‌نت ملی

دفع حملات خطرناک توسط هانی‌نت ملی
تاریخ انتشار : ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۶

شبکه ویروس‌یاب هانی‌نت ملی، بدافزارها و ویروس‌ها را شناسایی می‌کند؛ در این راستا چند نمونه حمله خطرناک در روزهای اخیر شناسایی و توسط این شبکه دفع شده است.

به گزارش گرداب، گسترش شبکه آپا (آگاهی رسانی، پشتیبانی و امداد) در کل کشور یکی از مهمترین اقدامات صورت گرفته برای امنیت حوزه فضای مجازی بود که با جذب ظرفیتهای دانشگاهی در حوزه امنیت اقدامات موثری در مراکز  آپا صورت گرفته است.

در همین راستا، اشتغال بیش از ۳۰۰ نفر در دوره‌های تحصیلات تکمیلی در مراکز آپا از سوی مسوولان، از جمله برنامه‌ها عنوان شد و تاکید شده که این مشاغل دانش بنیان هم اکنون در راستای حوزه امنیت اطلاعات اقدامات موثری انجام داده اند.

در این راستا و با راه اندازی سامانه‌های رصد در فضای مجازی، هم اکنون بانک اطلاعاتی کل IP های کشور شناسایی شده است و تمامی آدرس‌های IP کشور در صورت آلوده شدن به یک نرم‌افزار مخرب و یا حمله فایبری قابل شناسایی خواهند بود.

 در این زمینه برنامه کاهش مخاطرات امنیتی در این بخش ارائه می شود؛ معاون امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات سازمان فناوری اطلاعات در این باره با اشاره به راه اندازی شبکه "هانی نت ملی" گفته است که در این شبکه، تمامی ویروس ها و نرم‌افزارهای مخرب و بدافزارها با ۲۰۰۰ سنسور قابل شناسایی خواهند بود.

وی از شناسایی چند نمونه حمله خطرناک در روزهای اخیر و رفع آن توسط شبکه هانی نت ملی خبر داد.

سجادی همچنین از راه اندازی سامانه ملی «ویروس کاو» برای اسکن کردن برنامه‌های نرم ‌افزاری خبر داد و گفته است: تا پیش از این، از یک منبع خارجی برای بررسی نرم افزارهای آلوده به ویروس استفاده می شد که این منبع خارجی ما را فیلتر کرد. به همین دلیل هم اکنون با راه اندازی سامانه ملی «ویروس کاو» ۱۰ آنتی ویروس امکان رصد نرم افزارها را بر عهده دارند.

معاون سازمان فناوری اطلاعات از راه‌اندازی سامانه ملی آسیب‌پرداز در بهمن ماه سال ۹۵ خبر داد و اظهار کرده است: با راه‌اندازی این سامانه، آسیب پذیری تمام سامانه‌ها در  شبکه ملی اطلاعات، شناسایی و رفع می شود. در کنار این سامانه، یک پایگاه ملی رفع حملات و آسیب‌پذیری ها نیز ایجاد شده است.

او با اشاره به راه‌اندازی شبکه‌های اجتماعی از سوی برخی سازمان‌ها افزود: بسیاری از این شبکه‌ها از پلت فرم امنیتی ضعیف و متوسط برخوردارند.

سجادی خاطرنشان کرد: در این زمینه سرویس «موتوشاپ» را راه اندازی کردیم که ریسک مخاطره در این شبکه‌ها را که برخی بیش از یک میلیون عضو نیز دارند، کاهش داده و  این موتوری برای راه اندازی شبکه‌های اجتماعی امن در مقیاس متوسط است.

وی همچنین از اختصاص ۳۰ میلیارد تومان وام در حوزه محصولات امنیتی فضای مجازی خبر داده است.

به گزارش ایسنا، شبکه تله بدافزار "هانی‌نت" با هدف ثبت نقاط ضعف امنیتی سیستم‌های رایانه‌ای و نوع حمله به آنها در کشور به عنوان یک پروژه ملی تعریف  و رونمایی شد. سازمان فناوری اطلاعات ایران متولی پروژه "هانی‌نت ملی ایران" و مرکز ماهر -مدیریت امداد و هماهنگی رخدادهای رایانه‌ای ایران- مجری این پروژه بود.