ناتو3 میلیارد یورو صرف دفاع سایبری می کند

ناتو3 میلیارد یورو صرف دفاع سایبری می کند
تاریخ انتشار : ۰۸ فروردين ۱۳۹۶

یک مقام ارشد سازمان اطلاعات و ارتباطات سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) گفت که این سازمان قصد دارد در یک دوره سه ساله، 3 میلیارد یورو (2.9 میلیارد پوند) صرف ارتقای فناوری ماهواره ای و رایانه ای خود کند.

به گزارش گرداب، مقام مذکور که نامش فاش نشده گفت این تصمیم در بحبوحه مواجهه این ائتلاف نظامی غربی با تهدیدهای جدید اتخاذ شده است.
رویترزمدعی شد: این سرمایه گذاری که هدف آن بازداندگی هکرها و تهدیدهای دیگر شامل موشک های ایران است بر درک این مساله از سوی ناتو تاکید دارد که درگیری ها به شکل فزایندهای در شبکه های رایانه ای و زمین و هوا و دریا متمرکز هستند.
مقام ناتو افزود:این طرح ها شامل سرمایه گذاری 1.7 میلیارد یورویی در بخش ارتباطات ماهواره ای برای حمایت بهتر از سربازان و کشتی های اعزامی در سراسر کشورهای عضو ائتلاف و کمک به استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین است.
مبلغ 180 میلیون یوری دیگر نیز صرف امنیت ارتباطات موبایلی سربازان ائتلاف درمیادین جنگ خواهد شد.
هنوزمعلوم نیست که آیا متحدان ناتو در تامین منابع مالی لازم برای ماهواره جدید ارتباطات نظامی ناتو که قرار است به فضا پرتاب شود، کمک خواهند کرد یا این سازمان می تواند افزایش ظرفیت پهنای باند را از ماهواره های موجود آمریکا یا سایر هم پیمانانش تامین کند. ژاپن که عضو ناتو نیست اولین ماهواره ارتباطات نظامی خود را ژانویه گذشته پرتاب کرد. 
مقام مذکور گفت: طرح های جدید ناتو که برخی منابع مالی آن باید به تایید دولت های عضو برسد همچنین سرمایه گذاری تقریبا 800 میلیون یووریی در بخش سامانه های رایانه ای را هدف قرار می دهد که به فرماندهی دفاع موشکی و هوایی کمک خواهد کرد. 
هفتاد و یک میلیون یورو صرف ارتقای توان ناتو در مقابل حملات سایبری خواهد شد. ناتو از افزایش پنج برابری حوادث مشکوک در شبکه هایش در سه سال گذشته خبر داده است و این درحالیست که گروه هکری روس ها موسوم به APT28 در هک کردن حزب دمکرات ها در انتخابات سال گذشته آمریکا مقصر شناخته شده است. 
مقامات ناتو به رویترز گفته اند که به حملات هکری تحت حمایت روسیه به شبکه های خود قبل از نشست های مهم مظنون هستند. 
ناتو قرار است جزییات نیازهایش برای پیشبرد طرح جدید خود را در کنفرانسی در اوتاوا که قرار است ماه آوریل (فروردین) برگزار شود ارائه دهد. 
مقام مذکور گفت انتظار می رود این تصمیم نظر برخی از پیمانکاران اصلی دفاعی غربی از جمله گروه ایرباس، شرکت ریتون و مارتین لاکهید را جلب کند. مقررات ناتو شرکت های روسیه و چین را مگر در مواردی خاص از فعالیت در این زمینه منع می کند.

منبع: ایرنا