استخدام مهاجران در ارتش اسرائیل

استخدام مهاجران در ارتش اسرائیل
تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۳۹۵

اسرائیل برای تکمیل کادر نیروهای دفاع سایبری خود که به دلیل مهاجرت معکوس با کمبود نیرو مواجه است، اقدام به جذب مهاجران جدید می‌کند.

به گزارش گرداب، جوانان یهودی، به‌ویژه آمریکایی‌ها، که دارای توانمندی رایانه‌ای هستند، می‌توانند در برنامه جدید ارتش اسرائیل جذب شوند و به خدمت در واحد خدمات رایانه‌ای ارتش اسرائیل بپردازند.



برنامه استخدامی گرین لوتام (Garin Lotam)، مشابه برنامه مشابه گرین تزابار (Garin Tzabar) عمل می‌کند که یهودیان مهاجر به اسرائیل ضمن خدمت دوساله در ارتش اسرائیل، از امکانات رفاهی و مسکونی استفاده می‌کنند.
ارتش به‌تازگی کمپینی تبلیغاتی باهدف اطلاع‌رسانی به جوانان مناسب برای پروژه لوتام به راه انداخته و امیدوار است اولین سمینارهای توضیحات اولیه در لوس‌آنجلس، نیویورک و میامی در ماه مه برگزار شود تا کاندیداها دور اول انتخاب را بگذرانند. کسانی که موفق به گذراندن امتحانات شوند به اسرائیل می‌روند. به‌محض رسیدن به اسرائیل، آن‌ها برنامه‌ای شش‌ماهه مرکب از دوره‌هایی در رابطه با تاریخ و فرهنگ اسرائیل و دوره‌هایی در رابطه با مسائل کامپیوتری که توسط متخصصان واحد رایانه ارتش اسرائیل ارائه می‌شود، از ماه مارس 2018 وارد کار خود می‌شوند. پر متقاضی‌ترین و جذاب‌ترین مشاغل، در حوزه امنیت سایبری است که تنها بااستعدادترین‌ها را جذب می‌کنند. دوره فعلی تنها برای 30 نفر انجام خواهد شد اما در صورت موفقیت، برنامه گسترش خواهد یافت.
بسیاری از افرادی که به‌این‌ترتیب به اسرائیل می‌آیند، خانواده‌ای به همراه ندارند و سربازان تنها هستند. هم‌اکنون حدود 2700 نفر از این سربازان در اسرائیل ساکن‌اند. این سربازان، باوجود برنامه‌های حمایتی خاصی، همچون پرداخت سرانه ماهانه، تخفیف خدمات عمومی، بیمه و محل اقامت، که دولت اسرائیل برای آن‌ها فراهم می‌کند، بازهم چندان مایل نیستند که در اسرائیل بمانند و نیمی از آن‌ها به‌محض پایان دوره خدمت خود، اسرائیل را ترک می‌کنند و یک‌سوم باقیمانده نیز تنها مدت کوتاهی را در اسرائیل می‌مانند.
طی گزارش های گوناگونی که منتشرشده است، اسرائیل با بحران کمبود نیروهای متخصص و فرار افراد بااستعداد به آمریکا و اروپا دست‌به‌گریبان است. برنامه‌های مختلفی هم که این رژیم برای جذب متخصص و تبدیل خود به یکی از بزرگ‌ترین قدرت‌های جهان انجام داده است، هیچ‌گاه چندان مؤثر نبوده است. تلاش‌های اسرائیل، بیشتر در حوزه ادعا و شایعه‌پراکنی در رابطه باقدرت فزاینده خود است و هرچند اسرائیل ضعیف نیست، اما آن‌قدر هم که خود ادعا می‌کند، بهشت برین متخصصان و قدرت غیرقابل‌رقابت نظامی و سایبری نیست و این امر از مسائلی که گاه‌گاه از داخل منتشر می‌شود هویداست.