مشکلات امنیتی تاکسی های اینترنتی؛

اعتراف رسانه آمریکایی به شناسایی کاربران خاص با اپلیکیشن اوبر

اعتراف رسانه آمریکایی به شناسایی کاربران خاص با اپلیکیشن اوبر
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۳۹۵

آنچه که این‌روزها در کلان شهر تهران با عنوان اسنپ و تاپسی شناخته می‌شوند نمونه‌های ایرانی اپلیکیشن حمل و نقل اوبر هستند.

به گزارش گرداب، اوبر یک اپلیکیشن است که در قالب سرویس خدمات حمل و نقل به مشتری خود این امکان را می‌دهد تا از طریق اینترنت برای سفرهای شهری خود درخواست ماشین کند. در ادامه این پروسه بسیار سریع ، مسافر می‌تواند از طریق اپلیکیشن مشخصات خودرو،‌ راننده و محل دقیق او را دریافت کند.

آنچه که این‌روزها در کلان شهر تهران با عنوان اسنپ و تاپسی شناخته می‌شوند نمونه‌های ایرانی این اپلیکیشن حمل و نقل هستند.اوبر هم همانند اسنپ و تاپسی با اعتراضات گسترده ای مواجه شده است. در کشورهای مختلف مانند ایتالیا، اسپانیا، آلمان،انگلیس و غیره اعتراض ها نسبت به گسترده شدن اوبر حتی باعث توقف فعالیت این اپلیکیشن شده است.

علاوه بر اعتراضات گسترده از سوی رانندگان تاکسی های سنتی نسبت به گسترش اوبر، بسیاری از کاربران و فعالین حوزه استارت آپ درباره اثرات منفی امنیتی گسترش این اپلیکیشن می گویند.

در این باره، نیویورک تایمز طی گزارشی می نویسد:”اوبر (Uber) سالها برنامه‌ای اجرا کرده که طی آن، مشتریان را شناسایی میکند. به طور مشخص دولتی‌ها یا افرادی که مرتبط با نهادهای قانونی هستند جزو این مشتری‌ها هستند.

اوبر روش‌هایی را برای شناسایی مشتری‌های خاص خود دارد که در نوع خود جالب است، از جمله:

ایجاد یک فنس جغرافیایی در اطراف مکان‌های مربوط به مشتریان خاص

مانیتور کردن کاربرانی که به طور مداوم، اپ اوبر را باز و بسته می‌کنند

بررسی اطلاعات کارت اعتباری کاربر و شناسایی مواردی که به نهادهای مالی پلیس مربوط هستند

شناسایی تلفن‌های متعدد متعلق به یک شخص

بررسی پروفایل مشتری در شبکه‌های اجتماعی

بعضی از موارد بالا در حیطه تحلیل رفتار کاربر (User Behavior Analytics) قرار می‌گیرند، که شاخه مهمی در مانیتورینگ امنیت به حساب می آید.”

به نظر می رسد همانگونه که نسبت به اثرات منفی در حوزه امنیت اطلاعات کاربران گسترش اپلیکیشن های ایرانی تاکسیرانی مثل اسنپ و تاپسی ابهامات زیادی وجود دارد. این موضوع درباره نسخه خارجی این برنامه ها هم صادق است.

منبع: پایگاه جامع تبیینی نفوذ