انتخاب مجدد مرکل با تائید روسیه!

انتخاب مجدد مرکل با تائید روسیه!
تاریخ انتشار : ۰۳ اسفند ۱۳۹۵

نگرانی آلمان‌ها از تأثیرگذاری روسیه بر انتخابات سپتامبر آینده این کشور، به یکی از چالش‌های پیش روی آنگلا مرکل تبدیل شده است.

به گزارش گرداب، بعد از حاشیه‌سازی‌های آمریکا بر سر موضوع دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، حال آلمان‌ها دست‌به‌کار شده‌اند و اتهام زنی‌ها به روسیه را در دستور کار خود قرار داده‌اند. سپتامبر آینده، آلمان شاهد برگزاری انتخابات ایالتی است و درصورتی‌که همه‌چیز بر اساس نظرسنجی‌ها پیش برود، آنگلا مرکل پیروز انتخابات خواهد بود و مجدداً صدراعظم آلمان می‌شود. البته مرکل و طرفداران صدراعظم کنونی آلمان، از هم‌اکنون قصد دارند شکست احتمالی در انتخابات پیش رو را به گردن روسیه بیندازند.

موضوع دخالت احتمالی روسیه در انتخابات آلمان؛ تنها نگرانی مقامات این کشور نیست و آن‌ها از این نیز موضوع نگران هستند که اقتصاد آن‌ها نیز موردتهاجم روس‌ها قرار بگیرد. آلمان، بزرگ‌ترین اقتصاد اروپاست و دست‌کاری احتمالی روسیه در این اقتصاد پویای اروپایی، قطعاً تأثیرات مخرب زیادی را حتی بر کل اروپا خواهد گذاشت. این موضوع، در کنفرانس امنیتی مونیخ نیز مورد توجه قرار گرفته و مباحثی در این نشست در رابطه با موضوع مذکور مطرح شد.

یکی دیگر از نگرانی‌های موجود اروپایی‌ها در زمینه روسیه، تأثیرگذاری این کشور بر رسانه‌ها و روند اطلاع‌رسانی است. به‌عبارت‌دیگر آن‌ها از این موضوع نگران هستند که رسانه‌های اجتماعی، توسط سیلی از اخبار جعلی اشغال شوند و موضوع بعدی، تشخیص اخبار جعلی از اخبار صحیح و مقابله با این اخبار است.

به اعتقاد کارشناسان امنیتی، برخی انتظار دارند که حمله سایبری به انتخابات یک کشور، فقط حمله به دستگاه‌های رأی‌گیری و تلاش برای تأثیرگذاری بر آن‌ها باشد، اما موضوع نگران‌کننده این است که مهاجمان، تلاش می‌کنند تا به رسانه‌ها نفوذ کرده و بر افکار مردم تأثیرگذاری کنند که تأثیر آن، به‌مراتب بیشتر و نگران‌کننده‌تر از حمله به دستگاه‌های رأی‌گیری است.

این اتهامات، تاکنون واکنش مستقیمی از جانب مسکو نداشته است و باید منتظر ماند و دید که آیا روسیه در این مورد نیز، مستقیماً پاسخ اتهامات آلمان‌ها را خواهد داد یا از اهرم‌های دیگری برای رفع اتهام علیه خودش استفاده خواهد کرد.