تحلیل رفتار آنلاین فرزندان در رده‌های سنی مختلف

تحلیل رفتار آنلاین فرزندان در رده‌های سنی مختلف
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۳۹۵

امروزه شروع استفاده از گجت و دستگاه‌های هوشمند در کودکان به سن بسیار پایینی رسیده است.

 به گزارش گرداب، بدین ترتیب استفاده از اینترنت در بین کودکان رایج و مرسوم شده است. صفحات وب بسیاری با هدف کودکان در نظر گرفته شده‌اند، صفحات اجتماعی کودکان، بازی و وب‌سایت برای کودکان و حتی فروشگاه‌های آنلاین برای کودکان اختصاص داده شده است. ما لیستی از وب‌سایت‌هایی که به طور خاص برای کودکان طراحی شده است را ایجاد کرده‌ایم.

با این حال وب‌سایت‌های دیگری هم وجود دارند که برای گروه‌های سنی مختلف مناسب هستند. بهتر است در این باره با توجه به رده سنی کودکان آن‌ها را بسنجید و از بازدید وب سایت‌هایی که مناسب محدوده سنی آن‌ها نیستند جلوگیری کنید.

۰- ۴ سال
ما به خوبی می‌دانیم که وب گردی در این سن برای کودکان جایز نیست و دلیلی ندارد که آن‌ها از این امکانات استفاده کنند. کودکان در این سن به بازی، کتاب‌های صوتی متناسب با سن، کارتون و کتاب‌های تعاملی علاقمند هستند و هیچ کدام از این موارد نیاز به دسترسی به اینترنت ندارند و والدین می‌توانند آن‌ها را از قبل دانلود و در زمان مناسب نصب و در اختیار کودکان قرار دهند.

والدین کودکان زیر ۴ سال می‌توانند با توجه به علاقمندی فرزندان خود، برای آن‌ها رنگ‌آمیزی دانلود کنند و چاپ نمایند، البته این یک مثال است، منظور این است که شما می‌توانید از امکانات اینترنت برای کودکان به بهترین نحو استفاده کنید.

۴ - ۶ سال
در این رده سنی کودکان در مهد کودک‌های خود به کشف سرگرمی‌های دنیای آنلاین مشغول می‌شوند. آن‌ها ممکن است در این سن به وب‌سایت‌های بازی، وب‌سایت‌های حاوی کتاب‌های رنگ آمیزی، کتاب‌های صوتی و کارتون‌های کودکانه علاقمند باشند. اما در رده سنی قبل شما هم همین کار را برای آن‌ها انجام می‌دادید (دانلود کتاب‌های صوتی، کتاب‌های رنگ‌آمیزی و غیره)، اینطور نیست؟ تفاوت اصلی در اینجاست که حالا آن‌ها می‌خواهند خود به تنهایی جستجو کنند و مستقل وب‌گردی کنند. وقت آن است که آن‌ها خود باشند و سرگرمی خود را مستقل از شما انتخاب کنند.

۶ - ۱۱ سال
در این سن دانش‌آموزان تازه‌وارد شده به مدرسه علاقمند هستند که در برخی از وب‌سایت‌های جوانان وارد شوند و بسیار کنجکاوی می‌کنند. اما تنوع طلبی آن‌ها محدود نیست و آن‌ها هر روز کنجکاوتر می‌شوند و تلاش می‌کنند تا از اینترنت چیزهای جدیدتری یاد بگیرند.

کنترل این سن کمی حساس می‌شود، زیرا کنجکاوی فرزندان از محدوده تعیین شده آن‌ها خارج می‌شود. شما می‌توانید برخی از وب‌سایت‌هایی که قبلا از آن‌ها استفاده می‌کردید را به آن‌ها معرفی کنید. وب‌سایت‌هایی که استفاده صحیح از اینترنت در آن‌ها آموزش داده می‌شود را بیابید و به فرزندان خود نشان دهید.

۱۱ – ۱۶ سال
در این مرحله، استقلال کودکان در ارتباط‌های خود مهم‌ترین چیزی است که آن‌ها می‌خواهند. دور نگه داشتن آن‌ها از درون مرزهای اینترنت باعث می‌شود که آن‌ها به طور فزاینده‌ای به چالش کشیده شوند و حریص شوند، حال خواسته‌های آن‌ها فراتر از وب‌سایت‌های کودکان است و دیگر به آن‌ها راضی نمی‌شوند.

توصیه می‌کنیم که استفاده به جا و صحیح از اینترنت را به آهستگی به فرزندان خود آموزش دهید و آن‌ها را در این دنیای جدید رشد دهید. شما می‌توانید با توجه به رده سنی فرزند خود و نیازهای او از راهکار کنترل فرزندان توسط والدین به منظور محدود کردن دسترسی‌های آن‌ها و زمان استفاده از اینترنت توسط فرزندان، بهره مند شوید.
منبع: کسپرسکی آنلاین