هشداری مهم درباره تهديد خطرناک اشياء

هشداری مهم درباره تهديد خطرناک اشياء
تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۳۹۵

آيا تا به حال به اين موضوع فکر کرده‌ايد که يخچال يا قهوه ساز شما می‌تواند به عنوان يک تهديد عليه شما به حساب بيايد؟

به گزارش گرداب، پاسخ به اين سؤال شايد مانند بسياری از کاربران احتمالا منفی باشد اما اين مسئله يک مشکل اصلی زندگي آينده است با اينترنت اشياء (IoT)، آينده در حال تبديل شدن به امروز است، روز به روز دستگاه‌های اينترنتی اشياء بيشتری وارد زندگی بشر می‌شود.ما به دنبال راحتی هر چه بيشتر هستيم؛ مثل اينکه با ورود به منزل سيستم گرمايشی متوجه شود و شروع به روشن شدن و گرم کردن خانه ما کندما اغلب به اين مسئله که آيا اين اطلاعات به يک منبع خارجی درز پيدا می‌کند يا خير توجهی نداريم.

اينترنت اشياء يک مزيت بزرگ برای جهان مدرن است اما در دل آن برخی از خطرها نهفته است کارشناسان پليس فتا استان مازندران به چند مورد از خطرات اينترنت اشياء که بايد مراقب آن بود به شرح ذيل اشاره کرد:

• يخچال شما دری برای ورود به شبکه وای فای

شبکه‌های عمومی به راحتی قابل هک هستند، اين مسئله باعث می‌شود از اينترنت موجود در مکان‌های عمومی صرف نظر کنيد، اما آيا تاکنون به اين نکته فکر کرده‌ايد که ممکن است يخچال شما جاسوس شما شود؟

يخچال فريزرهای متصل به اينترنت يکی از ناامن‌ترين دستگاه‌های اينترنت اشياء هستند و از آنجا که آن‌ها به منظور انتقال اطلاعات به گوشی شما به شبکه وای فای خانه‌تان متصل هستند؛ هکرها می‌توانند از آن به عنوان يک دروازه برای اتصال به بقيه دستگاه‌های موجود در منزل شما استفاده نمايند"يعنی هکرها می‌توانند پس از اتصال به يخچال بعد از گذشت مدت زمان کوتاهی به رايانه شخصی‌تان نيز نفوذ کنند".

• قابلیت بازديداز راه دور دوربين‌های امنيتی

ممکن است شما با نصب مجموعه‌ای از دوربين‌های امنيتی برای خانه به دنبال ايمن نگه داشتن وسايل خود در هنگام سفر باشيد، آيا دوربين‌های امنيتی منازل می‌توانند ناامن باشند؟

با اتصال اين دوربين‌ها به دستگاه تلفن همراه شما از طريق اينترنت،اين وسايل نيز می‌توانند توسط هکرها مورد سوء استفاده قرار گيرند، آن‌ها می‌توانند به صورت آنلاين به مشاهده محتويات اين دوربين‌ها بپردازند.اين مسئله نه تنها يک تهاجم بزرگ به حريم خصوصی افراد است و می‌تواند به انتشار فيلم‌های ناخوشايند خصوصی شما در دنيای آنلاين ختم شود، بلکه می‌تواند به عنوان يک ابزار برای کمک به سارقان منزل شما مورد استفاده قرار گيرد.

• گوگل جاسوس گلس شما

عينک‌های متصل به اينترنت هنوز هم وجود دارند، آن‌ها برای ديجيتالی کردن تمام عناصر زندگی روزمره شما استفاده می‌شود اما از آنجا که اين گجت پوشيدنی، قابل اتصال به اينترنت است، می‌تواند از راه دور مورد هک قرار گيرد و تروريست‌های سايبری قادر به ديدن هر آنچه شما می‌بينيد می‌شوند اين اتفاق اطلاعات شخصی شما مانند مشاهده شماره رمز عبورتان به هنگام خريد از فروشگاه را لو داده و هکرها را جای چشم‌های شما قرار می‌دهد و باعث می‌شود آن‌ها در محل کارتان به طور بالقوه قادر به برداشتن اطلاعات محرمانه شوند.

• ناظرهای کودک، خطری برای شما و کودک

هکرها ظرفيت هک ناظرها يا مانيتورهای کودک را نيز دارند، آن‌ها قادر به صحبت از طريق آنها هستند و حتی مي‌توانند صدای خصوصی شما در منزل را شنيده و از آن به عنوان سکوی پرش برای دسترسی به بقيه شبکه منزل شما استفاده کنند و ديگر اطلاعات خصوصی شما را به خطر بيندازند.

هشدارکارشناس پليس فتا :

اينترنت اشياء، پديده ترسناکی است و بايد در هنگام استفاده از آن نهايت دقت را به خرج داد.

برای محافظت از خود و خانه تان بايد به طور منظم امنيت دستگاه‌های متصل به اينترنت خود را بررسی کنيد، همچنين ميزان ظرفيت ذخيره سازی دستگاه‌های خود را بررسی کنيد.

اگر يک دستگاه اينترنت اشياء فاقد صفحه نمايش است و يا امکان تعامل مستقيم ندارد، به اين معنا نيست که در معرض هک قرار ندارد، با کنترل کردن مداوم آن‌ها توسط خودتان و يا يک متخصص امنيتی، مي‌توانيد نقص‌های امنيتی را بلافاصله تشخيص دهيد و يا اطمينان حاصل کنيد که هيچ آسيب پذيری وجود ندارد ،اين مسئله سبب می‌شود هم از فناوری لذت ببريد و هم ايمن بمانيد.