گوشی هوشمند با قابلیت آزمایش DNA

گوشی هوشمند با قابلیت آزمایش DNA
تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۳۹۵

محققان دستگاهی ساختند که با کمک گوشی تلفن هوشمند امکان تحلیل DNA‌ را فراهم می‌کند.

به گزارش گرداب، نمونه اولیه این دستگاه که در واقع یک میکروسکوپ است با استفاده از فناوری چاپ سه‌بعدی و در تلاش مشترک محققان دانشگاه کالیفرنیا، دانشگاه استکهلم و دانشگاه آپسالا ساخته‌شده است.
این ابزار امکان آزمایش نمونه بافت‌ها را بدون نیاز به ارسال آن‌ها به آزمایشگاه فراهم می‌کند و می‌تواند پزشکان را در درمان سرطان، سل و سایر بیماری‌ها یاری کند.
این میکروسکوپ قابلیت بهره‌برداری از اطلاعات موجود در DNA‌ را به‌منظور تشخیص بیماری‌ها دارد. امروزه این قابلیت در دو حوزه کاربرد دارد. حوزه اول، در بیماری سرطان و درجایی است که جهش‌های خاصی موجب مقاومت تومور در برابر دارو می‌شود. حوزه دوم تشخیص بیماری‌های عفونی است که به سرعت منتشر می‌شوند و این ابزار سریع‌ترین راه ممکن برای اطلاع از وجود عامل ویروسی یا باکتریایی و همچنین احتمال مقاومت دارویی باکتری‌ها محسوب می‌شود. 
برای استفاده از این ابزار نمونه‌ای از بافت بیمار درون محفظه قرارگرفته و سپس زیر یک لنز خاص که به دوربین گوشی هوشمند متصل است، قرار می‌گیرد. سپس دو دیود لیزری و یک LED سفید، نمونه بافت را به ترتیب روشن می‌کنند و تصاویر به دست آمده با استفاده از الگوریتم خاصی تحلیل می‌شوند. سازندگان این میکروسکوپ معتقدند، تولید انبوه و عرضه این ابزار به قیمت 500 دلار امکان‌پذیر است. 

منبع: ایرنا