گفت‌وگو با طلبه‌هایی که گرافیست شدند؛

منبر و تبلیغ در فتوشاپ

منبر و تبلیغ در فتوشاپ
تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۳۹۵

اخوان، طلبه ۲۰ ساله‌ای که در دانشگاه علوم رضوی مشهد تحصیل می‌کند؛ به همراه پنج نفر از دوستان طراح و تولید‌کننده محتوای خود کانالی را راه‌اندازی کرده‌اند که اکنون حدود ۷ هزار خواننده دارد وطرح‌های مناسبتی و دینی آن توانسته است به ذائقه مخاطبان بنشیند.

به گزارش گرداب، آقای محمد حسین اخوان، طلبه 20 ساله‌ای که در دانشگاه علوم رضوی مشهد تحصیل می‌کند؛ به همراه پنج نفر از دوستان طراح و تولید‌کننده محتوای خود کانالی را راه‌اندازی کرده‌اند که اکنون حدود 7 هزار خواننده دارد و طرح‌های مناسبتی و دینی آن به خوبی توانسته است به ذائقه مخاطبان بنشیند. در ابتدای صحبت گمان می‌کردم او پیش از ورود به مباحث دینی و تحصیل در حوزه علمیه در طراحی و گرافیک مهارت داشته است و به همین خاطر بوده که به این وادی وارد شده است اما او آغاز یادگیری این هنر را بعد از ورود به دنیای طلبگی عنوان می‌کند و روایت خود از شکل‌گیری کانال طلبه‌گراف را این‌گونه توضیح می‌دهد: «‌از اول تصمیم ما بر این بود که در زمینه مفاهیم دینی و قرآنی کارهای جذاب و مخاطب‌پسندی را ارائه دهیم و به‌دلیل این که بخشی از دوستان ما در کارهای گرافیکی تخصص داشتند و نیز تاثیری که آثار بصری در جذب مخاطب و ارتباط با آن دارد این حوزه را انتخاب کردیم تا بتوانیم تصاویر تولید شده را در فضای مجازی و دیگر جاها منتشر کنیم.»

آقای اخوان درباره طرح‌هایی که در کانال قرار می‌دهند، می‌گوید: «همه طرح‌های کانال البته متعلق به خود ما و تیم طراح نیست و ما در خود کانال هم اعلام کرده‌ایم که همه آثار متعلق به ما نیست. البته در ابتدای کار قصد داشتیم که فقط از طرح‌های تولیدی استفاده کنیم و آثار دیگران را در آن قرار ندهیم اما حجم درس‌ها و ساعاتی که باید برای آن اختصاص می‌دادیم ما را به این نتیجه رساند که بهتر است طرح‌های خوب دیگر تولیدکنندگان و طراحان را نیز در این کانال استفاده کنیم. با این حال طرح‌های زیادی نیز در کانال وجود دارد که به خود تیم طراحی ما اختصاص دارد.»

او البته گلایه‌هایی نیز درباره مخالفت برخی از هم‌کلاسی‌ها و اطرافیانش درباره این کار دارد و معتقد است برخی همچنان با این شیوه تبلیغ مخالف هستند: «‌من خودم در دانشگاه رضوی درس می‌خوانم که هم دروس دانشگاهی در آن تدریس می‌شود و هم دروس حوزوی. پیش از این کار ما تمرکز خود را بر تبلیغ دروس دینی و کار روی آن گذاشته بودیم.» هر نوع فعالیت و تبلیغ جدید در ابتدا ممکن است با مخالفت برخی روبه‌رو شود و فعالیت چند طلبه جوان برای ورود به کارهایی که در حوزه علمیه چندان مرسوم نیست نیز از این قاعده مستثنا نبوده است.

آقای اخوان درباره مخالفت‌های انجام شده با کار آنها و به رسمیت شناخته نشدن فعالیت در فضای مجازی از سوی برخی از هم قطارانش می‌گوید: «الان هم هستند برخی از دوستان که معتقدند ما نباید وقت خود را روی این مساله بگذاریم و باید صرفاً به درس و بحث مشغول باشیم؛ اما انگیزه اصلی ما پس از صحبت‌های مقام معظم رهبری شکل گرفت که ایشان روی فعالیت در فضای مجازی و لزوم تولید محتواهای دینی در این زمینه تاکید کردند. البته در طرف مقابل نیز افرادی هستند که تشویق می‌کنند و حتی برخی از دوستان خواستار برگزاری کلاس‌های حضوری آموزش گرافیک و طراحی نیز شده‌اند که تلاش می‌کنیم اگر فرصت اجازه دهد کلاس‌های حضوری را نیز برگزار کنیم.»

فعالیت در فضای مجازی و طرح‌های گرافیکی برای طلبه‌ای که باید ساعت‌های متمادی به درس و بحث بپردازد خود مانع بزرگی محسوب می‌شود و نیاز به برنامه‌ریزی دقیقی دارد. به همین خاطر آقای اخوان در این مساله با چند نفر از دوستان خود همکاری می‌کند: «من روزانه به طور متوسط 2 تا 3 ساعت برای این کانال وقت می‌گذارم والبته گاهی ساعت‌های بیشتری نیز برای رسیدگی به کانال و افزایش اعضا و تهیه مطلب وقت گذاشته می‌شود. علاوه‌بر این دوستان دیگر نیز به فراخور کاری که باید انجام شود وقت می‌گذارند برای کانال و طرح‌هایی که تولید می‌شود.»

هر چند فعالیت‌هایی به این شکل در طی سال‌های اخیر افزایش پیدا کرده است و طراحان زیادی به طراحی در حوزه مذهبی مشغول هستند اما این کانال به خاطر طلبه بودن مدیران آن جذابیت دیگری پیدا کرده است: «ما هر روز از طرف اعضای کانال بازخوردهای مثبت دریافت می‌کنیم چرا که کوتاهی مطالب و بصری بودن آنها باعث می‌شود این طرح‌ها و نوشته‌ها، راحت‌ترخوانده شوند. اغلب این پیام‌ها نیز تشکر از طرح‌هایی است که در کانال گذاشته می‌شود. چند وقت پیش برخی از مخاطبان به ما پیام دادند و از ما خواستند در کنار طرح‌هایی که در کانال طلبه‌گراف تولید می‌کنیم به مخاطبان علاقه‌مند آموزش نیز بدهیم تا بتوانند طراحی پوسترها و تراکت و طرح‌های مذهبی را خودشان نیز انجام دهند. ما هم در ذهن‌مان شکل گرفت که گروهی در این زمینه ایجاد کنیم که افراد علاقه مند در آن جمع شوند و به مناسبت‌های گوناگون بتوانند طرح‌های حرفه‌ای بزنند و در این کار خودکفا شوند و به تدریج حجم تولیدات مذهبی در این زمینه هم گسترش پیدا کند و هم افراد گوناگونی از شهرهای گوناگون بتوانند نیاز مسجد و مجله خودشان در این زمینه را رفع کنند. به همین خاطر در کنار این کانال به آموزش طراحی نیز می‌پردازیم.»

منبع: صبح نو