درآمد ترانزیت ارتباطات بین الملل به ٥٠ هزار میلیارد می رسد

درآمد ترانزیت ارتباطات بین الملل به ٥٠ هزار میلیارد می رسد
تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۳۹۵

براساس تحقق اهداف برنامه ششم توسعه با افزایش ٦٠ برابری ظرفیت ترانزیت ارتباطات بین الملل از مسیر ایران، تاسال ۱۴۰۰، درآمدی بالغ بر ٥٠ هزار میلیارد ریال برای کشورمان ایجاد می شود.

به گزارش گرداب، با توجه به جایگاه استراتژیک و جغرافیایی ایران، نقش محوری  کشورمان به عنوان نقطه تعادل و مرکز ثقل توسعه ارتباطات در منطقه خاورمیانه و شاهراه ارتباطی اتصال شرق به غرب، کاملا آشکار است. چرا که ایران با دارا بودن مرزهای خشکی و آبی با کشورهای منطقه می تواند نقش کلیدی در ترانزیت ارتباطی این کشورها ایفا کند.

این مهم با توجه به میزان اهمیت آن، منافع اقتصادی بسیاری برای کشور داشته و در راستای عمل به تحقق شعار اقتصاد مقاومتی نیز منتج به ثروت آفرینی شود.

موقعیت جغرافیایی منحصربه‌فرد ایران در منطقه خاورمیانه، امکان ویژه‌ای را در اختیار کشورمان قرار داده تا با فراهم ساختن زیرساخت‌های لازم، امکان ترانزیت ارتباطات بین‌الملل منطقه و تبدیل شدن ایران به قطب منطقه، محقق شود.

براین اساس در ماده ٨٣ لایحه برنامه ششم توسعه به وزارت ارتباطات وشرکت ارتباطات زیرساخت اجازه داده شده است که ظرفیت انتقال پهنای باند عبوری از کشور را به ٣٠ ترابیت بر ثانیه افزایش دهد.

این درحالی است که هم اکنون ظرفیت پهنای باند عبوری کشورها از ایران حدود نیم ترابیت بر ثانیه برآورد می شود که در صورت افزایش این ظرفیت، تا سال ١٤٠٠ انتقال ترانزیت اطلاعات سایر کشورها از مسیر ایران ٦٠ برابر خواهد شد و این حرکت برمبنای رسیدن به اهداف برنامه ششم توسعه، می تواند کسب درآمدی بالغ بر ٥٠ هزار میلیارد ریال برای کشور رقم بزند.

این مزیت علاوه بر افزایش درآمد ارزی و ایجاد امنیت برای کشور، امکان سرمایه گذاری برای بخش خصوصی در حوزه ترانزیت ارتباطات بین الملل و تبدیل ایران به هاب ارتباطی منطقه را فراهم خواهدکرد.