امن تر شدن سامانه‌های انتخاباتی امریکا

امن تر شدن سامانه‌های انتخاباتی امریکا
تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۳۹۵

دولت اوباما، با هدف تقویت محافظت دولت فدرال از سامانه‌های رای‌گیری، سامانه‌های انتخاباتی را در دسته زیرساخت‌های «حیاتی» جای داد.

به گزارش گرداب، وزیر امنیت داخلی امریکا، جه جانسون در بیانیه‌ای اعلام کرده: «با در نظر گرفتن نقش حیاتی انتخابات در کشور، روشن است که بعضی از سامانه‌ها و امکانات زیرساخت‌های انتخابات، با تعریف قانون از زیرساخت‌های حیاتی مطابقت دارد.» بر این اساس، طبقه‌بندی جدید شامل این موارد می‌شود: امکانات ذخیره‌سازی، مکان‌های رای‌گیری، و مکان‌های متمرکز شمارش آرا که برای پشتیبانی از فرایند انتخابات به کار می‌روند، همچنین فناوری اطلاعات و ارتباطات از قبیل پایگاه‌های داده ثبت رای دهنده، ابزارهای رای گیری و سایر سامانه‌های مورد استفاده در مدیریت فرایند انتخابات و گزارش نتایج.
 
جانسون افزوده: «این طبقه‌بندی به معنای تسلط، تنظیم، نظارت یا دخالت دولت فدرال در انتخابات کشور نیست. این طبقه‌بندی هیچ دخالتی در تغییر نقش دولت‌های ایالتی و محلی در اداره و اجرای انتخابات ندارد. این طبقه‌بندی، از جنبه داخلی و بین‌المللی این مطلب را روشن می‌کند که کلیه مزایا و حفاظت‌هایی که دولت امریکا برای زیرساخت‌های حیاتی مهیا می‌کند، برای زیرساخت‌های انتخاباتی نیز مهیا می‌گردد.»

 
یکی از اعضای ارشد کمیته امنیت داخلی امریکا، بنی تامسون (Bennie Thompson) در بیانیه‌ای اظهار داشته: «این اقدام [حیاتی دانستن زیرساخت‌های انتخاباتی] در بلندمدت، اوضاع سامانه‌های انتخاباتی کشور را امن‌تر ساخته و اعتماد عمومی به انتخابات را افزایش خواهد داد. در انتخابات آینده در هر سطحی که باشد، آن دسته از مقامات کشوری که مایلند در تقویت امنیت سایبری و فیزیکی سامانه‌های انتخاباتی خود با وزارت امنیت داخلی همکاری کنند، می‌توانند روی همکاری بخش فدرال حساب کنند.»
 
ارتقای طبقه‌بندی سامانه‌های انتخاباتی به حیاتی، آنها را هم‌تراز بخش‌هایی مانند سامانه‌های ارتباطی و حمل‌ونقل، صنعت بانکی و شبکه برق قرار می‌دهد که در صورت لزوم می‌توانند از پشتیبانی اولویت‌بندی شده وزارت داخلی امریکا در حوزه امنیت سایبری بهره‌مند شوند.