Gerdab.IR | گرداب

«نقشه بومی ایران»؛ آماده رونمایی

تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۳۹۵

در راستای ارائه خدمات داخلی بر بستر طرح جویشگر بومی، به زودی نسخه تجاری نقشه بومی ایران رونمایی می شود. طراحان این پروژه معتقدند که «نقشه بومی ایران» نسبت به «گوگل مپ» دارای نقاط قوت است.

به گزارش گرداب، پیش از این مجری پروژه تولید محتوا در راستای اقتصاد مقاومتی از شناسایی ۲ شرکت تولیدکننده محتوای دیجیتالی برای اجرای زیرساختهای پروژه خدمات مکان محور (گوگل مپ بومی) به عنوان زیرپروژه جویشگر بومی خبر داده بود.

خسرو سلجوقی در گفتگو با مهر، عملیاتی کردن پروژه بومی خدمات مکان محور (نقشه برخط بومی) که طرحی مانند «گوگل مپ» خواهد بود و امکان تولید اطلاعات مکان محور را فراهم می کند تشریح کرد و از اعلام فراخوان و شناسایی دو شرکت تولیدکننده محتوای دیجیتالی برای اجرا و توسعه زیرساختهای پروژه خدمات مکان محور (گوگل مپ بومی) خبر داد.

به گفته وی، این طرح امکان تولید خدمات برمبنای داده های تصویری و نقشه را فراهم می کند.

در جلسه سی و هشتم شورای راهبری طرح جویشگر بومی، طرح نقشه آنلاین بومی با عنوان « نقشه بومی ایران» توسط طراح این پروژه ارائه شد.

در این نشست که با حضور اعضای این شورا در محل پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات (مرکز تحقیقات مخابرات ایران ) برگزار شد، محمدرضا فیروزآبادی مجری پروژه، محصول «نقشه بومی کشور ایران» را ارائه کرد و قسمت‌هایی از آن را با نقشه موجود گوگل به طور آنلاین مقایسه کرد.

در روند ارائه این طرح، نقاط قوت نقشه بومی ایران نسبت به نقشه گوگل به اعضای شورای راهبری جویشگر بومی ارائه و تاکید شد که این طرح دارای جزئیات بهتری از «گوگل مپ» است. از این رو مجری طرح وعده داد که به زودی از نسخه تجاری این نقشه به عنوان یک خدمت بومی رونمایی شود.

همچنین، اعضای حاضر در شورا در خصوص نقشه بومی به بحث و تبادل‌نظر پرداختند و بر بهره برداری از آن در خدمات بومی نظیر پرتالهای سازمانی و جویشگرها تاکید کردند.

در این جلسه همچنین علیرضا یاری دبیر شورای راهبری جویشگر بومی، با گزارشی از اهمیت و جایگاه پروژه جویشگر بومی، بر لزوم طرح کسب و کار و مشخصات فنی متناسب با جویشگرهای بومی و نیز بررسی ابعاد فنی طرح، تاکید کرد.

همچنین در این نشست، پژوهشکده فناوری اطلاعات جهاد دانشگاهی با ارائه گزارشی در خصوص سامانه کشف تقلب متون علمی فارسی، از برگزاری مسابقه بین­‌المللی کشف تقلب در حوزه زبان فارسی در راستای آزادسازی دادگان فارسی در فضای مجازی خبر داد.