Gerdab.IR | گرداب

سرعت اینترنت‌تان چقدر است؟

تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۳۹۵

سامانه بومی و متمرکز سنجش سرعت و کیفیت اینترنت مختص کاربران سرویس‌های اشتراکی اینترنت پرسرعت شرکت مخابرات ایران توسط این شرکت راه‌اندازی شده و کاربران می‌توانند از این سامانه برای سنجش سرعت خدمات اینترنتی خود استفاده کنند.

به گزارش گرداب، کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی برای ارایه امکان بررسی سرعت مشترکین سرویس‌های اشتراکی اینترنت مصوبه‌ای را تنظیم کرده تا سامانه‌ای کیفیت و سرعت دسترسی مشترکین شرکت مخابرات ایران را بیازماید و تمامی اپراتورها نیز باید از این طرح پیروی کنند.

بنابراین با استفاده از این سامانه، تمام کاربران اینترنت شرکت مخابرات ایران در سراسر کشور می‌توانند از امکان رصد پهنای باند و همچنین سرعت و کیفیت اینترنت خود بهره‌مند شوند. این سامانه قابلیت‌هایی از جمله ارائه زمان پاسخ دهی، سرعت آپلود و دانلود دارد که ضمن ارائه آن برمبنای سرور های محلی هر مشترک در کل کشور قابلیت ارائه سرویس بر اساس سرور بین‌المللی را نیز داراست.

رضا رضایی - مدیر کل سیستم‌های سازمانی شرکت مخابرات ایران - درباره این سامانه که به صورت بومی طراحی و پیاده‌سازی شده اظهار می‌کند: با راه‌اندازی این سامانه علاوه بر استفاده از امکانات تعبیه‌شده در نمونه‌های مشابه خارجی و صرفه‌جویی ارزی، کاربران از امکانات دیگری نظیر نسخه مبتنی بر تلفن همراه و همچنین سیستم جامع آنلاین مانیتورینگ ایستگاه‌های سنجش سرعت در تمامی استان‌های کشور برخوردار می‌شوند.

شرکت اوکلا (Ookla) خدماتی از جمله اندازه‌گیری سرعت اینترنت با استفاده از شاخص پهنای باند و سرورهایی که در اقصی نقاط جهان هستند را بر عهده دارد. شرکت مخابرات ایران در سال ۱۳۹۴ برای طراحی و پیاده‌سازی سامانه سنجش سرعت و کیفیت از خدمات اوکلا استفاده کرد و برای راه‌اندازی نهایی این سامانه باید به تعداد استان‌های کشور از این شرکت، لایسنس‌هایی با مدت اعتبار یک سال خریداری می‌کرد.

اما این شرکت به دلیل وجود برخی مشکلات جاری و تعاملات اقتصادی مستقیم بین شرکت‌های آمریکایی با طرف‌های ایرانی پس از اتمام لایسنس‌های سامانه سنجش سرعت و کیفیت در ابتدای اردیبهشت ۱۳۹۵ قادر به تمدید نبود و بنابراین نیروهای متخصص داخلی اقدام به بومی‌سازی این سامانه کردند.

با توجه به اطلاعات شرکت مخابرات استان تهران، این سامانه در بخش مشتریان پرتال شرکت مخابرات ایران به آدرس www.tci.ir و یا speedtest.tci.ir قابل دسترس است و کاربران می‌توانند با مراجعه به این آدرس، سرعت خدمات اینترنتی خود را مشاهده کنند.