Gerdab.IR | گرداب

مقابله چین با انتشار اخبار جعلی در فضای مجازی

تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۳۹۵

دولت چین به‌تازگی با وضع قوانین جدیدی، به مقابله با انتشار اخبار جعلی در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی پرداخته است.

به گزارش گرداب؛ مدیریت فضای سایبری چین، به‌تازگی از آغاز طرحی در این کشور خبر داد که در آن، دولت به مقابله با انتشار اخبار جعلی در فضای شبکه‌های اجتماعی خواهد پرداخت. در بیانیه‌ای که توسط این سازمان چینی منتشر شد آمده است: «این کار برای کسب اطمینان از صحت محتوای اخبار منتشر شده در حال انجام است و از این پس پیام‌های جعلی شناسایی و با آن‌ها مقابله خواهد شد.»

همچنین این سازمان چینی، از نرم‌افزارهای پیام‌رسان نظیر ویبو و وی چت که وظیفه اطلاع‌رسانی خبری را در این کشور بر عهده دارند خواسته تا از قوانین این سازمان تبعیت کرده و سامانه‌ای داخلی را برای نظارت بر انتشار اخبار، بر اساس استانداردهای تعریف شده از جانب سازمان مدیریت فضای سایبری چین، راه‌اندازی کنند. سایر نرم‌افزارهای پیام‌رسان نیز در چین، چنین پیام تهدیدآمیزی را دریافت کرده و به آن‌ها هشدار داده شده است که در صورت عدم رعایت چنین قوانینی، با برخوردهای تنبیهی دولت مواجه خواهند شد.

انتشار اخبار جعلی در شبکه‌های اجتماعی، تقریباً در تمامی کشورهای جهان، سالانه خسارت‌های گسترده مالی و معنوی را متوجه دولت‌ها می‌کند؛ چرا که اغلب در این شبکه‌ها، کسی به دنبال تائید اصالت منبع انتشار خبر نیست و بدون توجه به راست یا دروغ بودن آن، اخبار را به سایر دوستان خود منتقل می‌کند. در کشور ما نیز، هر از چند گاهی، انتشار یک خبر جعلی و کذب، موجب تشویش اذهان عمومی شده و گهگاه واکنش‌های تند اجتماعی را به همراه دارد. مقامات دولتی نیز بارها و بارها از کاربران خواسته‌اند تا بعد از دریافت خبری در شبکه‌های مجازی، ابتدا نسبت به تائید اصالت خبر اقدام و بعدازآن، خبر را در سایر رسانه‌ها و در میان کاربران منتشر کنند.