Gerdab.IR | گرداب

روسیه در جنگ اطلاعات، قوی‌تر از جنگ سرد

تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۳۹۵

برخی منابع غربی مدعی شده‌اند، بهره‌برداری روسیه از ایمیل‌های کمیته ملی حزب دموکرات، انتخابات آمریکا را در شرایط بی‌سابقه‌ای قرار داده است.

به گزارش گرداب؛ بروز اختلال و انتشار ایمیل‌های داخلی کمیته‌ی ملی حزب دموکرات، اندکی پس از انتشار اسناد داخلی این کمیته در ویکی لیکس و استعفای دبی واسرمن شولز (Debbie Wasserman Schultz) رئیس کمیته ملی حزب اتفاق افتاد. برخی رسانه های غرب هدف این حمله ها را علاوه بر ایجاد اختلاف در ساختار درونی حزب، تغییر افکار عمومی در مورد سیستم سیاسی آمریکا و همچنین یک اعلان جنگ اطلاعات، از سوی روسیه به غرب میدانند.

پیتر سینگر (Peter W. Singer)، استراتژیست بنیاد آمریکای جدید (New America Foundation)، در مورد شرایط پیش رو در انتخابات آینده گفت: این اتفاق فقط یک موضوع اطلاعاتی سری نیست.

وی معتقد است، این دست اقدامات، همچنین، بخشی از یک برنامه بلندمدت و طولانی است که همزمان با مانور قدرت ژئوپلیتیک روسیه، هدف ایجاد اختلاف در جوامع غربی را دنبال می‌کند.

فرد هافمن (Fred Hoffman)، افسر سابق اطلاعات ارتش آمریکا، دراین‌باره می‌گوید: روسیه اکنون در مقایسه با زمان اتحاد جماهیر شوروی، درک بهتری از فرهنگ جوامع غربی یافته است.
وی در ادامه افزود: از سال 1991 و همزمان با پایان جنگ سرد، تعاملات روسیه و غرب به‌طور محسوسی افزایش یافت و این امر سبب ایجاد درک عمیق‌تر روسیه از فرهنگ جوامع غربی شد و نتیجه‌ی این درک، شناخت و استفاده‌ی بهتر از نقاط ضعف این جوامع را سبب می‌شود.

روسیه 75 موسسه‌ی آموزشی و تحقیقاتی را با هدف گسترش آموزش‌ها و مهارت و نوآوری در این زمینه، با هماهنگی سرویس امنیت فدرال روسیه، جایگزین مدرن کا گ ب (KGB)، گرد هم آورده است.

چگونگی روش مقابله‌ی آمریکا با این تهدیدات از آن جهت پیچیده است که واشنگتن نمی‌تواند به راحتی منابع اطلاعاتی را که به انتقال اطلاعات غلط و تبلیغات منفی سیاسی می‌پردازند، مسدود نماید؛ زیرا این اقدام در تضاد با شعار آزادی بیان است که مدام از سوی غرب مورد تأکید قرار می‌گیرد.

به نظر می‌رسد غرب در مقابل این خطر بالقوه، در اتخاذ سیاستی قاطع و مؤثر ناتوان است و تنها می‌تواند به تقویت سیستم‌های امنیتی خود تمرکز بیشتری کند.