Gerdab.IR | گرداب

ردپای ترکیه در حمله سایبری به ویکی لیکس

تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۳۹۵

همزمانی حملات سایبری به سایت ویکی لیکس با افشای ایمیل‌های مربوط به حزب حاکم ترکیه در این سایت، گمانه‌زنی‌ها در مورد نقش این کشور را در حمله‌ها تقویت نموده است

به گزارش گرداب، اندکی پس از کودتای نافرجام ترکیه، ویکی لیکس اعلام کرد، 300.000 ایمیل به‌دست‌آمده از حزب حاکم ترکیه را منتشر خواهد کرد. کمی بعد از اعلام این خبر، حملات اختلال سرویس توزیع‌شده گسترده علیه این سایت آغاز شد و دسترسی به آن در ترکیه مسدود گشت. این فیلترینگ با وجود ادعای مقامات حزب عدالت و توسعه مبنی بر بی‌اهمیت بودن ایمیل‌های یادشده، اعمال شد.

پیش از نتیجه‌گیری در مورد نقش دولت ترکیه در این حمله، باید خاطرنشان کرد که ویکی لیکس پیش از این نیز بارها مورد حمله قرار گرفته است.

در نوامبر 2010 این سایت دو بار مورد حمله‌ی برق‌آسا قرار گرفت. این حملات موفق شدند کنترل ویکی لیکس را از دست صاحبان سایت خارج کرده و اختلالاتی در آن ایجاد کنند.

حمله‌ی بزرگ دیگری که علیه این سایت اتفاق افتاد، به سال 2012 بازمی‌گردد. اندکی پس از انتشار اطلاعات سیستم نظارت بر تجارت شرکت ترپ وایر (TrapWire)، سایت برای چند روز مورد حملات مداوم قرار گرفت.

هرچند هیچ مدرک معتبری مبنی بر دست داشتن دولت‌ها در این حملات وجود ندارد، اما مشخص نیست که چه کسی هماهنگی حملات همزمان با انتشار ایمیل‌های حزب عدالت و توسعه را بر عهده دارد.

معمولاً دولت‌ها ترجیح می‌دهند به‌جای ترتیب دادن این دست اقدامات، به محدود کردن دسترسی به این سایت می‌پردازند. این محدودیت می‌تواند مثل فیلترینگ در ترکیه گسترده باشد، یا صرفاً دسترسی کارمندان دولتی را به ویکی لیکس محدود نماید. هماهنگی بین‌المللی دولت علیه ویکی لیکس در درجه اول از طریق اقدامات حقوقی، لابی‌های مختلف و فشار مالی مستقیم انجام می‌شود.