Gerdab.IR | گرداب

اعتراف تلخ سایبری دونالد ترامپ!

تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۳۹۵

دونالد ترامپ: «آمریکا در جنگ سایبری عقب مانده است و نمی‌تواند عاملان حملات سایبری را شناسایی کند.»

به گزارش گرداب، همواره از یک توان دست نیافتنی در فضای سایبری سخن می‌گویند. گهگاه نیز یکی از این مقامات، از وجود برخی آسیب‌پذیری‌ها در سامانه‌های امنیتی بخش خصوصی و دولتی آمریکا سخن به میان می‌آورد؛ اما فضای غالب ذهنی در میان ملت‌های جهان از توان سایبری ایالات متحده، معرف وجود نیرویی مافوق تصور و در سطحی بسیار بالاتر از سایر رقبای جهانی است. حال دونالد ترامپ، با همان لحن همیشگی و مملو از انتقادات آتشین، در بخشی از صحبت‌های خود، مقامات مسئول سایبری این کشور را هدف گرفته و نیروی سایبری آمریکا را، یک نیروی ناکارآمد بر شمرده است. این سخنان تند ترامپ، سبب شد تا برخی کارشناسان، از وی به عنوان فردی بی‌سواد یاد کنند که هیچ‌گونه سواد سایبری ندارد و نتوانسته نیروی عظیم سایبری آمریکا را درک کند.

ترامپ در این مصاحبه خود، در کنار انتقاد همیشگی از مقامات کنونی کاخ سفید، سیاست‌های سایبری این کشور را نیز ضعیف قلمداد کرد و گفت: «قدرت غیرقابل تصور سایبری، باید در فرایندهای فکری ما، به صورت قوی حضور داشته باشد.»

در بخش دیگری از مصاحبه ترامپ، با دیوید سنگر، کارشناس ارشد نیویورک تایمز، آمده است:

«ما همواره شاهد بروز یک حمله سایبری به خودمان هستیم و این موضوع، غیر قابل انکار است. سایبر، موضوعی مربوط به حال و آینده است. به ما حمله سایبری می‌شود، آن‌ها را فراموش کنید. ما هرگز نخواهیم فهمید که این حمله سایبری از کجا سازمان‌دهی می‌شود. من از طرفداران آینده هستم و سایبر، آینده جهان است.»

نکته قابل تأمل در سخنان ترامپ، تاکید وی بر ناممکن بودن شناسایی عاملان حملات سایبری است، موضوعی که به نظر می‌رسد خلاف تمام آن چیزهایی باشد که تاکنون مقامات آمریکایی بیان کرده‌اند. ترامپ در این سخنرانی خود، از ضعف آمریکا در شناسایی و مقابله با یک حمله سایبری سازمان‌یافته و دولتی سخن گفت، در حالی که آمریکایی‌ها دائماً مدعی هستند که به راحتی می‌توانند یک حمله سایبری به این کشور را شناسایی و دفع کنند.

ترامپ در جای دیگری، از عقب ماندگی آمریکا در جنگ سایبری سخن می‌گوید؛ موضوعی که البته برخی کارشناسان آمریکایی نیز به آن اذعان دارند و اعتراف می‌کنند که دشمنان، دائماً در حال بهره‌برداری از حفره‌های امنیتی در دولت و بخش خصوصی در آمریکا هستند.

ترامپ، این سخنان را بعد از آن بیان کرد که هفته گذشته نیز، یکی از مقامات آمریکایی از ناکارآمد بودن حملات سایبری علیه گروه تروریستی داعش سخن گفته بود. آمریکا در ابتدا، اعلام کرد که یک جنگ سایبری تمام عیار را علیه داعش راه انداخته و به زودی تمامی ارتباطات این گروه را از بین خواهد برد.