Gerdab.IR | گرداب

آسیب‌های سلولی استفاده از تلفن همراه

تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۳۹۵

استادیار مرکز تحقیقات پروتئین دانشگاه شهید بهشتی گفت: شواهدی از ارتباط بین استفاده از تلفن همراه و آسیب‌های بافتی و سلولی وجود دارد، بنابراین بهتر است استفاده از تلفن همراه به تعداد دفعات و مدت زمان‌های کم، محدود شود.

به گزارش گرداب، یحیی سفیدبخت گفت: در حال حاضر در مورد اثرات مضر تلفن‌های همراه بر سلامتی، ابهامات زیادی وجود دارد و تاکنون داده‌های آزمایشگاهی به صورت واضح نتوانسته‌اند نگرانی ما را در مورد اثرات مخرب تلفن‌های همراه توجیه کنند.

وی ادامه داد: تنها تعداد کمی از مطالعات در مورد اثرات این امواج در بروز سرطان انجام شده است، هر چند در این بررسی‌ها رابطه‌ای بین تلفن همراه و افزایش سرطان دیده شده است، اما این نتایج برای مواردی بوده که به صورت طولانی‌مدت از تلفن همراه استفاده شده است و عواملی مثل عوامل ژنتیک، آب و هوا، استرس و تغذیه نیز در آن نقش دارند.

سفیدبخت گفت: در مورد تومورهای مغزی نادر نیز ممکن است استفاده مداوم از تلفن همراه با بروز سرطان مرتبط باشد. برخی مطالعات انجام شده، شواهدی از ارتباط بین استفاده از تلفن همراه و آسیب‌های بافتی و سلولی را نشان می‌دهد، بنابراین بهتر است استفاده از تلفن همراه به تعداد دفعات و مدت زمان‌های کم، محدود شود.

توصیه به کاربران تلفن همراه

استادیار مرکز تحقیقات پروتئین دانشگاه شهید بهشتی گفت: توصیه‌هایی که می‌توان به کاربران تلفن همراه داشته باشیم این است که در مورد تشعشات و موقعیت آنتن تلفن، کاربران آگاهی پیدا کنند و در خرید تلفن همراه، به سطح نسبی تشعشع در مدل‌ها و برندها توجه کنند. همچنین از استراحت کردن در نزدیک تلفن همراه باید پرهیز کرد، زیرا این کار باعث قرار گرفتن در معرض میدان الکترومغناطیسی می‌شود و باید تلفن همراه چند متر دورتر از محل خواب خود قرار داده شود.

وی گفت: برای کاهش تماس سر و گوش هم بهتر است از بلندگوی گوشی یا بلوتوث استفاده کرد که باعث کاهش اثرات ناشی از آن می‌شود.همچنین هنگامی که تلفن همراه روشن است، چه استفاده شود و چه نشود، پیام را فرستاده و دریافت می‌کند، بنابراین تا حد امکان از قرار دادن آن در جیب پیراهن و نزدیک خود باید کم کرد و بافت‌های بدن را از تشعشعات ناشی از آن دور کرد.

وی گفت:‌ از به کار بردن تلفن همراه هنگام حرکت ماشین، اتوبوس، قطار یا در مناطق روستایی که دور از آنتن هستند باید پرهیز کرد، چون فاصله از آنتن، تابش امواج تلفن همراه را بیشتر می‌کند و بهتر است وقتی به تلفن نیاز نیست، آن را خاموش کرد.

استادیار مرکز تحقیقات پروتئین دانشگاه شهید بهشتی گفت:‌ بهتر است از تلفن‌های سیمی به جای تلفن‌های بی‌سیم استفاده کرد چون پرتو کمتری ساطع می‌کنند و به هنگام برقراری تماس، تا زمانی که فرد پشت خط، گوشی را برنداشته، تلفن را به خود نزدیک نباید کرد.