Gerdab.IR | گرداب

تغییر عنوان ارزش افزوده در قبوض موبایل

تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۳۹۵

اپراتور اول ارتباطی طی پیامکی به مشترکان دائمی خود اعلام کرد که "از این دوره در صورتحساب عنوان «ارزش افزوده» به «خدمات مبتنی بر محتوا» تغییر یافته است".

به گزارش گرداب، ردیف سرویس ارزش افزوده مربوط به پیامک‌هایی است که محتوای پولی را دست مشترکان موبایل می‌رساند در حالیکه اغلب مردم از آنها به عنوان پیامک تبلیغاتی اسم می‌برند.

پیامک‌های تبلیغاتی و انبوه متفاوت از پیامک‌های ارزش‌افزوده است.

تفاوت اصلی هم از رایگان بودن پیامک‌های تبلیغاتی و هزینه‌دار بودن پیامک‌های ارزش‌افزوده نشأت می‌گیرد به این شکل که ارزش‌افزوده‌ها عمدتا در قالب مسابقه یا ارائه خدمات و اطلاعات به مشترکان، ارائه می‌شوند.

در حال حاضر شرکت‌های تأمین کننده محتوا (CP) و خدمات ارزش افزوده‌ای وجود دارند که در قالب کسب‌وکارهایی مستقل با اپراتورهای موبایل همکاری می‌کنند و از بستر ارتباطی آنها برای توزیع محتوا و خدمات ارزش افزوده جهت ترافیک آفرینی برای اپراتور و کسب درآمد برای خود استفاده می‌کنند.

نظارت بر فعالیت و حتی محتوای این شرکت‌ها اصولا با اپراتورهای موبایل و وزارت ارتباطات نیست و وزارت ارشاد باید بر کار محتوایی و فعالیت انها طبق دستور شورای عالی فضای مجازی رسیدگی کند.

بنابراین ردیف هزینه‌ای سرویس ارزش افزوده هم به اپراتورها مربوط نمی‌شود و در جیب CPها می‌رود.

پیش از این و در اواسط فروردین ماه محمدعلی پورمختار -رئیس کمیسیون اصل نود مجلس نهم- با اشاره به تخلف یکی از اپراتورهای موبایل در محاسبه صورتحساب مشترکان تلفن همراه، گفته بود که این اپراتور تا یک ماه گذشته از مشترکان خود هزینه "مالیات بر ارزش افزوده" دریافت می‌کرد که در واقع هزینه پیامک‌هایی بوده که خود اپراتور برای مشترکان ارسال می‌کرده است.

وی همچنین عنوان کرد: موضوع استرداد پول‌های گرفته شده از مردم در دستور کار کمیسیون است و ما این تخلف را از طریق سازمان حمایت از مصرف کنندگان و دیوان محاسبات کشور پیگیری می‌کنیم.

سوالی که بعد از این اظهارات پیش آمد و تسـنیم مفصل به آن پرداخت، این بود که کجای قبوض تلفن همراه چنین بند هزینه‌ای مشاهده می‌شود؟!

بنابراین احتمال داده شد که منظور رئیس این کمیسیون ردیف "مالیات و عوارض" که طبق قانون تمامی اپراتورها باید از مشترکان‌شان اخذ کنند و به حساب دولت بریزند یا ردیف "سرویس ارزش افزوده" بوده است که این بند هم مشمول خدمات پیامک ارزش افزوده می‌شود و ارتباطی به اپراتورها ندارد.

بعد از طرح چنین ابهامی، عملا موضوع مطرح شده از سوی رئیس کمیسیون مذکور در دوره قبلی مجلس مسکوت ماند.

با این حال که به نظر می‌رسید اشتباهی در اظهارات نمایندگان مجلس گذشته صورت گرفته اما اکنون اپراتور اول ارتباطی با دارا بودن بیشترین مشترکان دائمی موبایل در کشور (دریافت کنندگان صورتحساب‌های دوره‌ای)، اصلاحیه‌ای روی عنوان این ردیف هزینه‌ای ایجاد کرده است تا برداشت اشتباهی صورت نگیرد.