Gerdab.IR | گرداب

افزایش ۱۴درصدی جعل و کلاهبرداری

تاریخ انتشار : ۱۱ خرداد ۱۳۹۵

رییس پلیس آگاهی ناجاگفت: سرقتهای مسلحانه آمار بالایی ندارنداما استفاده ازسلاح دربین متهمان افزایش داشته است که در بررسیهامشخص شده که مجرمان تحت تاثیر برنامه وفیلمهای خشن ماهواره سرقت می کنند.

به گزارش گرداب، سردار محمد رضا مقیمی در نشست خبری صبح امروز خود در ستاد ناجا به سوالات خبرنگاران پاسخ داد و درباره مهمترین پرونده های پلیس آگاهی ناجا در سال ۹۴ و برنامه ها و اولویت های پلیس آگاهی در سال ۹۵ توضیح داد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه سارقان همه رفت و آمدها و زمان کاری اصناف پر درآمد را زیر نظر دارند و منتظرند تا از کوچکترین خلا ایمنی برای اجرای نقشه سرقت خود استفاده کنند، گفت: علاوه بر چشمان بینای پلیس، خود اصناف پرخطر از جمله طلافروشی ها و صرافی ها باید نسبت به تجهیز مغازه های خود اقدام کنند.

وی گفت: یگان پیشگیری ناجا و کلانتری ها می توانند در صورت مراجعه بانک ها و صرافی ها و طلافروشی ها از کمک کارشناسان پلیس برای بالا بردن ایمنی مغازه خود بهره برداری کنند.

وی با اشاره به اینکه وقوع جنایت در کشور بیشتر خانوادگی است، گفت: به تفکیک استان ها وقوع قتل را داریم و می توانیم اعلام کنیم اما به نظر ما اعلام این آمارها باعث تشویش اذهان عمومی می شود.

۳۱ درصد قتل ها توسط بستگان رخ داده است

وی با اشاره به اینکه بیشتر قتل های ما ناموسی است و به خاطر سوءظن و توهم ارتباط ناشی می شود، گفت: باید در زمینه کاهش وقوع قتل های ناموسی فرهنگ سازی شود.

رییس پلیس آگاهی ناجا در ادامه با اشاره به آمار قتل هایی که در سال گذشته به وقوع پیوسته است، گفت: ۳۱ درصد قتل ها توسط بستگان رخ داده است و ۹ درصد در وقوع قتل کاهش داشته ایم که ۳۷ درصد مقتولان با چاقو به قتل رسیده اند.

سارقان خشن تر شده اند

مقیمی در ادامه با اشاره به نحوه وقوع جرایم و به ویژه جرایم خشن گفت: متاسفانه مجرمان خشن تر شده اند و علاوه بر سرقت از سلاح سرد نیز استفاده می کنند.

وی افزود: خشونت در دنیا روند رو به رشد دارد و تاثیر آن در کشور ما نیز قابل مشاهده است.

سال ۹۴ سال مبارزه با سرقت

مقیمی با اشاره به دستاوردهای خوب قرارگاه مبارزه با سرقت گفت: همانطور که فرمانده ناجا دستور داده بودند کاهش ۵ و نیم درصدی وقوعات سرقت را شاهد بودیم این کاهش ها به راحتی به دست نیامده اند سال ۹۳ جلوی افزایش را گرفتیم و سال ۹۴ روند رو به کاهش را دنبال کردیم ما در پلیس آگاهی به تنهایی نمی توانیم کاهنده آمار باشیم بقیه دستگاه ها و پلیس های تخصصی نیز باید پای کار بیایند.

وی با اشاره به اینکه در بحث سرقت خودرو نتوانستیم خوب عمل کنیم گفت: بیشتر سرقت خودروها به خودروهای وطنی مربوط می شود.

وی در مورد مدل و نام خودروهای داخلی که بیشترین آمار سرقت ها را به خود اختصاص داده است، گفت: فقط اعلام می کنیم که یک مدل خودروی وطنی بیش از ۷۰ درصد سرقت ها را به خود اختصاص داده است که برای بالا بردن ایمنی خودروها هم صاحبان خودرو و هم تولیدکنندگان نسبت به بالا بردن ضریب ایمنی خودروها اقدام کنند.

مقیمی گفت: درصد بالایی از وقوعات سرقت خودروها به خاطر ضریب ایمنی داخل خودرو است خیلی از سرقت های خودرویی ما به خاطر وجود تجهیزات اضافی از جمله صبط و باند و ... موجود در بازار است و همین امر باعث رونق بازار دسته دوم فروشی ها می شود.

بخشی از فعالیت های پلیس باید معطوف به شناسایی بازار دست دوم فروشی ها شود

رییس پلیس آگاهی ناجا در ادامه با اشاره به اینکه مبارزه با سارقان وجوه متفاوتی دارد، گفت: علاوه بر مبارزه با سارقان باید بخشی از فعالیت های پلیس معطوف به شناسایی و منهدم کردن بازار دست دوم فروشی ها و مبارزه با مالخران شود که سارقان را به انجام سرقت های جدید ترغیب می کنند.

مقیمی گفت: خودروهای داخلی ۹۰ درصد وقوعات سرقت ها را به خود اختصاص داده اند و این رقم مربوط به ۳ یا ۴ مدل خودروی داخلی می شود.

وی خاطرنشان کرد: ما نباید همه مشکلات را از مجموعه پلیس مطالبه کنیم در طول سال طرح های زیادی با هدایت پلیس آگاهی انجام می شود. از نظر کشف سرقت خودرو ۹۵ درصد خودروها کشف می شوند. این کشف شدن از بابت تجهیزات و امکاناتی است که در کشور داریم. اما آنجایی مشکل داریم که همکاری شهروندان و استفاده از تجهیزات ایمنی کم تر بوده است.

وی گفت: در سال ۹۴ در تهران و استان های بزرگ دستگیری های خوب و کشفیات قابل توجه داشته ایم اما به خاطر خلاءهای موجود چرخه سرقت وجود دارد مال های زیادی شناسایی شده و به مالباختگان ارائه شده است.

مقیمی با اشاره به اینکه بیمه ها می توانند در صورت پای کار بودن باعث کاهش میزان آمار سرقت در کشور شوند، گفت: بستر مناسب برای حضور بیمه ها و پای کار بودن آنها انجام شده اما هنوز اقبالی از سوی مردم دیده نشده است.

پراید ۷۰ درصد سرقت ها را به خود اختصاص داده است

رییس پلیس آگاهی ناجا با نام بردن از پراید به عنوان خودروی کم ایمن داخلی که ۷۰ درصد سرقت را به خود اختصاص داده است، گفت: با تولیدکنندگان ابن خودرو جلسات متعددی را برگزار کرده ایم اما همچنان این خودرو به عنوان یک خودروی ناایمن با ضریب ایمنی پایین و مورد توجه سارقان به سرقت می رود که البته به علت فراوانی پراید تعداد زیاد آن در خیابان بیشتر هم سرقت می شود.

قبول ندارم سارقان باهوش تر از پلیس هستند

رییس پلیس آگاهی ناجا در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره باهوش بودن سارقان این ادعا را رد کرد و گفت: درست است که سارقان برای دور زدن پلیس دست به هر کاری می زنند اما قبول ندارم که سارقان باهوشند.

وی درباره قاچاق کالا و ارز گفت: در سال گذشته قرارگاه قاچاق کالا و ارز سال گذشته با محوریت سوخت آغاز به کار کرد و تا پایان سال اقلام دیگر هم به آن اصافه شد در سال ۹۴ از نظر ارزش ریالی ۱۵ درصد افزایش داشته ایم و در خصوص انهدام و کشف پرونده های بالای ۵۰۰ میلیون تومان ۲۵ درصد افزایش شناسایی داشته ایم.

در دو ماه اول امسال هم نسبت به سال گذشته ۴۶ درصد افزایش کشفیات به لحاظ ریالی داشته ایم این نشان می دهد توانسته ایم در بحث قاچاق با دانه درشت ها برخورد کنیم پرونده های بالای ۵۰۰ میلون تومان ۱۷۶ درصد افزایش داشته ایم ما با باندها هم برخورد کرده ایم که این موضوع هم ۲۲ درصد افزایش داشته است.

سردار مقیمی با اشاره به اینکه موفق شده ایم تعداد تشکیل پرونده ها را در بحث قاچاق کالا و ارز کم کنیم، از برخورد جدی با قاچاقچیان کالا و ارز خبر داد.

۱۴ درصد افزایش جعل و کلاهبرداری

سردار مقیمی با اشاره به جرایم جعل و کلاهبرداری در کشور به شهروندان هشدار داد و گفت: الان می طلبد رسانه ها به خصوص رسانه های نوشتاری به کلاهبرداری های تلفنی و پیامکی و کلاهبرداری هایی که در انجام امور بانکی صورت می گیرد پرداخته و شیوه و شگرد متهمان دستگیر شده را برای شهروندان تبیین کنند تا باعث کاهش این آمارها باشیم.

وی گفت: هرچه بیشتر درباره کلاهبرداری هایی که از طریق استفاده از عابربانک ها صورت می گیرد، اطلاع رسانی شود، آگاهی شهروندان بیشتر شده و از وقوع سرقت جلوگیری می شود.

وی یادآور شد: کلاهبرداران با از بین بردن اعتماد شهروندان زمینه کلاهبراری از شهروندان را انجام می دهند و باعث از بین بردن اعتماد عمومی می شوند.

مقیمی گفت: بخش اعظم کلاهبرداری ها توسط خویشاوندان و آشنایان با سوء استفاده از اعتماد رقم می خورد.

پلیس تشخیص هویت کشور علمی است

رییس پلیس آگاهی ناجا با اشاره به فعالیت های علمی و دقیقی که در اختیار پلیس تشخیص هویت کشور انجام می شود، گفت: ما از کشورهای بزرگ به صورت رسمی و غیر رسمی دید و بازدید داریم و خیلی از مواقع در پلیس بین الملل حضور داریم و در دنیا صاحب سبک و نام هستیم. در کشورهای دیگر از ما درخواست کمک کرده اند. در خیلی جاها در روزهای اول سازمان های علمی، نظرات ما را نمی پذیرفتند اما وقتی متهم دستگیر شده به توانایی علمی کارشناسان ما پی برده اند و بر آن صحه گذاشته اند.

وی گفت: کشف سرقت های مسلحانه در آزمایشگاه های علمی صورت می گیرد نه در صحنه وقوع جرم. برای همین ما توفیقات خیلی خوبی در کشف پرونده ها داشته ایم و بیش از ۱۰۰ درصد افزایش کشفیات علمی داشته ایم و انتظار داریم از مجموعه کشف علمی پلیس آگاهی که این روند رو به رشد ادامه داشته باشد.

وی با اشاره به بحث اربعین گفت: دوستان من در زمان اربعین صد در صد در آماده باش بودند در بحث منا هم همکاران ما خوش درخشیدند و باعث شناسایی اجساد قربانیان شدند.

مقیمی گفت: اغلب کشورها با ما تعامل علمی و دانشگاهی دارند، ما مرتبا در حال به روزرسانی خودمان و تجهیزاتمان هستیم در این بخش با توجه به ورود تجهیزات ویژه به اعتبارات و بودجه بیشتر نیاز داریم تا بتوانیم بانک ژنتبک پلیس آگاهی را ارتقا بخشیم.

وی افزود: در سال گذشته کیت هایی خریداری کردیم که زیرگروه اتباع خارجی را تکمیل کنیم  از نظر خودمان باید این بانک ژنتیک در کشور تکمیل شود چرا که خیلی به ما کمک می کند تا پرونده ها را شناسایی کنیم.

راه اندازی بانک تطبیق چهره

رییس پلیس آگاهی گفت: مدت هاست در زمینه تجهیز بانک تطبیق چهره فعالیت می کنیم اما هنوز جای کار دارد.

وی به دستاوردهای خوب پلیس آگاهی در زمان وقوع سیل در استان البرز در سال گذشته و وقوع انفجار در بازار تهران همزمان با آخرین روزهای سال خبر داد و گفت: از زمان وقوع حادثه همکاران تخصصی من در محل حادثه حضور داشنند و در اسرع وقت توانستند گزارشات خوبی را در بحث های امنیتی به مقامات بالاتر اعلام کنند و ساعاتی بعد از وقوع حادثه، علت آن را کشف کنند.

وی افزود: همکاران من علمی جنایی هستند و سابقه خوبی دارند و از نظر جایگاه علمی در سطح قابل قبولی قرار دارند در خیلی از صحنه های جرمی که وارد می شویم با همان سرنخ های ابتدایی متهمان را شناسایی می کنند.

موضوع مدیر سازمان جنگل ها و مراتع خودزنی است

مقیمی درباره پرونده شلیک و خودرنی یکی از مدیران کل اداره جنگل ها و مراتع گفت: موضوع قتل یا سوء قصد را رد می کنم کل پرونده وجود دارد اما فعلا درباره آن اطلاع رسانی نمی کنیم آنچه مسلم است این است که سوء قصدی صورت نگرفته و پرونده خودزنی بوده است و تحقیقات درباره آن ادامه دارد کما اینکه ایشان همچنان زنده هستند.

مقیمی گفت: بعد از سال ۸۸ ما افزایش وقوعات زیادی را پیدا کردیم در ۱۰ سال گذشته قبل از ۸۸ درصد افزایش ها بسیار پایین بود اما از ۸۸ به بعد همه آمارها رو به رشد شدند. بالا رفتن این آمار زنگ خطر را به صدا در آورد و باعث راه اندازی قرارگاه سرقت شد. هر سرقتی تحلیل می شد تا نقشه سرقت را به دست بیاوریم در تمام استان ها خودمان حضور پیدا می کردیم و با فرماندهان عملیات صحبت می کردیم کم کم برای همه سرقت ها نقشه و نمودار ترسیم شد تا توانستیم در سال ۹۲ روند رو به رشد را به صفر برسانیم.

مقیمی گفت: هنوز سرقت های خرد ما افزایش دارد و آن هم به خاطر وجود معتادان متجاهر است. امیدواریم در این بحث هم شاهد کاهش آمار باشیم هرچند معتقدیم که قرارگاه سرقت نباید به صورت دائمی فعالیت کند و یک جایی باید کارش تمام شود.

مقیمی گفت: در بحث استرداد اموال هم توفیقات خوبی داشته ایم و امیدواریم همچنان موفق باشیم.

مقیمی گفت: همزمان با آغاز تعطیلات تابستانی مدارس شاهد افزایش جرایمی هستیم که بیشتر برای کودکان و دانش آموزان رخ می دهد که بیشتر این جرایم در صورت آگاهی سازی برای خانواده ها و کودکان قابل پیشگیری است.

ما خواهشمان از خانواده ها این است که برای کاهش سرقت از کودکان به هیچ وجه از زیورآلات برای کودکان استفاده نکنند. چرا که بحث کارتن خواب ها و معتادان ولگرد هنوز برای ما یک چالش است و بچه هایی که زیورآلات دارند بیشتر مورد توجه سارقان و معتادان خورده پا قرار می گیرند. براساس آمار سال های گذشته نسبت جرایمی که با محوریت کودکان انجام می شود از خردادماه هر سال افزایش پیدا می کند که قاعدتا در صورت توجه خانواده ها در استفاده از دنیای مجازی و زیورآلات باعث کاهش میزان جرایم با محوریت بچه ها می شود.

پرونده قتل سریالی نداریم

رییس پلیس آگاهی ناجا در ادامه نشست خبری خود در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری درباره آمار قتل گفت: در حال حاضر پرونده قتل سریالی نداریم. تعداد پرونده های قتل محرمانه است فقط درباره درصد افزایش یا کاهش پرونده ها اطلاع رسانی می کنیم.

مقیمی گفت: کیس های زیادی داریم که در همان بدو وقوع سرقت شناسایی و کنترل می شوند و همین آن لاین بودن باعث می شود فعالیت باندهای سریالی در نطفه خفه شده و اجازه کار از مجرمان گرفته شود.

مقیمی تصریح کرد: سیستان و گلستان جزو استان های پر پرونده ما در سال گذشته بوده اند که خوشبختانه بیشتر این پرونده ها شناسایی شده اند.

مقیمی گفت: سرقت های مسلحانه آمار بالایی ندارند اما استفاده از سلاح در بین متهمان ما افزایش داشته است که در بررسی های پلیسی مشخص شده است که مجرمان تحت تاثیر برنامه و فیلم های ماهواره ای اقدام به سرقت می کردند برای همین شاهد افرایش آمار استفاده از سلاح در سرقت های اخیر بوده ایم و معتقدیم با آگاه سازی این روند کاهش خواهد یافت.