Gerdab.IR | گرداب

هفت روش برای سوءاستفاده هکرها از وای‌فای

تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۳۹۵

فناوری انتقال اطلاعات از طریق امواج رادیویی که ما آن را با عنوان وای‎فای می‎شناسیم، می‎تواند بسیار خطرناک باشد.

به گزارش گرداب، در ادامه، هفت روشی که ممکن است از طریق ارتباط وای‎فای اطلاعات محرمانه شما به بیرون درز پیدا کند و همچنین راه‎های جلوگیری از آن را بررسی خواهیم کرد:

۱- استفاده از هات اسپات‎های رایگان

این روزها می‎توان در خیلی از اماکن آن‌ها را پیدا کرد و در کشور ما نیز روز به روز بر تعداد آن‌ها افزوده می‎شود. اما خیلی از آن‌ها غیر قابل اعتماد هستند و زمانی که شما برای ارسال ایمیل و یا حتی حساب‎های کاربری حساس‎تر از طریق این هات اسپات‎ها به شبکه لاگین می‎کنید، می‎توانند توسط هکرها و با استفاده از نرم‌افزارهایی که به sniffer معروف هستند (که کارشان جمع‌آوری هرگونه اطلاعاتی است که شما با شبکه تبادل می‎کنید) مورد سوء استفاده قرار گیرند. استفاده از یک شبکه خصوصی مجازی (VPN) واسط می‎تواند با کدگذاری داده‎هایی که شما ارسال می‎کنید، از آن‌ها محافظت کند.

۲- بانکداری آن‎لاین

ممکن است شما تصور کنید به‌دلیل امنیت بالای سیستم‎های بانکی، زمان استفاده از یک وای‎فای مجانی نباید نگران امنیت آن بود، اما شرکت امنیت سایبری کسپرسکی می‎گوید بیش از ۱۰۰ بانک در سراسر دنیا ۹۰۰میلیون دلار از سرمایه خود را از طریق حملات سایبری از دست داده‎اند. بنابراین نمی‎توان چندان هم به سیستم‎های محافظتی آن‎لاین بانک‎ها اتکا  کرد و باید توجه داشته باشید که راه‎های گوناگونی برای سرقت از اطلاعات حساب بانکی شما وجود دارد. اگر می‎خواهید از شبکه وای‎فای رایگان کافی شاپ خود که کاملا به امنیت آن اعتماد دارید استفاده کنید، با بررسی دقیق نام شبکه اطمینان حاصل کنید که به شبکه دیگری متصل نشده باشید. راه اندازی یک اتصال باز از طریق یک روتر که توسط شخص دیگری در کافی شاپ راه اندازی شده باشد و نامی‎ کاملا مشابه با نام شبکه وای‎فای کافی شاپ داشته باشد کار بسیار راحتی است.

۳- روشن نگه داشتن تمام مدت وای‎فای

وقتی وای‎فای تلفن شما به طور خودکار فعال می‎شود، این امکان وجود دارد که بدون اینکه شما متوجه آن باشید به یک شبکه غیر امن متصل شوید. در صورتی که تلفن شما قابلیت وای‎فای مبتنی بر موقعیت مکانی را در خود دارد از آن استفاده کنید. این قابلیت زمانی که شما خارج از محدوده شبکه‎های ذخیره شده خود قرار داشته باشید وای‎فای را به طور خودکار خاموش کرده و زمانی که دوباره به محدوده شبکه‎های مجاز وارد می‎شوید آن را دوباره روشن می‎کند.

۴- استفاده نکردن از فایروال

فایروال اولین خط دفاعی شما در برابر دست درازی مزاحمان مخرب است. فایروال تنها اجازه تبادل ترافیک‎های مفید را از طریق کامپیوتر متصل به یک شبکه می‎دهد و جلوی نفوذ هکرها و بدافزارها را می‎گیرد. شما باید فایروال خود را تنها زمانی که نرم افزار آنتی ویروس شما فایروال اختصاصی خود را دارد خاموش کنید.

۵- گشت و گذار در وب‎سایت‎های کدگذاری نشده

متاسفانه این آمار صحت دارد که ۵۵درصد از یک میلیون سایت برتر موجود در اینترنت از سیستم کدگذاری استفاده نمی‎کنند. یک وب‎سایت کدگذاری نشده اجازه می‎دهد تا تمام داده‎های منتقل شده توسط هکرها قابل دیدن باشد. مرورگر شما وقتی یک سایت از امنیت برخوردار باشد را اعلام می‎کند. برای مثال، در مرورگر فایرفاکس شما یک قفل خاکستری رنگ را مشاهده می‎کنید و یا در مرورگر کروم یک آیکون قفل سبز رنگ نمایش داده می‎شود. اما حتی یک وب‎سایت امن هم نمی‎تواند شما را در مقابل sidejackerها (کسانی که می‎توانند از طریق یک شبکه عمومی‎ کوکی‎های مربوط به وب‎سایت‎هایی که شما از آنها بازدید کرده‎اید را بدزدند) محافظت کند.

۶- به‎روزرسانی نکردن نرم‌افزارهای امنیتی

اگر می‎خواهید اطمینان حاصل کنید که شبکه اختصاصی شما به خوبی محافظت شده است، ابتدا میان افزار روتر خود را ارتقاء دهید. تمام کاری که شما باید انجام دهید این است که به صفحه مدیریت روتر خود رفته و بررسی کنید که آیا نسخه جدیدی برای میان افزار آن منتشر شده است. شما معمولا از طریق سایت تولیدکننده دستگاه می‎توانید جدیدترین نسخه از میان افزار را دانلود کنید.

۷- امن نبودن وای‎فای خانگی شما

نیازی به گفتن نیست که انتخاب یک کلمه عبور پیچیده و تغییر نام پیش فرض ارتباطی وای‎فای از چه اهمیتی برخوردار است. همچنین شما می‎توانید با فیلتر مک آدرس‎های موجود در روتر تعیین کنید که کدام دستگاه‎ها اجازه اتصال به آن را دارند.
منبع: مجله شبکه