Gerdab.IR | گرداب

استقبال ۵ شرکت اینترنتی از راه‌اندازی مرکز IXP

تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۳۹۵

مدیران پنج شرکت عرضه خدمات اینترنتی کشور از اقدام وزارت ICT و شرکت ارتباطات زیرساخت برای راه‌اندازی مرکز IXP جهت توسعه شبکه ملی انتقال اطلاعات و کاهش چشمگیر هزینه محتوای داخلی تقدیر و تشکر کردند.

به گزارش گرداب، مدیران پنج شرکت شاتل، پارس آنلاین، های‌وب، پیشگامان و آسیاتک با ارسال نامه مشترکی به محمود واعظی -وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- از راه‌اندازی مرکز IXP به منظور توسعه شبکه ملی انتقال داده توسط شرکت ارتباطات زیرساخت، تقدیر و تشکر کردند.

در این نامه، افزایش کیفیت محتوای داخلی، کاهش چشم‌گیر هزینه محتوای داخلی، مهاجرت سرورهای ایرانی از خارج کشور به داخل به علت مزیت‌های قیمتی و کیفیتی که برای آنها وجود داشته، تقویت و توسعه اشتغال در حوزه دیتاسنترها به علت افزایش تقاضا در نتیجه کاهش قیمت تمام شده، تقویت و توسعه اشتغال در حوزه تولید محتوای داخلی به علت مزیت‌های کیفیتی و قیمتی و افزایش میزان و حجم محتوای داخلی به میزان 700 درصد بیشتر از آنچه که طی ده سال گذشته ایجاد شده از مهمترین دستاوردهای این پروژه ملی شرکت ارتباطات زیر ساخت مطرح شده است.

مدیران پنج شرکت بزرگ عرضه خدمات اینترنت کشور در این نامه که به امضای هر کدام از آنان رسیده، تصریح کرده‌اند که اجرای موفق این پروژه موجب شده علی‌رغم افزایش قیمت کلیه پارامترهای تاثیرگذار در قیمت تمام شده، از افزایش قیمت خدمات برای مشتریان جلوگیری شود.

به گزارش تسنیم، نخستین مرکز IXP شرکت ارتباطات زیرساخت بیست و ششم اردیبهشت ماه سال جاری و به مناسبت فرارسیدن روزجهانی ارتباطات توسط شرکت ارتباطات زیرساخت رسما راه‌اندازی شد. مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت در آن مراسم از کاهش قیمت پهنای باند داخلی برای ارائه به سرویس دهندگان ارتباطی خبر داد و گفت: با تمهیدات صورت گرفته، هزینه ارتباطات داخل شبکه اپراتورها تقریبا به صفر رسید.

محمد جواد آذری جهرمی در آن مراسم عنوان کرد: هزینه ارتباطات داخلی اپراتورهای ارائه دهنده خدمات ارتباطی در کشور، حدود 40 درصد ظرفیت‌شان است که ما امروز با توجه به اقدامات صورت گرفته، این عدد را به صفر درصد رساندیم.

وی با بیان اینکه موضوع پهنای باند دارای ابعاد مختلفی است که کاهش قیمت هر یک از مولفه‌های آن می‌تواند در قیمت نهایی مصرف کننده موثر واقع شود، تصریح کرد: علاوه بر هزینه پهنای باند بین‌الملل، هزینه اتصال اپراتورها به هم و نیز هزینه شبکه انتقال زیرساخت از جمله هزینه‌هایی است که باید برای برقراری ارتباط ارائه شود.