Gerdab.IR | گرداب

آمادگی مرکز ماهر برای پیگیری هک سایتهای دولتی

تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۳۹۵

معاون امنیت اطلاعات سازمان فناوری اطلاعات ایران از اعلام آمادگی مرکز ماهر ، برای پیگیری فنی و بین المللی حملات اخیر به سایت سازمانهای دولتی خبر داد و گفت: منشا این حملات هنوز مشخص نشده است.

به گزارش گرداب، سید هادی سجادی، در مورد انتشار اخباری مبنی بر هک برخی سایتهای دولتی و دانشگاهی در ایران که طی چند روز اخیر اتفاق افتاده است، اظهار داشت: مرکز ماهر به عنوان مرکز مدیریت امداد و هماهنگی عملیات رخدادهای رایانه ای در کشور، در زمان بروز رخدادهایی همچون حملات سایبری و هک سایتها، آمادگی خود را برای همکاری فنی و پیگیریهای بین المللی به سازمانهای مربوطه اعلام می کند. براین اساس چنانچه سازمانها تمایل داشته باشند نسبت به حل مشکلشان، اقدام خواهد شد.

وی با اشاره به حملات اخیر به سایتهایی چون مرکز آمار و سازمان ثبت اسناد تاکید کرد: در این زمینه مرکز ماهر آمادگی خود را برای کمک به این سازمانها در جهت حل مشکل و پیگیری های فنی و بین المللی اعلام کرده است اما این سازمانها، ابراز داشتند که مشکلی نداشته و خودشان موضوع را پیگیری و حل می کنند.

سجادی تا تاکید براینکه توصیه های امنیتی و اطلاعات جلوگیری از آسیب پذیری ها را برای این سازمانها ارسال کرده ایم، خاطرنشان کرد: بروز رخدادی مانند هک سایتها و پرتالهای سازمانی، جریانی دائم و متداول در دنیا است و تنها مختص به ایران نبوده و نیست.

معاون امنیت اطلاعات سازمان فناوری اطلاعات ایران، در مورد منشا این حملات گفت: تا زمانی که بررسی علمی در مورد این حملات و آسیب پذیریها صورت نگیرد، نمی توان تحلیل درستی ارائه داد. براین اساس مرکز ماهر به دنبال بررسی منشا حملات و تحلیل رخداد، براساس مستندات است.

وی با بیان اینکه پیشگیری از حملات هک امری ساده نبوده و نمی توان آن را به طور دقیق، تعیین کرد، ادامه داد: اما سازمانها و دستگاههای دولتی می توانند با رعایت توصیه های ایمنی و دریافت اطلاعات آسیب پذیری، این تهدیدات را کاهش دهند.

سجادی انتشار برخی اخبار مبنی بر هک گروهی سایتهای دولتی و دانشگاهی که حدود ۱۰ سایت در روزهای اخیر را شامل می شود، را تایید نکرد و به مهر گفت: این اطلاعات دقیق نیست و در برخی موارد شاهد بزرگنمایی در مورد انتشار اطلاعات هستیم.

وی گفت: مرکز ماهر پس از تحلیل دقیق رویداد و بررسی اطلاعات براساس مستندات علمی، در این باره اظهارنظر خواهد کرد.