Gerdab.IR | گرداب

ماجرای محاسبه اشتباه هزینه رومینگ

تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۳۹۵

مشترکان موبایل این روزها بدون هرگونه تماس خارجی مشمول هزینه‌های سنگین مکالمات بین‌المللی می‌شوند که در نهایت راهی جز پرداخت صورتحساب ندارند اما مقصر کیست؟

به گزارش گرداب، هوشمندی تلفن‌های همراه به همان میزان که موجب رشد و توسعه بسترهای ارتباطی جدید شد و راهی برای پیوستن به دهکده جهانی ایجاد کرد، این روزها به همان میزان گریبان مشترکان دائمی و اعتباری را در ایران گرفته است.

اگر جزو آن دسته مشترکانی هستید که تا به حال با صورتحساب سنگین و هزینه تماس‌های خارجی نجومی مواجه نشده‌اید، به خوش شانسی خود غره نشوید زیرا در نسل‌های جدید ارتباطی مبتنی بر باند پهن، ترفندهای بسیاری برای گرفار کردن مشترکان موبایل وجود دارد.

نمونه‌ای از این ترفندها برقراری مکالمات بین‌الملل با هزینه گران بدون اینکه مشترک موبایل در جریان باشد، است؛ یا به عبارتی مشترکان زمانی متوجه وقوع امری غیر عادی می‌شوند که دیگر کار از کار گذشته و صورتحسابی چند صد هزار تومانی روی دست‌شان مانده یا شارژی کلان از حساب‌شان پریده است.

با توجه به اینکه چشم‌های گرد شده بسیاری از مشترکان را در زمان مشاهده صورتحساب پایان دوره انها به جهت مکالمات بین‌الملل شاهد بودیم، تصمیم گرفتیم این موضوع را از اپراتورهای موبایل جویا شویم که چطور مشترکان بدون تماس خارجی، باید هزینه مکالمات بین‌الملل بپردازند؟

در اغلب پاسخ‌های فنی اپراتورها گفته شد، این قبیل مشترکان به واسطه نصب اپلیکیشن‌هایی که در عمل بدافزار بوده‌اند، هک شده‌اند.

نمونه بارز یکی از این بدافزارها که برخی مشترکان ایرانی را مصیبت زده کرده Mouabad است.

این بدافزار که اغلب توسط کاربران اندروید نصب می‌شود به ظاهر برنامه مفیدی به نظر می‌رسد اما در عمل بدون تعامل با مشترک به صورت مخفیانه اقدام به ارسال پیامک و برقراری تماس تلفنی با شماره‌های ذخیره شده در بانک اطلاعاتی بدافزار می‌نماید.

لذا زمانیکه مشترکان موبایل با دیدن صورتحساب نجومی‌شان از اپراتورهای موبایل شکایت و اعلام می‌کنند که هیچگاه با کوبا، سائوتومه، پرینسیپ، آندورا، نائورو، ساحل عاج و... تماس نگرفته‌اند، برنامه مذکور به آنها معرفی می‌شود.
نکته قابل توجه این است که هزینه یک دقیقه مکالمه صادره به سمت شبکه اپراتور‌های تلفن ثابت کشور‌های سائوتومه و پرینسیپ 6000 تومان است.

اغلب مشترکان نسبت به فعالیت پشت پرده برخی برنامه‌های نصب شده روی تلفن همراه‌ بی‌خبر هستند در حالیکه طبق قانون، مسئولیت استفاده از برنامه‌های کاربردی نصب شده روی گوشی مشترکان با صاحب گوشی است.

اما چند راهکار ساده مقابله با بدافزارها، می‌تواند حتی‌الامکان از سرعت رشد قربانیان بکاهد.

• مشترکان موبایل در ابتدا باید بدانند که نباید هر برنامه کاربردی که نسبت به فعالیت آن مطمئن نیستند، دریافت و نصب کنند.

• هیچ برنامه کاربردی را نباید از منابع نامعتبر دریافت کرد. در گوشی‌های اندرویدی همیشه تنظیمات "Unknown source" را در حالت غیرفعال قرار دهید تا از دانلودها و نصب‌های غیرمجاز نرم‌افزارها بر روی گوشی جلوگیری گردد.

• برنامه‌های مورد نیازتان را تنها از مکان‌های معتبرنظیر گوگل پِلی دانلود نمایید.

• از کلیک کردن روی لینک‌های ناشناس در کلیه صفحات وب و شبکه‌های اجتماعی اجتناب کنید.

• هنگان نصب اپلیکیشن‌ها از لیست دسترسی‌های مورد نیاز آنها مطلع شوید و در صورتیکه حیطه دسترسی را بیش از حد مجاز دیدید، از نصب برنامه مذکور جلوگیری کنید.

• در نهایت، همیشه از نصب آنتی ویروسی معتبر بر روی گوشی خود مطمئن باشید.