Gerdab.IR | گرداب

حاشیه های یک طرح؛

مرگ آرزوها در شبکه‌های فساد پس از تب تند مدلینگ

تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۳۹۵

شبكه‌هاي فساد به نام مدل‌سازی طعمه‌های خود را از میان دختران جوان مدلينگ انتخاب می‌کنند. «مدلينگ»‌ اگرچه هنوز هم با سبك زندگي و فضاي ارزشي جامعه ما همخواني ندارد اما شبكه‌هاي زيرزميني مدسازي در كنار شبكه‌هاي اجتماعي تب تند مدل شدن را در بين جوانان جامعه شيوع داده‌اند...

به گزارش گرداب، «مدلينگ»‌ اگرچه هنوز هم با سبك زندگي و فضاي ارزشي جامعه ما همخواني ندارد اما شبكه‌هاي زيرزميني مدسازي در كنار شبكه‌هاي اجتماعي تب تند مدل شدن را در بين جوانان جامعه شيوع داده‌اند؛ شبكه‌هايي كه با نگاهي به سطح جامعه و پوشش زنان و مردان جوان مي‌توان متوجه شد در خواب مسئولان مد و لباس كشور با ذائقه‌سازي و تغيير ذائقه‌ها به سمت لباس‌هاي نا‌همخوان با سبك زندگي و هنجارهاي اجتماعي ما نبض مد جامعه را در دست گرفته‌اند.

 از سوي ديگر اين شبكه‌ها دامي براي كشاندن جوانان تشنه جلب توجه و شهرت به باندهاي فساد و فحشا فراهم مي‌كنند؛ تبي كه با گسترش شبكه‌هاي اجتماعي و امكان انتشار بي‌ضابطه تصاوير نامناسب بيش از پيش بالا گرفته است.

اگر سري به صفحات اينستاگرام بزنيد با افرادي مواجه مي‌شويد كه درست مانند يك مدل لباس مي‌پوشند و عكس‌هاي‌شان را در صفحات عمومي با ديگران به اشتراك مي‌گذارند؛ افرادي كه در كنار چهره‌هاي مشهوري همچون هنرمندان عرصه بازيگري و موسيقي هنجارهاي اجتماعي را مي‌شكنند و با انتشار چنين تصاويري لايك جمع و فالوئر اضافه مي‌كنند.

 اين افراد كه عاشق نگاه و جلب توجه ديگرانند گزينه‌هاي مناسبي براي شكار در شوهاي زير‌زميني هستند و شبكه‌هاي زير زميني مد مي‌توانند به راحتي اين جوانان شيفته ديده شدن را به فضاي مدلينگ بكشانند. مدل شدن و پوشيدن انواع و اقسام لباس‌هاي نامناسب و انتشار تصاوير خود در فضاي مجازي و حتي حضور در جامعه با چنين پوشش‌هايي پايان كار نيست و خيلي وقت‌ها اين چهره‌ها از مسير مدلينگ به دام باندهاي فساد و فحشا كشانده مي‌شوند.
 
پليس گزارش مي‌دهد

سردار سعيد منتظرالمهدي، سخنگوي ناجا درباره فعاليت برخي افراد با فالوئر‌هاي چند هزارتايي و حتي ميليوني تحت عنوان عنوان مدل در فضاي مجازي و عدم رعايت هنجارهاي اجتماعي در اين صفحات مي‌گويد: درباره آنچه كه در فضاي مجازي رخ مي‌دهد وظيفه پليس رصد و شناسايي تخلفات و موارد غيرقانوني است.

ما گزارش‌هاي مربوطه را جمع‌آوري مي‌كنيم و به مراجع قضايي مي‌دهيم و اگر حكمي مبني بر برخورد با اين افراد صادر شود، قطعا با متخلفان برخورد خواهيم كرد. به باور وي اين كار مربوط به حوزه ارشاد است و پليس نيز در حد توانش با تخلفات برخورد مي‌كند اما نبايد فراموش كرد كه دستگا‌ه‌هاي ديگري هم در اين زمينه مسئوليت دارند و بايد وارد عمل شوند. منتظرالمهدي فيلترينگ هوشمند را موضوعي مربوط به مصوبات و تصميمات شوراي عالي فضاي مجازي مي‌داند كه ناجا نيز به عنوان عضو اين شورا هر تصميمي را كه در آنجا اتخاذ شود اجرا خواهد كرد.
 
فضاي ملتهب مدلينگ

كافي است براي خريد يا دوخت لباس سري به اينترنت يا شبكه‌هاي اجتماعي بزنيد. تنها با يك جست‌وجوي ساده هزاران مدل لباس به همراه مدل‌هايي كه با گرفتن ژست‌هاي حرفه‌اي اين لباس‌ها را بر تن دارند، مواجه مي‌شويد. جالب اينجاست كه بسياري از اين مدل‌ها ايراني‌اند و اين عكس‌هاي ناهمخوان با فرهنگ و هنجارهاي اجتماعي كشورمان در آتليه‌هاي زير‌زميني در همين شهر و ديار خودمان گرفته شده. اين آلبوم‌هاي اختصاصي مزون‌هاي مختلفي كه در فضاي مجازي بي‌قيد و شرط فعاليت دارند و شوهاي زنده لباس هم برگزار مي‌كنند با مدل‌هاي ايراني برگزار مي‌شود؛ مدل‌هايي كه درست مانند فشن شوهاي غربي لباس مي‌پوشند و ژست مي‌گيرند و خيلي‌هاي‌شان به اميد راهيابي به فشن شوي برندهاي معروف لباس و كيف و كفش وارد عرصه مدلينگ شده‌اند اما معلوم نيست از كجا سر در‌بياورند.

حضور يكي از اين مدل‌هاي حرفه‌اي و چهره‌هاي شناخته شده در فضاي مجازي در يكي از برنامه‌هاي تلويزيوني و حاشيه‌ها و اعتراضاتي كه در پي اين ماجرا صورت گرفت، فعاليت‌هاي شبكه مدلينگ زير‌زميني را به طور رسمي اثبات كرد.  اين مدل طي روزهاي گذشته به عنوان يكي از مدل‌هايي كه در جامعه در قالب صفحات مربوط به مزون و مدل‌هاي لباس اشاعه فحشا داشته، دستگير شده و بايد در برابر دادستاني پاسخگو باشد.  طي روزهاي اخير 170 نفر از اداره‌كنندگان صفحات مدلينگ شامل 58 مدل، 51 مدير مزون و طراح لباس، 59 عكاس و آرايشگر و دو مؤسسه فعال در عرصه مد شناسايي شده‌اند و براي 29 نفر از مديران اصلي و مرتبطين صفحه‌هاي مدلينگ در شبكه‌هاي اجتماعي «پرونده قضايي» تشكيل شده كه منجر به بازداشت هشت نفر، احضار بقيه افراد و پلمب اماكن مرتبط با جرائم آنان شده است. اين اعداد و ارقام حكايت از اين دارد كه فضاي مدلينگ در جامعه ما بسيار ملتهب‌تر از چيزي است كه فكرش را مي‌كنيم. عبدالرضا طرزي، داديار سابق دادسراي جرائم رايانه‌اي درباره پرونده‌هاي مربوط به شبكه‌هاي مدلينگ زير‌زميني مي‌گويد: در اغلب موارد زنان با مراجعه به آتليه‌هاي غير‌مجاز عكس‌هاي آتليه‌اي زيرزميني مي‌گيرند. اينگونه آتليه‌ها با جذب زنان به عنوان مدل از آنها سوءاستفاده و عكس‌هاي مشتريان خود را با پوشش‌هاي نامناسب در فضاي مجازي منتشر مي‌كنند اما برخي از اين افراد هم خودشان به انتشار عكس‌هايشان در فضاي مجازي تمايل دارند. به گفته وي معمولاً براي متهماني كه به عنوان مدل كار مي‌كنند يا صاحب آتليه‌هاي غير‌مجاز هستند، مجازاتي بين شش ماه تا سه سال حبس در نظر گرفته مي‌شود. البته بستگي به نوع جرم‌شان دارد.
 
شكارهايي كه مي‌خواهند ديده شوند
برخي دختران و زنان فعال در حوزه مدلينگ با آسيب‌هايي جدي در اين حوزه مواجه شده‌اند. هستند دختران جواني كه براي ماندن در حوزه مدلينگ به وادي مصرف مواد مخدر و شيشه كشيده شده‌اند تا بتوانند اندامي مناسب براي شغل مدلينگ داشته باشند. سوء‌استفاده‌هاي اخلاقي هم آسيب ديگري است كه در كمين زنان و دختران مدل قرار دارد. در برابر چنين آسيب‌هايي اما اغلب اين افراد ناگزير از سكوتند زيرا مدلينگ آن هم در شكل و شمايل زير‌زميني آن در كشور ما قانوني نيست و چنين افرادي براي شكايت از سوء‌استفاده‌كنندگان نمي‌توانند به قانون مراجعه كنند زيرا فعاليت‌هاي خودشان هم غير‌قانوني است.

كارگروه ساماندهي مد و لباس به عنوان مرجع مد و لباس در كشورمان هم هنوز از كنترل موضوع مد و لباس و بحث‌هاي مدلينگ ناتوان مانده است. سال 92 و در آستانه برپايي سومين جشنواره مد و لباس فجر حميد قبادي، دبير كارگروه ساماندهي مد و لباس از ساماندهي و بومي‌سازي مدلينگ خبر داد، حتي موسسه‌اي در حوزه فعاليت مدلينگ يا معادل ايراني آن بهپوش فعاليت دارد و كارگروه ساماندهي مد و لباس براي برگزاري شوي لباس زنده مجوز مي‌دهد. با وجود اين، شوهاي زنده لباس داراي مجوز هم چندان با فضاي جامعه و سبك زندگي ايراني همخواني نداشت و تصاوير منتشر شده آن اثبات مي‌كند كه اساس مدلينگ با جامعه ما همخواني ندارد. با وجود اين شوهاي لباس و ژورنال‌هاي زير‌زميني چندين برابر شوها و ژورنال‌هاي قانوني است و همچنان از طريق شبكه‌هاي اجتماعي و مزون‌هاي زير زميني در حال شكار جواناني هستند كه تنها هدف‌شان ديده شدن است به هر قيمتي.