Gerdab.IR | گرداب

جرائم سایبری، بزرگ‌ترین تهدید سامانه‌های اقتصادی

تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۳۹۵

مقامات مالی و اقتصادی آمریکا مرتب به آسیب‌پذیری گسترده سامانه‌های اقتصادی اذعان داشته و دلیل آن را عدم وجود مسئولیت‌پذیری در قبال امنیت می‌دانند.

به گزارش گرداب، در نشست مقررات مالی که در واشنگتن برگزار شد، ماری جو وایت (Mary Jo White)، رئیس کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC)، هشدار داد که جرائم سایبری بزرگ‌ترین تهدید برای سامانه‌های اقتصادی جهان هستند.

SEC به‌تازگی دریافته است که بیشتر معاملات ارزی و سهامی، بازار سیاه بورس موسوم به استخر سیاه (dark pools) و مؤسسات خدمات مالی و معاملات اوراق بهادار، دارای سیاست‌های سایبری مشخصی نیستند و این مسئله آن‌ها را با خطر امنیتی مواجه خواهد کرد.

وایت عنوان کرد: SEC فعالانه در حال بررسی دفاع سایبری مؤسسات مالی است که آیا متناسب با اهداف مؤسسات هستند یا نه. سخنرانی این مقام مسئول بعد از آن انجام شد که بانک مرکزی بنگلادش در یک کلاه‌برداری اینترنتی و به دلیل وجود آسیب‌پذیری در نرم‌افزارهای استفاده‌شده در سامانه سوئیفت، 81 میلیون دلار از دست داد.

تام کلرمن (Tom Kellerman)، مدیر امنیت راهبردی شرکت سرمایه‌گذاری Strategic Cyber Ventures، در تائید سخن خانم وایت گفت که سخنرانی وایت اشاره به موضوع «شناخت تاریخی از خطرات سیستماتیک که وال‌استریت با آن‌ها مواجه است»، دارد.

فیلیپ لیبرمن (Philip Lieberman)، رئیس شرکت نرم‌افزاری لیبرمن، گفت که بانک‌ها اجباری برای پیاده کردن امنیت مناسب ندارند و هیچ‌گونه عواقب حقوقی و مالی قابل‌توجه در صورت شکست در پیاده‌سازی امنیت نامناسب، متوجه آن‌ها نیست. وی معتقد است که بانک‌ها باید از تمرکز روی اجرای صرف قوانین عبور کنند و دید خود را نسبت به امنیت عمومی و عملیات روزانه امنیتی، گسترده‌تر کنند.

 به گفته وی بانک‌های کمی هستند که گروه دفاع سایبری ثابت و مرکز پشتیبانی امنیتی دارند. وی همچنین در مقایسه مؤسسات مالی کوچک با شرکت‌های غول‌پیکر وال‌استریت عنوان کرد: ما شاهد این هستیم که مؤسسات مالی کوچک‌تر فعالیت‌های امنیتی خود را بهتر از شرکت‌های بزرگ وال‌استریت انجام می‌دهند و این موضوع به خاطر تعهد بیشتر سرمایه‌گذاران و مشتریان این شرکت‌ها است.